چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام نجفی تهران

حوزه / تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(ص) تهران گفت: افراد وقف های خود را به احداث، توسعه و تجهیز مدارس علمیه و تسهیل امر ازدواج جوانان اختصاص دهند.

آیت الله ضیاء الدین نجفی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به تأکیدات اسلام وائمه اطهار(ع) نسبت به ترویج فرهنگ وقف درجوامع اسلامی، گفت: مسئله وقف یک اصل اسلامی است که درآیات نورانی قرآن کریم، کتب فقهی، روایات و منابع اسلامی به عنوان یک اصل ارزشمند و کارآمد به آن تأکید و سفارش فراوانی شده است.

وی، جایگاه وقف بین ائمه اطهار(ع) را رفیع و ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: ائمه اطهار(ع) هرکدام سهم بسزایی در ترویج و بسط فرهنگ وقف درجامعه داشته اند که به طورمثال امام محمد باقر(ع) دروصیت شان بخشی ازاموال خود را به معنای وقف اختصاص دادند تا پس از رحلت شان در منی عزاداری اقامه شود.

تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(ص) تهران افزود: وقف درکشورهای اسلامی به ویژه درایران ازجایگاه خاصی برخورداربوده و امری رایج است که دراذهان مردم و زندگی آنها موثر واقع شده و خیرات و برکات فراوانی را دربرداشته است.

آیت الله نجفی ادامه داد: وقف امری پایدار و ماندگاراست، یعنی وقتی شخص مقداری از اموال و دارائی خود را برای وقف اختصاص می دهد، درواقع اصل مال تحبیس شده و ازعواید و منفعت آن می توان در امر خیرات، مبرات، اقامه عزا برای سیدالشهداء(ع) و سایر امور خیر و مورد نیازجامعه بهره گرفته می شود که البته اثرات ماندگار و پایداراخروی و دنیوی را نیز برای واقف دربرخواهد داشت.

وی با تأکید برنقش اثرگذار مبلغان در ترغیب و تشویق افراد به وقف، اظهارداشت: علما، بزرگان و روحانیون با ترویج مبانی فقهی اسلام، تبیین احکام و تشویق مومنین و آحاد جامعه اسلامی به اختصاص بخشی ازاموال شان به امور خیر در قالب وقف، همواره نقشی بسیار سازنده و تاثیرگذارو قابل تحسین درترویج این سنت حسنه اسلامی ایفا نموده اند.

تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(ص) تهران تصریح کرد: بسیارخوب است وقف برای احداث، توسعه و تجهیز حوزه های علمیه به کارگرفته شود والبته وقف برای امورخیر همچون کمک به نیازمندان، برپای مجالس عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع)، ترویج مکتب اسلام و سایر موارد مورد نیازهم امری شایسته و مطلوب است که باید مورد اهتمام ویژه خطبا و مبلغان حوزه های علمیه واقع گردد.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه جدی واقفین قرارگیرد، وقف برای تسهیل ازدواج جوانان است. ازدواج سنت حسنه اسلامی است و موقوفاتی که برای تسهیل امر ازدواج و کمک به تهیه جهیزیه برای افرادی که توان تأمین آن را ندارند، ضروری و ارزشمند به نظرمی رسد، لذا مبلغان حوزه بایستی در ترویج و تبیین این موضوع نیزتلاش کنند.

آیت الله نجفی در پایان با تقدیراز زحمات و تلاش های حوزویان درترویج سنت حسنه وقف، خواستاراهتمام جدی آحاد مردم به ویژه رسانه ها به توسعه این فرهنگ ناب اسلامی شد.

انتهای پیام 34/313      

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha