شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 338900
۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
نظری منفرد

حوزه / استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: جامعه و به خصوص جوانان مواظب باورها و اعتقادات باشند، دشمن در این عرصه بیشترین سرمایه گذاری را کرده است؛ باید باورهای دینی خود را واکسینه کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، در پنجمین روز از دهه محرم، درجمع عزاداران حسینی در مسجد مدرسه امیرالمومنین (ع) به طرح این سؤال که چرا بعضی از انسانهای شاخص در مدینه و مکه وقتی حرکت حضرت امام حسین (ع) را علیه بنی امیه دیدند ایشان  را یاری نکردند؟ در پاسخ به آن اظهار داشت: امامان معصوم(ع)، حجت خدا برروی زمین هستند و از هر نوع گناهی معصومند. بنابراین اگر امام (ع) امر و فرمانی داده چون برگزیده خدای است، پس اطاعت امرایشان واجب است و کوتاهی و انجام ندادن دستورات گناه به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: حضرات معصومین  و به خصوص حضرت  حسین بن علی (ع) گاهی به طور خاص و گاهی به صورت عام به افراد دستور جهاد می دادند و این اطاعت امر امام (ع) به فرموده قرآن کریم مانند اطاعت امر انبیاء است. در حقیقت از یک سنخ می باشد. لذا اگر کسی از فرمان امام (ع) سرپیچی کرده تخلف کرده که این خود گناهی نابخشودنی است.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد یادآورشد: معرفت و بصیرت عامل مهمی بود که بعضی از شخصیتها نداشتند. قطعا آنهای که به ندای «هل من ناصر ینصرنی حسینی» حضرت حسین بن علی(ع) گوش ندادند و از فرمان امام (ع) سرپیچی کردند چون معرفت و بصیرت لازم را نسبت به ائمه طاهرین (ع) نداشتند.

وی گفت: بصیرت نداشتن موجب شد آنها  بهترین برگزیدگان خدا را در برابر ظلم یاری نکنند و دست از حمایت از فررند رسول خدا بردارند.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: عبید الله بن حر جعفی یکی از آن افرادی بود که حضرت امام حسین (ع) دست یاری به طرفش برد، اما بصیرت نداشتن عاملی شد تا از درهای رحمت بدور بماند و از کشتی نجات فاصله بگیرد و اگرچه بعداز قیام عاشورا، پشیمان شد و توبه کرد ولی غفلت و معرفت نداشتن موجب شد در برزخ ماندگار شود.

 حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد یادآورشد: یاری کردن امامان(ع) در حقیقت نجات خود انسانها است. حربن یزید ریاحی  با بصیرت و معرفتی که به امام(ع) و زمانه داشت، بزرگ نجات یافته مکتب عاشورا لقب گرفت.

  استاد حوزه علمیه قم افزود : زهیربن قین یکی از دعوت شدگان بود و اصلا با خاندان عصمت و طهارت میانه ای نداشت؛ خط و مشی زهیر با اهل بیت (ع) یکسان نبود؛ و لی با تشخیص درست حق و باطل خود را به کشتی نجات رسانیدو در تاریخ ماندگار شد.

 وی اظهار داشت: جامعه و بخصوص جوانان مواظب باورها و اعتقادات باشند، دشمن در این عرصه بیشترین سرمایه گذاری را کرده است تا باورها را نسبت به دین و مذهب  ازبین ببرند. باید با اعتقاد قوی نسبت به آموزه های دین، باورها ی دینی خودر ا واکسینه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفردی گفت: عاشورائیان یقین به اعتقادت اسلام،  معاد و قیامت داشتندو این باورها بود که راه شهادت را برای آنها بازکرد و با تمام وجود دور امام خود جمع شده بودندو لحظه ای از این باور کوتاه نیامدند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان بیان اینکه رسیدن به این باورها و اعتقادات تنها از راه تفکر، اندیشه، بصیرت و معرفت ممکن خواهد بود خاطر نشان کرد: در مباحث اعتقادی انسان تا خود تفکر نکند به یقین نخواهد رسید و اصحاب امام (ع) نسبت به داشته های خود یقین و باور داشتندکه کلام امام حق و نور است و سرپیچی از فرمام امام(ع)، نافرمانی از دستور خداست و همین عامل موجب سعادت آنها شد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha