شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به مذاکرات هسته ای، اظهارکردند: ما هیچگاه به دنبال سلاح های کشتار جمعی نمی رویم؛ دشمنان باید بفهمند، ایران نه از غرب می‌ترسد، نه از صهیونیست هراسی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این مرجع تقلید  ظهر امروز در درس تفسیر سوره زمر، در مسجد اعظم اظهارداشتند: ذات اقدس الهی رهبری کاروان متحرک را به عهده دارد و به همین دلیل راز و رمز خلفت را می داند و بندگانی که در مسیر او قراربگیرند با این مسیر همراه می شوند.

ایشان  افزودند: خداوند رحمن ورحیم است و اگر دری را به روی بندگانش گشود دیگر کسی نمی تواند آن  را باز کند؛ غربی ها نه از روی رافت، بلکه از روی این که از آدم کشی های زیاد در جنگ های اول و دوم خسته شدند امروز فریاد دموکراسی را سر می دهند.

هیچگاه به دنبال سلاح های کشتار جمعی نمی رویم

این مرجع تقلید با اشاره به مذاکرات هسته ای، اظهارکردند: ما هیچگاه به دنبال سلاح های کشتار جمعی نمی رویم؛ دشمنان اگر می خواهند قدرت ما را بدانند باید به جنگ هشت ساله ای که علیه ما تحمیل کردند توجه کنند؛ دشمنان باید بفهمند، هرگز ایران نه از غرب می‌ترسد، نه از صهیونیست هراسی دارد.

ایشان گفتند: خداوند در قرآن در قالب مثال هایی به بیان معارف خود می پردازند و مردم عادی از این مثال ها استفاده کرده و با رقتی که در قالب مثال صورت می گیرد به مفهوم و نظر خدا می رسند؛ ولی پژوهشگران از مثال به ماهیت آن می رسند.

این مرجع تقلید بیان کردند: افراد عالم و پژوهشگر که صاحب علم هستند این افراد از مثال میتوانند به مثل و ماهیت آن پی ببرند؛ اما اگر افرادی که به تعبیر امام علی(ع) در نهجالبلاغه باطن افراد و باطن بهشت را میبینند باشند این افراد نیازمند به تمثیل نیستند، زیرا آنها باطن بهشت و دزوخ را میدانند که ائمه اطهار(ع) در این دسته هستند.

 حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: در سوره زمر مشرکان پیامبران را به بیرون کردن از شهر تهدید کرده اند، ولی خداوند به پیامبر خود در واقع همه مومنان می فرمایند که أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِن دُونِهِ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَاد یعنی  اینکه خداوند بندگان برای بندگان خود کفایت می کند.

ایشان گفتند: دو شکل هدایت وجود دارد که اولی هدایت ابتدای است که به وسیله عقل و نقل انجام می شود؛ یعنی خداوند به وسیله عقل و نقل انسان ها را در مدار هدایت قرار می دهد و وقتی که در این مسیر قرار گرفتند شکل دوم هدایت ظاهر می شود که هدایت پاداشی است.

این مرجع تقلید بیان کردند: اگر کسی این هدایت الهی را بها داد و این مسیر را ادامه داد وارد هدایت پاداشی می شود که هدایت پاداشی انگیزش درونی در قلب و گرایش باطنی و قلبی اوست؛ در حقیقت انسانی که هدایت پاداشی داشته باشد با شنیدن نام خدا و آثار الهی بی قرار می شود و اینکه برخی در موقع اذان چنین حالی دارند، نشانه هدایت پاداشی است.

ایشان گفنتد: بر عکس هدایت، اضلال عدم است و اضلال ابتدایی وجود ندارد، یعنی اینکه خداوند کسی را از همان اول گمراه نمی کند، بلکه فرد خودش کج راهه می ورد و از فرصت هایی که خدا به او برای توبه و بازگشت و جبران قرار می دهد استفاده نمی کند و خداوند را یاد نمی کند و به همین جهت و پس از فرصتهای بیشمار خداوند او را گمراه می کند که گمراه کردن به این معنی است که او را به حال خود رها می کند.

ایشان بیان کردند: از اینجاست که رمز این دعایی که پیامبر همیشه بر لب داشتند که می فرمودند« الهی لا تَکِلنی اِلی نَفسی طَرفَةَ عَینِ اَبَداً».را بهتر درک می کنیم.

 حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان تاکید کردند: این حرف‌های زندگی روزانه است و ما موحد هستیم و اگر با الله ‏ارتباط داشته باشیم و در رحمت را باز کند، غرب و شرق نمی‌توانند آن در را ببندند .‏

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha