پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 339194
۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
جرج جرداق

در برهه‌ای از تاریخ، حضرت علی‌ را با آن همه عظمت علمی و معنوی، مورد هجوم و دشنام قرار می‌دادند و این نمونه‌های تاریخی، درس بزرگی برای ماست.

 

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»/ اولین سفرم به "عروس خاورمیانه" را تجربه می کردم و قبل از عزیمت، لیستهای مختلف از شخصیت های لبنانی را جمع آوری کرده بودم تا در مدت حضور در این کشور با آنها دیدار و مصاحبه داشته باشم.

* سفر اول به لبنان و مصاحبه ای که هماهنگ نشد!

ماجرا به پائیز 1388 بر می گردد که قرار بود از طرف خبرگزاری حوزه، مصاحبه های گوناگونی را با شخصیت های لبنانی اعم از شیعه، اهل سنت و مسیحی داشته باشم. تقریبا در تمام فهرست ها، نام جرج جرداق، نویسنده و ادیب معروف مسیحی به چشم می خورد. خودم هم که از کودکی نامش را در منابر شنیده بودم، علاقه مند دیدار با او بودم اما علیرغم آنکه در آن سفر 15 روزه، دیدارها و مصاحبه های خوبی با شخصیت های ارشد مذهبی و سیاسی لبنان صورت گرفت، به دلیل کسالتی که جرج جرداق داشت، این مصاحبه هماهنگ نشد!

* ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق

حدود یکسال بعد، ماجرای قرآن سوزی از سوی تری جونز کشیش آمریکایی، در صدر اخبار بسیاری از رسانه ها قرار گرفت. در هیاهوی مصاحبه های مطبوعاتی درباره این رفتار جنون آمیز، برای دومین بار نام جرج جرداق روی میز کارم قرار گرفت؛ بی درنگ تلفن را برداشتم و به شماره ای که از جرج جرداق داشتم زنگ زدم.

صدای خَش دار اما نسبتا سرحال گوشی را برداشت، خودش بود و انگار آماده بود در این باره مصاحبه کند. یک جورهایی احساس شرمندگی می کرد که یک مسیحی، اینگونه به مقدسات حداقل یک و نیم میلیارد مسلمان توهین می کند. فکر کنم مدت مکالمه مان  به یک دقیقه هم نکشید. همینکه گفتم از فلان جا هستم و می خواهم در این باره مصاحبه کنم، پاسخ داد: "متی؟"(چه زمانی؟)

او در این مصاحبه که فردای همان روز انجام شد، تری جونز را یک موجود بی ارزش و جاهل معرفی کرد و گفت: در طول تاریخ شاهد چنین اقداماتی از سوی نادانان و ابلهان بوده‌ایم و همواره این افراد، عامل وقوع تنش و جنگ در جامعه و کشتار مردم بی گناه شده‌اند.

جرج جرداق که گویی تمام علایق اش را با علی علیه السلام پیوند داده بودند، در آن مصاحبه هم از علی(ع) گفت و گفت: در برهه‌ای از تاریخ، حضرت علی‌ را با آن همه عظمت علمی و معنوی، مورد هجوم و دشنام قرار می‌دادند و این نمونه‌های تاریخی، درس بزرگی برای ماست.

* دیدار با جرج جرداق در بیروت

این ماجرا گذشت و تاریخ، خرداد 1390 را نشان می داد که قرار بود، همایش بین المللی "اجتهاد و نوآوری از دیدگاه امام خامنه ای" در بیروت برگزار شود.

برگزاری این همایش در روزهای 16 و 17 خرداد در هتل ماریوت بیروت با دومین سفرم به عروس خاورمیانه همراه بود و این بار هم، فرصت خوبی برای دیدار و گفت و گو با شخصیت های لبنانی فراهم آمد اما علاوه بر مصاحبه در حاشیه همایش، چند گفت و گو در گوشه و کنار بیروت نیز صورت گرفت که از جمله آنها مصاحبه با جرج جرداق بود. زحمت هماهنگی اش را حاج آقای رئیس زاده رایزن فرهنگی ایران در بیروت و آقای علی قصیر از همکاران رایزنی انجام داده بود.

جناب جرج جرداق هم با لباس مرتب به رایزنی فرهنگی آمد تا گپ و گفتی کوتاه داشته باشیم. این بار هم از علی علیه السلام و ارادتش به مولای متقیان گفت و خاطر نشان کرد: آنچه می‌دانم این است که امام علی(ع) از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی و بیان کرد که هستی بر پایه عدالت است و هر چیزی در جهان هستی به همان مقدار که به تو می‌دهد، از تو می‌گیرد و این‌گونه نیست که تنها به تو بدهد و عطا کند یا این‌که فقط از تو بگیرد، بدون این‌که چیزی به تو داده باشد.

جرج جرداق همچنین از سفرش به جمهوری اسلامی ایران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب سخن گفت و با شیرین خواندن آن دیدار گفت: "در سفری که در سال 1997 به ایران آمدم، با امام خامنه‌ای دیدار کرده و گفت‌وگو کردیم. احساس کردم که به واقع، انسانی بزرگ است، چه، از ویژگی‌های انسان بزرگ تواضع است. ایشان به همان اندازه که بزرگ بود، متواضع هم بود... ایشان یک انسان متفکر، فرهیخته، دانا، بزرگوار، وارسته و متواضع بود، همان گونه که شایسته یک رهبر است. در مورد ایشان باید بگویم که او پیرو امام خمینی(ره) است و امام خمینی(ره) هم پیرو امام علی(ع) بود. آیت‌الله خامنه‌ای، مردی بزرگ است و اگر این‌گونه نبود، به این مرتبه نمی‌رسید.

دیدار با جرج جرداق بسیار شیرین بود و دلمان نمی آمد که زود تمام شود، اما ادب اقتضا می کرد که حواسمان به سن و سال و شرایط جسمانی اش باشد. داشتیم خداحافظی می کردیم که خودمانی گلایه ای هم داشت و گفت که برخی نویسندگان و ناشران ایرانی، کتاب هایم را ترجمه کرده اند و حق طبع که هیچ، حتی یک نسخه از آن را برایم ارسال نکرده اند!

* حسن صدرایی عارف، دبیر بین الملل خبرگزاری حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha