جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جرج

حوزه/ جرج سمعان جرداق، عاشق امام علی (ع) و صاحب کتاب‌هایی از جمله دایرة المعارف « علی؛ ندای عدالت انسانی»، «علی و حقوق بشر» و ... چشم از جهان فرو بست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،یکی از شاخصه‌های جرج جرداق لبنانی، عشق به امام علی (ع) بود و درباره امام اول شیعیان کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بود. "علی،صدای عدالت بشری"،«علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگی‌اش» و «علی و قومیت عرب» از جمله‌ آثاری هستند که این متفکر و نویسنده لبنانی درباره امیرالمومنین(ع) نوشته است.

این متفکر جهان عرب، همچنین کتاب «روائع نهج البلاغه» را نیز پیرامون حضرت علی (ع) نوشته است که با استقبال بسیاری از سوی دانشمندان و متفکران قرار گرفته است.

جرج جرداق درباره راز عدم نوشتن در باره شخصیت دیگری غیر از علی(ع) در یک گفتگو تصریح کرده بود: "... من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی (ع) ننویسم....انقلاب علی علیه السلام انقلاب انسانی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود و در آن بین دو جبهه فسق و قتل و قاچاق انسان و برده و مرگ از یک طرف و جبهه دین و رحمت و عدالت و انسانیت و آزادی و حیات فاصله های زیادی بود. موظف شدم که جبهه علی را که خالص ترین جبهه ها است، مورد بررسی و تحلیل قرار دهم. این جبهه راه را برای من روشن کرد و چراغ راهم شد"

وی که  در سال 1931م در منطقه مرجعیون در جنوب لبنان دیده به جهان گشود. کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» را به مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی اهدا کرد و در نامه‌ای به او نوشت: «... من دریغ داشتم چنین شخصیتی در شرق باشد و حق و قدرش مجهول بماند. از این رو این کتاب را نوشتم و چون مسیحی هستم کسی نمی‌تواند مرا به تعصب متهم کند. من شما را شایسته‌ترین شخصیتی یافتم که این کتاب را با او هدیه نمایم لذا آن را به شما اهدا می‌کنم.»

این متفکر مسیحی ۱۴ آبان در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha