جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: جای تأسف دارد که ما منتظر تكنولوژي از طرف غرب بوده و خود مولد آن نباشيم و آن طور كه مقام معظم رهبري تأكيد کردند، باید توليد علم‌مان در آن سطحی باشد كه تكنولوژي داشته باشيم و منتظر غرب نباشيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی ديدار اعضای هيئت رئيسه دانشگاه آيت الله العظمي بروجردي(ره)  با بیان این که در آیین تشیع، علم و مذهب با هم گره خورده است، اظهار داشت: دانشمندانی مانند بوعلي سينا، فارابي، ملاصدرا، شيخ انصاري و مرحوم آیت الله العظمی  بروجردی، شخصیت‌های بارز علمی هستند و حتی اشخاصی مانند شيخ بهايي که جامع و تمام عيار هستند و علم و حوزه را با هم گره زده‌اند، همه در بستر تشیع رشد علمی داشته‌اند و موجب رشد و اعتلای تشیع شده اند.

استاد حوزه علمیه قم، ترویج تفکر داعش را نتیجه جهل و دوری مذهب از علم دانست و ادامه داد: در روزگار کنونی، علم و دانش همانند عقلانيت، برجسته شده و تعصبات كم رنگ‌تر خواهد شد و آنچه ما امروز به عنوان حركت تكفيري مثل داعش مي‌بينيم، تنهاحرکتی عقيدتي نيست، بلکه ريشه سياسي دارد.

وی افزود ؛ تمامی این حرکت ها، موجب شده عراق و لبنان و حتی تا اندازه یمن را هم در كنار انقلاب اسلامي ببینیم.

آیت الله علوی بروجردی تأکید کرد: تاریخ نشان داده که حرکت های ددمنشانه و شیطانی برخی کشور ها، حتی آمريكا و کشورهای اروپایی هم كه منافعشان اقتضا دارد تا حركت‌های مخاطره آمیز در بستر خاور میانه صورت بگیرد، ماندني نخواهند بود.

وی سابقه علمی ایران و تشیع را مبدا تاثیر در دنیای آینده دانست و ادامه داد: انقلاب اسلامی به سبب مذهب تشيع و سابقه علمی که با آن گرده خورده است در آينده، مخاطب زيادي در دنيا خواهد داشت؛ همانطور که در دوره رنسانس علم از سرزمین های اسلامی به اروپا رفته است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در چنین شرایطی، انقلاب اسلامی باید برای حرکت علمی و احیای ارزش ها در جهان آماده باشد، تصریح کرد: مردم این سرزمین بايد اين آمادگي را داشته باشند که همان درخششي كه در گذشته در مكتب تشیع افرادی مانند بو علي سينا را پرورش دادند که هنوز هم در سطح دنيا مطرح هستند، در آينده هم اين راه به نام شيعه و انقلاب اسلامي امتداد داشته باشد.

غير از مکتب علي بن ابي طالب علیه السلام اصالتي وجود ندارد

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامي وسيله ای براي درخشش و احياي ارزشهای مذهبی است و هدف نیز تجسم همان تبیین اصالت‌های واقعی و علوی در اسلام است؛ چرا که غير از مکتب علي بن ابي طالب علیه السلام اصالتي وجود ندارد.

آیت الله علوی بروجردی با تأکید بر این که باید تفسیر همان وحي اصيل در دنيا و حتی در جوامع اسلامي بارور و بعد در دنيا رشد كند، افزود: در چنین شرایطی، كار علمی چه در حوزه و چه در محيط دانشگاه، براي ما از اهميت بالايي برخوردار است. امروزه با وجود حركات تكفيري، هنوز عرضه علوم براي مخاطبان موجود ندارد؛ ایران اسلامی این ظرفیت را دارد که قطب علمي در جهان باشد.

وی  به نقش دانشگاه ها در ترویج فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر که افغانستان در حال جنگ  بود، افراد  زيادي به ایران آمده و در دانشگاه‌هاي کشور ما تحصیل کردند و اکنون جزو اساتيد دانشگاه‌هاي افغانستان هستند و خواه ناخواه فرهنگ این کشور را به آنها منتقل می‌کنند؛ از این رو باید در این عرصه به شکل مديريت شده و جهت دار امور را دنبال کرد؛ همانگونه که تفكر غربي در ایران اسلامی، توسط دانشجويان ایرانی كه به غرب رفته و در آنجا تحصیل کرده اند، به این کشور آمده.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: جای تأسف دارد که ما منتظر تكنولوژي از طرف غرب بوده و خود مولد آن نباشيم و آن طور كه مقام معظم رهبري تأكيد فرمودند ما باید خودمان توليد علم‌مان در آن سطحی باشد كه تكنولوژي داشته باشيم و منتظر کار غرب نباشيم.

رشد علمی از روي عقلانيت و بر اساس منطق باشد

وی با ابراز امیدواری از بازگشت ایران اسلامی به سابقه علمی گذشته خود، گفت: البته رشد علمی ما بايد بر خلاف ديگران باشد؛ یعنی باید رشد ما از روي تعصب نباشد، بلکه رشد علمی از روي عقلانيت و بر اساس منطق باشد. در این مسیر،  افراد شاخص و بارز نباید سخن غير منطقي بگویند که مبادا به نام شيعه گذاشته شود؛ باید افرادي كه اهل تخصص هستند در زمینه تخصص خودشان سخن بگویند و اصولا، هر چه قدر که علميت و تخصص در کار ما حاكم باشد، رشدمان هم بيشتر خواهد شد.

دنیا به سمت عقلانیت حرکت خواهد کرد

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که دنیا به سمت عقلانیت حرکت خواهد کرد، گفت: درست است که شاید اینگونه دیده شود که در دنیا زر و زور حرف اول را مي‌زند، اما این حرکت ادامه نخواهد داشت، بلکه دنيا هم در آخر بايد روي عقلانيت حركت كند و اين عقلانيت در كل دنیا باید به حدي برسد كه ظهور منجي و آقا حجت بن الحسن عجل الله فرجه فراهم شود.

وی در ادامه محيط رشد علمي و آموزشي ابزار كار را مشکلی بر سر راه علم آموزان و پژوهشگران معرفی کرد و گفت: در دانشگاه ها، باید در كنار رشد آموزشی و جنبه‌های تحقيق و آزمايشگاهي متعددي كه نياز هست، كتابخانه‌هاي تخحصي هم در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

دانشجویان صاحب فكر و مولد علم باشند

استاد حوزه علمیه قم کشف استعدادها و پرورش آنها را وظیفه اصلی مراکز علمی معرفی کرد و گفت: ما باید به این مسئله باور داشته باشیم که هدف اصلی در نهاد های علمی صرفا، یادگیری نظريه ديگران نیست؛ بلکه باید دانشجویان صاحب فكر و مولد علم باشند.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha