پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 340124
۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
سفر اساتید دارالحدیث به یونان

در این سفر برخی اعضای هیات علمی دارالحدیث همچون حجج اسلام آقایان سیدمحمدکاظم طباطبایی، احمد غلامعلی، رسول رضوی و سبحانی نیا حضور دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، گروهی از اعضای هیات علمی دانشگاه قران و حدیث جهت بازدید از مراکز علمی و دیدار با شخصیت های دینی و دانشگاهی به کشور یونان سفر کردند.

در این سفر برخی اعضای هیات علمی دارالحدیث همچون حجج اسلام آقایان سیدمحمدکاظم طباطبایی، احمد غلامعلی، رسول رضوی و سبحانی نیا حضور دارند.

دیدار با اسقف اعظم یونان

این گروه با حضور در دفتر خلیفه گری کلیسای ارتودکس یونان با ایرونوموس دوم اسقف اعظم یونان در آتن دیدار و دربارة نحوه توسعه روابط فرهنگی و دینی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

دکتر مظفری رایزن فرهنگی ایران در آتن که این گروه حوزوی را همراهی می کرد،در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو ملت ایران و یونان بر قرابت دیدگاه های دینی کلیسای ارتدوکس با مذهب شیعه در زمینة ارزش های خانواده و معیارهای حقوق بشر تأکید کرد.

وی با اشاره به پنج دور گفتگوی دینی با کلیسای ارتودکس یونان، نقش مبادلات دینی را برای تقویت مناسبات دوستانة دو کشور مهم خواند و افزود: برای همین منظور این دیدار با هیات اعزامی از دانشگاه قرآن و حدیث تنظیم شده است و امیدوارم با افزایش مبادلات علمی زمینه برای استمرار گفتگوی دین فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی هم با اشاره به نقش رهبران دینی را در آشنایی ملت ها با فرهنگ های یکدیگر بر مشترکات دینی ادیان الاهی و توحیدی برای تقویت همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان تأکید کرد و افزود: رهبران دینی می توانند با گسترش معنویت و تقویت اخلاق زمینه را برای تحکیم مناسبات انسانی و کاهش آلام و رنجهای جوامع بشری هموار سازند.

در این دیدار ایرونوموس دوم اسقف اعظم یونان بر اهمیت مبادلات دینی بین ایران و یونان تأکید کرد و نقش آن را در اعتلای تفاهم میان ملتها و به ویژه مسلمانان و مسیحیان مهم دانست. اسقف اعظم یونان اظهار امیدواری کرد که با توسعة مبادلات دینی اهداف مهم ادیان الاهی محقق شود. درخصوص گفتگوی دینی با کلیسای ارتدوکس یونان نیز مقرر شد وی موضوع را در شورای کلیسا مطرح نماید.

هم اندیشی با روحانیان صومعة مسیح منجی در نمفکتوس

هم اندیشی دانشگاه قرآن و حدیث با روحانیان صومعة مسیح منجی(ع) در نمفکتوس از دیگر برنامه های هیات اعزامی از دارالحدیث در یونان بود.

دو طرف در این هم اندیشی دربارة نحوه توسعه روابط فرهنگی و دینی میان مراکز علمی و دینی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدارها رئیس صومعة عیسی مسیح(ع) ارشمندریت اسپیریدوس  لوگوثیتس بر اهمیت مبادلات دینی بین مراکز دینی ایران و یونان تأکید کرد و در شرایط دشوار کنونی نقش رهبران دینی را در اعتلای تفاهم میان مسلمانان و مسیحیان مهم دانست. اسپیریدوس  لوگوثیتس اظهار امیدواری کرد که برای تحقق این هدف بتواند در پاسخ به این دیدارها در فرصت مناسبی به جمهوری اسلامی ایران سفر نماید.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی رئیس هیات اعزامی از دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اهمیت گفتگوهای دینی میان مسلمانان و مسیحیان بر مشترکات ادیان الاهی و به ویژه بر مشترکات میان شیعیان و مسیحیان ارتدوکس تاکید ورزید و افزود: مطالعة مشترکات دینی می­تواند زمینه را برای همگرایی پیروان ادیان الاهی در مواجهه با چالش های عصر حاضر فراهم سازد.

دکتر مظفری در نشست پایانی این هم اندیشی، ضمن تشکر و قدردانی از استقبال و پذیرایی روحانیان صومعة مسیح منجی(ع) و شخص ارشمندریت اسپیریدوس لوگوثیتس رئیس صومعة عیسی مسیح(ع) با اشاره به قرابت دیدگاه های دینی کلیسای ارتدوکس با مذهب شیعه تأکید کرد که رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن بسیار خرسند است که توانسته است حلقة وصل بین نهادهای علمی و دینی دو کشور باشد و امکان برگزاری این هم اندیشی دینی با هیات اعزامی از دانشگاه قرآن و حدیث فراهم شده است و امیدوار است با همت دو طرف این مبادلات دینی استمرار یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha