جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

این روزها ایام حماسه حسینی همزمان شده با درگیری شدید میان نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی عراقی در مقابل داعشی های تروریست که با شکست های سخت داعش نیز همراه بوده ...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به نقل از پایگاه خبری العهد طبق روال هر سال و فرا رسیدن ماه محرم، خیابان ها و کوچه های شهرهای عراق سیاهپوش می شود و پرچم های سیاه و سرخ و سبز بر سر در منازل آویخته می شود و مساجد و حسینیه ها لبریز از مؤمنانی می شود که از اولین شب محرم تا روز دهم آن در مجالس عزاداری شرکت می کنند. البته مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) تا روز بیستم ماه صفر همچنان ادامه دارد و آن روز اربعین امام حسین(ع) است که میلیون ها مؤمن عاشق با پای پیاده از نقاط مختلف به سمت کربلا سرازیر می شوند.

عوض کردن پرچم ها

در اولین شب ماه محرم پرچم های سرخ رنگ گنبد حرم امام حسین(ع)  و حضرت عباس(ع)  با پرچم هایی به رنگ سیاه تعویض می شود و این اتفاق در مراسمی حزن آلود و غمبار اتفاق می افتد تا نشانگر آغاز فصل غم و اندوه شیعیان باشد. شنبه شب گذشته این مراسم توسط تولیت آستان مقدس حسینی و عباسی و با حضور شمار زیادی از شخصیت های سیاسی و دینی عراقی و غیر عراقی انجام شد.

همان طور که گفته شد شخصیت های دینی و سیاسی در این مراسم شرکت می کنند و این مراسم مورد پوشش گسترده رسانه ای شبکه های ماهواره محلی و بین المللی قرار می گیرد. البته این مراسم در زمان نظام سابق عراق معروف نبود و پس از سرنگونی نظام صدام حسین در سال 2003 هر سال رونق بیشتری گرفت تا اینکه امروز این مراسم با شکوه و طی مراسم ویژه  ای انجام میشود.

جایگزین کردن پرچم های سیاه به جای پرچم های سرخ رنگ ویژه حرم امام حسین(ع)  و حضرت عباس(ع)  نیست بلکه این سنت در سایر مشاهد مشرفه و حرم ها نیز انجام می شود و حتی در برخی اماکن و میادین عمومی نیز پرچم های حسینی برافراشته می‌شود.

کربلا.. نماد و نشان

کشور عراق با توجه به وجود شمار زیاد حرم ها و مشاهد مشرفه اهل بیت علیهم السلام، جلوه عاشورایی ویژه دارد و البته در شهر کربلا نیز این ویژگی دو چندان می شود؛ چرا که این شهر بزرگ ترین نماد و نشان انقلاب حسینی است علاوه بر اینکه کربلا معرکه رویارویی تاریخی میان اردوگاه حق و باطل است؛ معرکه ای که در مراحل و دوره های بعدی تاریخ نیز شاهد سرکوب و استبداد و ستم طاغوت های زمان علیه شیعیان اهل بیت(ع)  بوده است و در همین راستا مرقد مطهر امام حسین علیه السلام بارها تخریب شده که آخرین آنها در سال 1991 بود هنگامی که نظام صدام حسین انتفاضه مردمی عراق را به شیوه ای وحشیانه سرکوب کرد.

پس از سرنگونی نظام صدام در سال 2003 نیز مراقد امام حسین و حضرت عباس علیهماالسلام از تیررس حملات گروه های تروریست و تکفیری و خودروهای بمب گذاری شده و کمربندهای انفجاری آنها ایمن نبود به ویژه در ایام مناسبت های دینی مانند عاشورا و اربعین و نیمه شعبان که سالروز ولادت امام مهدی علیه السلام می باشد. و البته تمام حملات پیوسته تکفیری ها نتوانست اهالی استان کربلا و استان های دیگر را از احیای شعائر حسینی و حضور میلیونی در این مراسم ها باز دارد.

امر دیگری که به عزاداری های کربلا گستردگی و شور بیشتری میبخشد وجود مراقد و مشاهد دینی مانند مقام امام مهدی(ع) و مقام امام صادق(ع) و اماکن مربوط با واقعه عاشورا مانند تل زینبیه و اردوگاه حسینی و مقام کفین حضرت عباس علیه السلام در این شهر می‌باشد.

بغداد و پرچم های حسینی

ویژگی شهر کربلا وقوع حادثه عاشورا در این شهر و مکان می باشد اما بغداد در این میان این ویژگی را دارد که همچون عراقی کوچک و فشرده است که مردمی از تمام اقشار اجتماعی عراق مانند شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و عرب و کرد و ترکمن در آن حضور دارند و این گوناگونی مذهبی و نژادی و دینی مانع آن نشده که این شهر به یک تابلوی بزرگ حسینی تبدیل شود، تابلویی که بیانگر حماسه فداکاری و ایثار کربلا باشد.

محله های مختلف بغداد مانند کرخ و رصافه و شهرک صدر و بغداد جدید و الکراده و الزعفرانیه و الدوره و البیاع و العامریه و الغزالیه و الشعله و الکاظمیه و الاعظمیه مملو از پرچم ها و بیرق های سیاه و سرخ و سبز حسینی است و از هر گوشه این شهر صدای نوحه به گوش میرسد.

شمردن دقیق هیئت های عزاداری حسینی مراسم عاشورا در شهر بغداد کار دشواری است و بدون تردید شمار آنها به چند هزار میرسد و شاید از ده هزار هیئت نیز فراتر باشد با توجه به اینکه تعداد ساکنان پایتخت معادل مجموع ساکنان چهار یا پنج استان میباشد.

عاشورا رساترین پیام برای داعش

امسال تروریسم تکفیری داعشی پرده از چهره کریه خود برداشته و سران گمراه آنها به صراحت اعلام کرده اند که به عزاداری های حسینی و مشارکت کنندگان در آن حمله می کنند. در طول 11 سال گذشته نیز گروه های تروریستی با نام ها و عناوین مختلف به زائران امام حسین(ع)  حمله کرده و صدها نفر را در مناطق و شهرهای مختلف شهید و مجروح ساخته اند و با وجود تمام اینها پیروان و دوستداران اهل بیت و امام حسین از احیای این انقلاب بزرگ دست برنداشته اند.

این روزها ایام حماسه حسینی همزمان شده با درگیری شدید میان نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی عراقی در مقابل داعشی های تروریست که با شکست های سخت داعش نیز همراه بوده که آخرین آنها شکست داعش در جرف الصخر واقع در شمال غرب استان بابل بود و این میتواند موجب تلاش مذبوحانه و ناجوانمردانه آنها برای ضربه زدن و حمله به هیئت های عزاداری حسینی باشد تا شاید بتوانند از این طریق شکست های پی در پی و روحیه از دست رفته سربازان خود را جبران کنند و در همین راستا در روزهای گذشته هیئت های مذهبی در بغداد و شهرهای دیگر  هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند که آخرین آنها انفجار خودروی بمب گذاری شده در روز دوشنبه در مقابل یک هیئت حسینی در میدان الواثق در بغداد بود که موجب شهید و مجروح شدن بیش از پنجاه نفر شد.

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده مراجع نجف اشرف نیز در خطبه های نماز جمعه اخیر خود در صحن حرم امام حسین علیه السلام از جانب مراجع تقلید عرق در مورد حمله تروریست ها به عزاداران حسینی هشدار داد و خواستار رعایت جوانب احتیاط و هوشیاری برای بستن راه بر دشمنان ملت عراق و دشمنان اهل بیت(ع)  شد و از سوی دیگر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز در بیانیه ای به مناسبت حلول ماه محرم و آغاز سال جدید هجری از دستگاه های امنیتی و عموم شهروندان خواسته کاملا در برابر توطئه ها و اقدامات گروه های تروریست تکفیری و حملات آنها به عزاداران حسینی هوشیار باشند.

اما در جانب مقابل توطئه ها و آرزوهای باطل داعش، انتظارها بر این است که امسال شمار شرکت کنندگان در مراسم عاشورا و اربعین حسینی و عزاداری های محرم و صفر در داخل و خارج عراق بیش از سال های پیش باشد و این میتواند پیامی رسا و گویا برای داعش تکفیری و حامیان آن باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha