جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سرافراز

حوزه/ به برکت انقلاب اسلامی و برقراری نظام شیعی ما در حال حاضر ، کارشناسان و صاحب نظران بسیار زبده ای در حوزه و دانشگاه وجود دارند که می توانند به نیازهای رسانه ملی در عرصه های آموزش و پژوهش و تولید محتوا کمک کنند که نباید از این ظرفیت عظیم غفلت کرد.

خبرگزاری «حوزه» اشاره؛ «گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی »،« ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملت »، « حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی » ، « تقویت عزم ملی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی»،« پشتیبانی رسانه ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و«کمک به مدیریت های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست های کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور » از جمله مهم ترین انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری از رییس جدید رسانه ملی است که به طور خاص معظم له در حکم مسئولیت دکتر سرافراز، بدان اشاره فرموده اند.

در آغازین روزهای دوره جدید فعالیت صدا و سیما، به سراغ طلاب و فضلای حوزه علمیه قم رفته و از زبان آن ها به طرح و بررسی مهم ترین توقعات و خواسته های جامعه حوزوی از متولیان و سکان داران جام جم پرداخته ایم.

رسانه ای که دانشگاه عمومی ایرانیان است

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی، از مبلغین پیشکسوت حوزه با بیان این که صدا و سیما به تعبیر زیبای حضرت امام (ره) دانشگاه عمومی جامعه است، اظهار داشت: امروزه یکی از کلیدی ترین نهادها و دستگاه ها در امر فرهنگ سازی و جهت بخشی به جامعه همین رسانه ملی است که با داشتن شبکه های متعدد رادیویی و تلویزیونی چه در زمینه داخلی و چه بین المللی، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

وی افزود: طبیعتاً در یک دانشگاهی به عظمت صدا و سیما انتظار می رود که مردم و به خصوص جوان ها هر چه بیشتر و بهتر با معارف و آموزه های اهل بیت(ع) و روش های تربیتی قرآنی و دینی آشنا شوند و آن ها را در زندگی خود بکارگیرند.

ترویج سبک زندگی دینی؛ رسالت خطیر رسانه ملی

رضا صائنی ، طلبه پایه هشتم حوزه نیز در صحبت های خود به موضوع مهمی اشاره کرد و بیان داشت: همان طور که مقام معظم رهبری در حکم مسئول جدید صدا و سیما اشاره داشتند، تلاش برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی یکی از اصلی ترین مأموریت های رسانه ملی است.

لزوم تلاش رسانه ای برای ترویج اخلاق و دیانت

وی تصریح کرد: توسعه و ترویج اخلاق و دین مداری در سطح جامعه و آسیب شناسی و ارایه راهکارها برای رفع نقاط ضعف در این باره بدون سیاه نمایی ، یکی دیگر از رسالت های صدا و سیماست که در این خصوص باید با تولید و نمایش برنامه های ارزشمند، جذاب و پرمحتوا که متناسب با نیازها و اقتضائات گروه های سنی مختلف جامعه باشد، گام های جدی برداشت.

وی همچنین اضافه کرد: در این مساله شکی نیست که امروزه در بسیاری اوقات تاثیر یک برنامه تلویزیونی و یا سریال و فیلم در زمینه ترویج دین و ارتقای سطح فرهنگی جامعه از کتاب و حتی منبر بالاتر است، چرا که مخاطب بیشتر با آن ارتباط لازم را برقرار می کند.

اهتمام به تقویت وحدت و همدلی ملی

حجت الاسلام صمدی ، دانش آموخته رشته ارتباطات که هم اکنون در حال تحصیل در دروس خارج فقه و اصول حوزه است ، با تاکید بر این که رسانه ملی باید پل ارتباطی خوبی میان مردم و مسئولان باشد ، گفت: انتظاری که از رئیس جدید صدا و سیما و همکاران وی در دوره تازه می رود این است که در رویکردهای کلان خود و در برنامه های رادیویی و تلویزیونی با نقد منصفانه بتوانند در راستای گشودن گرهی از مشکلات کشور عمل کرده و در عین حال به تقویت روح وحدت و همدلی ملی در کشور اهتمام ویژه داشته باشند.

تعامل با نخبگان حوزه و دانشگاه؛ لازمه توفیق رسانه ملی

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در ادامه سخنان خود ، لزوم ارتباط و تعامل بهتر و قوی تر مدیران و برنامه سازان رسانه ملی با نخبگان حوزوی و دانشگاهی را متذکر شد و یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی و برقراری نظام شیعی، در حال حاضر کارشناسان و صاحب نظران بسیار زبده ای در حوزه و دانشگاه وجود دارند که می توانند به نیازهای رسانه ملی در عرصه های آموزش و پژوهش و تولید محتوا کمک کنند که نباید از این ظرفیت عظیم غفلت کرد.

مطالبات رهبری و مراجع عملیاتی شود

وی همچنین عمل به منویات مقام معظم رهبری و خواسته های مراجع عظام تقلید و علما و روحانیت را یکی از انتظارات به حق از رئیس و مسئولان جدید رسانه ملی برشمرد و افزود: علما و روحانیت همواره نشان داده اند که دغدغه اصلی شان خدمت به دین ، نظام اسلامی و آحاد مردم است و لذا مسئولان صدا و سیما نیز در انجام رسالت حساس و خطیر خود باید هشدارهای دلسوزانه علما را جامه عمل بپوشانند.

چند گله و انتقاد دلسوزانه

حجت الاسلام حسینی نسب ، از فضلا و محققین حوزه علمیه قم، در انتقاد از برخی برنامه های صدا و سیما داشت گفت: برخی مجریان صدا و سیما چندان شئونات دینی را رعایت نمی کنند و یا این که در برخی سریال ها شاهدیم آن طور که باید و شاید سبک زندگی دینی به نمایش درنمی آید، بلکه متاسفانه احساس می شود خواسته یا ناخواسته در پی ترویج سبک زندگی غربی هستند.

چالش های فرهنگی با برنامه های سطحی و شعاری، رفع نمی شود

وی با اشاره به جنگ نرم فرهنگی دشمن علیه اعتقادات و مبانی دینی جامعه ما خاطرنشان کرد: اهمیت مساله فرهنگ به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شده و احساس شود که با برنامه های سطحی و غیرجذاب و صرفاً شعاری می توان به رفع مشکلات و خلأهای فرهنگی پرداخت

لزوم بهره گیری از اندیشه ناب حوزه در ترویج حجاب

این کارشناس و صاحب نظر حوزوی همچنین با بیان این که امروزه شبکه های ماهواره ای و سایت های نامناسب اینترنتی، به بلای عظیمی تبدیل شده اند که به جان خانواده ها و نسل جوان افتاده اند، ابراز داشت: در دوره جدید به خصوص در مساله عفاف و حجاب باید دست به فعالیت های تبلیغی اثرگذاری در رسانه ملی زد و از اندیشه های ناب علما و روحانیت متعهد و انقلابی در ساخت برنامه های رادیویی و تلویزیونی بهره بُرد.

رسالت رسانه ملی در تحکیم اقتصاد مقاومتی

سید محمدعلی رضوی، طلبه پایه ششم حوزه نیز با اشاره به لزوم توجه در بعد ملی به مساله اقتصاد مقاومتی به ویژه از دریچه رسانه ملی بیان داشت: برنامه سازی در این راستا با بهره گیری از آرا و نظرات نخبگان فکری و فرهنگی از جمله فضلای حوزوی می تواند به تحقق بخشی از اهداف مورد نظر در مقوله اقتصاد مقاومتی کمک شایان توجهی کند به شرط آن که در این خصوص متولیان و برنامه سازان صدا و سیما با برنامه ریزی هدفمند ورود پیدا کرده و با رویکردی عالمانه و کاربردی به موشکافی قضایا بپردازند.

برنامه های موفق سیما ، اُلگو شود

وی ادامه داد: رسانه ملی همچنین در نشان دادن الگوهای موفق کارآفرینی در کشور نقش بسیاری مهمی می تواند ایفا کند کما این که در برنامه های خوبی همچون "پایش" و " ثریا" گام های خوبی در این راستا برداشته شده که امید است در دوره جدید نیز شاهد تداوم این روند باشیم.

توسعه شبکه های برون مرزی؛ لازمه تبلیغ دین در جهان امروز

حجت الاسلام و المسلمین جوادی ، از اساتید سطوح عالی حوزه نیز با بیان این که امروزه حقیقتاً بسیاری از مردم جهان تشنه دریافت معارف دین مبین اسلام و آموزه های مذهب شیعه هستند، گفت: گرچه در سال های اخیر و در دوره مدیریت مهندس ضرغامی ، با ایجاد شبکه های برون مرزی، اقدامات مؤثری در این رابطه برداشته شده؛ اما نباید به این میزان اکتفا کرد؛ چرا که ما برای رساندن پیام حق خود به دنیا نیازمند کار جهادی در ابعاد کمی و کیفی هستیم و ظرفیت عظیم حوزه های علمیه یک گنجینه بسیار خوبی در این خصوص است.

صدا و سیما فقط بلندگوی انقلاب و نظام باشد

وی همچنین با تاکید بر این که صدا و سیما باید بلندگوی نظام اسلامی و تحقق بخش فرمایشات امام و رهبری در عرصه های مختلف باشد، خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات به حق مردم و علما و گروه های مختلف از رئیس جدید صدا وسیما این است که همچون گذشته از ورود به  دعواهاي حزبي، گروهي و جناحي به شدت پرهیز کرده و در عین حال در دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام و انقلاب، کوچکترین تردیدی به خود راه ندهد.

پمپاژ روحیه امید و نشاط؛ مأموریت جدی صدا و سیما

این استاد حوزه در پایان صحبت های خود به نکته ظریف و مهمی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین وظایف رسانه های جمعی خصوصاً رسانه ملی در برهه حساس کنونی، دمیدن روح امید و نشاط در کالبد جامعه است؛ چرا که دشمنان می خواهند با بزرگ نمایی برخی ناکارآمدی ها و مشکلات، مردم به خصوص نسل جوان را نسبت به انقلاب و کشور ناامید و مأیوس کنند که در این خصوص تولید و نمایش برنامه های جذاب رسانه ای می تواند به تقویت امید و نشاط ملی کمک کند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha