چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مکارم

حوزه/ اگر چه در زمان فعلی علوم دینی و علوم مختلف دانشگاهی از یکدیگر تفکیک شده اند، اما جدایی علوم دانشگاهی و حوزوی به معنای جدایی هدف نیست.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه» از شیراز، این مرجع تقلید در ادامه برنامه های سفر خود به شیراز امروز در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه های استان فارس، در مدرسه علمیه مولی الموحدین(ع)، با اشاره این که ادیان الهی مردم را به سمت علم و دانش و آگاهی هدایت می‌کردند، گفتند: برخی از عرفان‌های کاذب و فرق ضاله مطالعه و علم و دانش را حجاب اکبر می‌دانند و تعبیرات عجیب این گروه‌ها به دلیل عدم آگاهی مردم و جذب پیرو است و برای تشخیص ادیان الهی از ادیان ساختگی معیارهای مختلفی وجود دارد.

معظم له تصریح کردند:  یکی از معیارهای شناخت ادیان الهی از سایر ادیان ساختگی، عرفان‌های کاذب و فرق ضاله را موضع‌گیری آنها در مسئله علم و دانش است.

ایشان به حدیثی از امام صادق(ع) درباره علم و دانش اشاره کردند و ادامه دادند: در دین اسلام شهیدان مقام رفیع و حیات جاویدان دارند، اما علم و دانش و مرکب عالمان بر مقام شهیدان ترجیح دارد؛ زیرا بقای خون شهداء به واسطه مرکب قلم علما دانشمندان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: در زمانی که اروپا دوران تاریک قرون وسطی را می گذراند، دانشمندان ما مانند ابوعلی سینا، ملاصدرا، خواجه نصیرالدین طوسی و ... در حوزه های علوم دینی مختلف، مشغول فراگرفتن علم در بخش های گوناگون بودند، ولی در حال حاضر غربی از علوم ما بیشتر استفاده می کنند و بسیاری از علوم آنان ریشه در علوم اسلامی دارد.

این مرجع تقلید  خاطرنشان کردند: اگر چه در زمان فعلی علوم دینی و علوم مختلف دانشگاهی از یکدیگر تفکیک شده اند، اما جدایی علوم دانشگاهی و علوم حوزوی به معنای جدایی هدف نیست و باید در کنار هم به راه های روشن تر و به حل مشکلات مادی و معنوی جامعه کمک کنند.

معظم له با اشاره به سخنان یکی از استادان دانشگاه مبنی بر این  که بسیاری از طرح های موفق کشور از جمله اجرای طرح برج میلاد و ساخت 90 درصد سدهای کشور از استادان دانشگاه شیراز است، گفت: باید دست به دست هم بدهیم و از ابزارها استفاده کنیم تا از طریق رسانه های مختلف و رسانه ملی که در مقابل دانشگاه مسئولیت سنگینی، خبرهای این طرح ها به خوبی منعکس شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین درباره طرح یکی از استادان دانشگاه درباره بحران آب، گفتند: اگر در بحران آب یک طرح جامع و کلی دارید ما می توانیم آن را از طریق مسئولان ملی پیگیری کنیم، چرا که سفره های آب های زیرزمینی به علت برداشت بی رویه کاهش شدید یافته و باید طرح جامعی را برای مقابله با آن داشته باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به این که اسلام برای آب اهمیت زیادی قائل است، ابراز داشتند: اگر صرفه جویی باشد، بسیاری از مشکلات حل می شود و اسلام هم به صرفه جویی تاکیدات فراوانی کرده است.

معظم له در توصیه ای به دانشگاهیان با بیان اینکه باید درمقابل هر ایراد یک طرح در راستای حل ایراد ارائه شود، افزود: باید توجه به علم، اولویت نخست دانشگاه‌ها باشد، به گونه‌ای که پرداختن به مسائل سیاسی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد اما اولویت و انتظار از دانشگاه‌ها توجه به علم است.

ایشان با تأکید بر این که دانشگاه‌ها باید به سه اصل "استقلال فکری"، "توجه به علم و دانش" و "تقوا و اخلاق اسلامی" مجهز باشند، اطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید از علوم غرب استفاده کنند و در کنار آن تولید علم داشته باشند.

در ابتدای این دیدار دکتر ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر ارشاد، رئیس دانشگاه شیراز، دکتر رئیسی، استاد دانشگاه شیراز، دکتر مقدسی، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز و دکتر نعمت اللهی، رئیس پژوهشگاه نفت و گاز دانشگاه شیراز به بیان پیشنهادها و راهکارهای خود درباره رشد و پیشرفت دانشگاه ها پرداختند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha