جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کاظمی نواب مشهد

مدير مدرسه عالي نواب مشهد گفت: حوزه و دانشگاه دو نهاد تاثير گذار در جامعه هستند و در واقع مسير فرهنگي، علمي و اجتماعي جامعه را تعيين و مديران آينده را تربيت مي كنند.

حجت الاسلام والمسلمين كاظمي در گفتگو با خبرگزاري حوزه در مشهد، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نكته مهم و قابل توجه اين است كه حوزه و دانشگاه دو نهاد تاثير گذار در جامعه هستند و در واقع مسير فرهنگي، علمي و اجتماعي جامعه را تعيين و مديران آينده را تربيت مي كنند. بر اساس اين اهميت، همفكر بودن، تعاون و همكاري و يا اختلاف و ناسازگاري اين دو نهاد بطور كامل در يك جامعه اثر خواهد داشت و آشكار خواهد بود.

مدير مدرسه عالي نواب افزود: هر مقدار حوزه و دانشگاه به يكديگر نزديك و همدل بوده و پيوند و تعامل بيشتري داشته باشند، توفيق آن جامعه در طي مسير تكامل و موفقيت بيشتر مي شود.

وي، وحدت حوزه و دانشگاه را از دو منظر مورد تاكيد بيشتري دانست و يادآور شد: اين دو نهاد از جهت موضع گيري هاي سياسي و وحدت عمل و نظر در برابر بيگانگان مي بايست با يكديگر هماهنگ باشند.

حجت الاسلام و المسلمين كاظمي، دومين نکته در لزوم وحدت حوزه و دانشگاه را در زمينه مسايل علمي و تبادل نظر و همكاري و كمك گرفتن از يكديكر در مسايل علمي عنوان و خاطر نشان كرد: موضوعات مختلفي مانند سياست، مديريت جامعه، حقوق و احكام حقوقي، مسادئل فرهنگي و.... وجود دارد كه به لحاظ محوريت احكام اسلامي در جامعه حوزه علميه بايد پاسخگوي دانشگاهيان باشد و به همين جهت دانشگاه بايد به متخصصان و آشنايان با مباني اسلامي مراجعه كند.

وي اضافه كرد: در بسياري از مسائل علمي و فني جامعه مانند پزشكي، اقتصاد، تكنولوژي و...  به دانشگاه نيازمنديم كه بايد كمك كنند تا برآيند اين همفكري و خروجي آن با احكام، قوانين و مقرراتي اسلامي همراه باشد كه در سايه آن جامعه به پيشرفت برسد.

حجت الاسلام و المسلمين كاظمي، افزود: لازمه اين كار اين است كه حوزه و دانشگاه در نشست هاي مستمر و سازمان دهي شده اي بين اساتيد و يا طلاب و دانشجويان به همفكري بپردازند و نيز از طريق كرسي هاي آزادانديشي، ميزگردها و تبادل علمي، مكاتبه و بيان ديدگاه ها و بهره بردن از تكنولوژي هاي جديد همفكري و مواضع ابهام را بر طرف كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه هر جامعه اي با بهره بردن از مراكز علمي پيشرفت مي كند، تصريح كرد: هر چه مراكز علمي و دانشمندان و انديشمندان يك جامعه به روزتر و متخصص تر باشند، جامعه مترقي و رشد يافته تري خواهند داشت و به همين جهت رشد، تكامل و پيشرفت هر ملتي مرهون تلاش هاي علمي است و بدون علم، رشد نخواهند داشت.

مدير مدرسه عالي نواب با اشاره به این که اختلاف، موجب سردرگمي افراد جامعه مي شود همانطور كه در يك خانواده موجب پريشان احوالي مي گردد، تاكيد كرد: دانشجويان و طلاب، اداره كنندگان علم هستند كه اگر در عين اختلاف نظر با يكديگر همفكري داشته باشند، فعاليت آنان در جامعه عينيت پيدا مي كند و باعث رشد مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين كاظمي تصریح كرد: حوزه و دانشگاه باید از نظر علمي يكديگر را قبول داشته باشند و به رسميت بشناسند و بپذيرند كه در جامعه تاثيرگذارند و نسبت به همديگر خاضع باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha