جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام اعرافی

حوزه / رئیس جامعه المصطفی گفت: غربی ها از هر پیشرفتی که زیر نظر آنان نباشد، هراس دارند. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکره و گفتگو است، ولی اگر غرب به دنبال آن باشد که ایران از فناوری هسته ای دست بکشد، هرگز توافقی حاصل نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار  «الهام اکرم اف»، سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران که در ساختمان مرکزی المصطفی در قم برگزارشد به  معرفی قم به عنوان پایتخت علمی و فرهنگی ایران پرداخت و ابراز داشت: ‌امام خمینی(ره) در قم پرورش یافت و انقلاب اسلامی نیز از این شهر آغاز شد. قم دارای چند قرن سابقه تمدنی است و مهم ترین پایگاه حوزه علمیه تشیع و جزء حوزه های اصلی جهان اسلام به شمار می آید.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 200 موسسه و نهاد علمی و آموزشی در شهر قم، خاطرنشان کرد: بیش از صد هزار نفر در حوزه های علوم اسلامی قم مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از مراجع تقلید و شخصیت های بزرگ علمی و دینی در این شهر حضور دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، قم را پیشتاز تولید کتاب در حوزه علوم اسلامی در ایران برشمرد و افزود:‌ در سال های اخیر، تحول عظیمی در نظام آموزشی قم رخ داده و رشته های متنوعی در زمینه علوم اسلامی و انسانی با نگاه اسلامی، تأسیس و سامان دهی شده است.

 

وی، جامعة المصطفی را یکی از مهم ترین نهادهای قم و کشور در بخش بین المللی دانست و یادآور شد: جامعة‌ المصطفی حدود 30 هزار دانش آموخته دارد و همین تعداد نیز از صد ملیت در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی مشغول به تحصیل هستند. در جامعة المصطفی 150 رشته و گرایش علمی در سطوح مختلف ارائه می گردد.

رئیس جامعة المصطفی، تأکید بر نگاه عقلانی در اسلام، ایجاد تعامل سازنده میان اقوام و فرهنگ ها، تقریب مذاهب اسلامی، پرهیز از تندروی و خشونت و ایجاد گفتگو میان مذاهب را از راهبردهای المصطفی برشمرد و افزود: دانش پژوهان ما ضمن آشنایی با معارف اسلامی، با علوم جدید و تکنولوژی های نو در حوزه های علوم انسانی آشنا می شوند و مهارت هایی  را که برای خود و جامعه شان مفید است می آموزند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5، تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، ما با ادامه مذاکرات مشکلی نداریم و اهل گفتگو هستیم، اما توافق جامع به سادگی به دست نخواهد آمد، زیرا آمریکا نمی تواند یک ایران قدرتمند را تحمل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی ضمن انتقاد از سیاست برخی دولت های غربی در تعامل با جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های عظیمی در علوم و فناوری های جدید داشته است اما غربی ها از هر پیشرفتی که زیر نظر آنان نباشد، هراس دارند. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکره و گفتگو درباره مسائل مختلف است ولی اگر غرب به دنبال آن باشد که ایران از فناوری هسته ای دست بکشد، هرگز توافقی حاصل نخواهد شد.

رئیس المصطفی، در پایان، تعاملات علمی را پایه و اساس ارتباط میان کشورها دانست و ضمن اعلام آمادگی جامعة المصطفی برای افزایش همکاری های علمی با جامعه علمی ازبکستان،‌ عنوان داشت: ما همواره دانش پژوهان خود را برای افزایش ارتباط با سفارتخانه های کشورهای متبوع خود، شرکت در انتخابات، آموزش زبان مادری به فرزندان و... تشویق می نماییم.

تمایل مردم به اسلام شدت یافته است

سفیر ازبکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در قم و بازدید از جامعة المصطفی، ابراز داشت: در ازبکستان هرچند دین از سیاست جداست؛ اما پس از فروپاشی شوروی و استقلال ازبکستان، تمایل مردم به اسلام شدت یافته است.

وی با اشاره به روابط حسنه میان ایران و ازبکستان، اظهار داشت: حدود ده سال پیش دانشگاه اسلامی بزرگی در شهر تاشکند ازبکستان تأسیس شد و هم اکنون این شهر مرکز علوم اسلامی در ازبکستان به شمار می آید و می تواند موجب افزایش روابط علمی میان ایران و ازبکستان باشد.

گروه های تندرو مشکل جهان اسلام

آقای الهام اکرم اف با ابراز نگرانی از شکل گیری گروه های تندور در کشورهای اسلامی، عنوان داشت: برخی با پرچم اسلام، دست به تندروی و گسترش خشونت در جهان می زنند. شکل گیری گروه های افراطی مانند القاعده، داعش و... از مشکلات امروز جهان اسلام به شمار می آید و به همین دلیل میان ایران و ازبکستان توافق نامه مبارزه علیه تروریسم بین المللی امضاء ‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha