جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حکیم الهی

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی گفت: دستاورد بزرگ کنگره ضد تکفیر، نشان دادن همراهی علما و اتفاق نظر علمای کشورهای مختلف که پایگاه و خاستگاه نیروهای داعش بود، می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید حکیم الهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار داشت: این کنگره جهانی که از سوی مرجعیت شیعه و بزرگان حوزه علمیه قم پایه گذاری شد، از اجلاسیه های نادر، نمونه و موفقی بود که در دهه های اخیر برگزار شد.

وی با بیان اینکه این کنگره جهانی از چند جهت حائز اهمیت است، تصریح کرد: مرجعیت شیعه در قم برای نخستین بار اقدام به برگزاری چنین اجلاسیه ای در این سطح نمود.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی با اشاره به دومین ویژگی این کنگره جهانی، ابراز داشت: همچنین برگزاری این اجلاسیه با همکاری، همدلی و همراهی دو تن از مراجع بزرگ شیعه بنیان نهاده شد که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

*حضور گسترده شخصیت های دینی در کنگره

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی امتیاز دیگر این کنگره جهانی را برگزاری در شهر مقدس قم به عنوان شهر علم و فقاهت عنوان کرد و اظهار داشت: حضور گسترده و بی سابقه شخصیت های برجسته، علمای و فقها از کشورهای مختلف از دیگر امتیازات این کنگره جهانی بود.

وی به علمایی بودن این کنگره جهانی اشاره کرد و ابراز داشت: تلاش شده بود این اجلاسیه علمایی باشد تا از دیدگاه آن ها، مسئله تکفیر در مبانی فقهی، کلامی، فلسفی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی از بررسی شود.

*تکفیر خارج از دین و اسلام است

معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای این کنگره، اجماع و اتحاد همه علمای شرکت کننده بر ضرورت مقابله با جریان تکفیری بود، اظهار داشت: دستاورد بزرگ این اجلاسیه نشان دادن همراهی علما و اتفاق نظر علمای کشورهای مختلف که پایگاه و خاستگاه نیروهای داعش بود، می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی با اشاره به اینکه پیام مهم این کنگره جهانی به جوانان جهان اسلام بود، ابراز داشت: در این اجلاسیه علمای جهان اسلام تاکید کردند جریان تکفیر خارج از دین و اسلام است.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری دبیرخانه این همایش شاهد اقدامات عملی در راستای مصوبات همایش باشیم.

*بررسی جریان های تکفیری از منظر سیاست

دبیر کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی همچنین با ارائه گزارشی از مباحث مطرح شده در این کمیسیون، ابراز داشت: در این کمیسیون جریان تکفیر از نقطه نظر مسائل سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و علمای حاضر در این کمیسیون تاکید داشتند جریان تکفیری پیش از آن که مسئله ای مذهبی و طایفه ای باشد، موضوعی سیاسی است که برخی کشورهای غربی و آمریکا برای توسعه نفوذ خود در منطقه اقدام به ایجاد آن ها کرده اند.

انتهای پیام/313 /33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha