چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
احمدنور - افغانستان

حوزه/ سفیر افغانستان در ایران از خدمات و هم زیستی مسالمت آمیز جمهوری اسلامی و ملت ایران تقدیر کرد و گفت: امیدواریم روزی با بازگشت نخبگان و مهاجران شاهد توسعه و پیشرفت در افغانستان باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نصیر احمد نور امروز در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی اجتماعی پناهندگان با اشاره به اینکه رسول خدا (ص)رحمت بندگان است، اظهار داشت: قم شهر علم و فرهنگ و مراجع عظام تقلید می باشد و برگزاری این نشست در عش آل محمد، قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه افغانستان به دلیل پراکندگی مهاجران و جهاد و استقامت این ملت شهرت آفاق است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین پناهنده افغانی را در خود جای داده است.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اینکه افغانستان استکبار و استعمار را در برهه های مختلف زمانی به زانو در آورده است، گفت: ملت ما با قربانی های خود استعمار انگلیس را عقب راند، اما کشورهای منطقه از این مسئله منافع بسیاری را بردند.

احمد نور با بیان این که افغانستان درگیر فتنه تکفیری ها و افراطی ها شد، ابراز داشت: از نیمه دوم دهه 70، ملت افغانستان به مقاومت و مبارزه با تکفیری ها پرداختند و احمد شاه مسعود نیز در راستای تقویت وحدت امت اسلامی و اعتدال و مبارزه با افراط گرایی شهید شد.     

وی با اشاره به اینکه افغانستان تسلیم جریان تکفیر و افراط نشده است، گفت: ملت افغانستان مسلمانان معتقد و معتدل و به دور از تحجر می باشند.

سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه فتنه گران تلاش کردند در افغانستان به جنگ های فرقه ای روی بیاورند، ابراز داشت: در این کشور بستر فرهنگی و مذهبی برای ایجاد جنگ های مذهبی وجود ندارد و مردم به افرادی که ابزار استعمار برای تکفیر و افراط شوند، روی نخواهند آورد.     

احمد نور با اشاره به اینکه امروز قاتلان احمد شاه مسعود در عراق و منطقه سر افراد را می برند و زنان را به کنیزی می گیرند، اظهار داشت: ملت افغانستان از افراط و تکفیر استقبال نمی کنند. 

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با اشاره به اینکه دولت افغانستان از بازگشت کنونی مهاجران استقبال می کند، تصریح کرد: افغانستان در جهاد با استعمار و تکفیر موفق بوده است، اما امروز با استفاده از ظرفیت نخبگان افغانی نیازمند جهاد سازندگی هستیم.

احمد نور با تاکید بر اینکه افغانستان از هیچ مسئله ای کمبود ندارد، ابراز داشت: ما از مهاجران می خواهیم همین امروز به کشور بازگردند تا به نقش آفرینی در کشور بپردازند و لشکر افراط را در هم بکوبند و کشور را توسعه دهند.

وی با اشاره به این که جمعیت هایی از مردم در انتخابات شرکت کردند و صف های طویلی را تشکیل دادند، ابراز داشت: گروه های افراطی مردم را به خون ریزی تهدید کردند اما مردم حضور چشمگیری در انتخابات داشتند. 

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، اظهار داشت: امروز دولت نماینده صد درصدی ملت افغانستان می باشد.

احمد نور در پایان از خدمات و هم زیستی مسالمت آمیز جمهوری اسلامی و ملت ایران تقدیر کرد و گفت: امیدواریم روزی با بازگشت نخبگان و مهاجران شاهد توسعه و پیشرفت در افغانستان باشیم.

انتهای پیام/313 /33

       

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha