سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
l

حوزه/ اجلاسیه نماز و بازار داغ عکاسان و خبرنگاران، تواضع بزرگان حوزه، تجلیل از یک پیرغلام نماز، گعده های طلبگی علما و …، بخشی از حاشیه های بیست و سومین اجلاس سراسری نماز در اهواز بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با همه مسایل و مباحث مهمی که در آن مطرح شد، از حاشیه های جالب و خواندنی نیز برخوردار بود!.

 *آغاز به موقع اجلاس بر خلاف سایر اجلاس های کشوری

استانداری خوزستان زمان شروع اجلاسیه را 8 صبح اعلام کرده بود، اما بیشتر خبرنگاران با توجه به سابقه ای که از دیگر همایش ها داشتند، نیم ساعت پس از زمان مشخص شده وارد سالن امام رضا(ع) شهرک نفت شده و با تعجب شاهد سخنرانی آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان بودند که پس از پرس و جو از طلاب حاضر در مراسم، مشخص شد که برنامه رأس ساعت 8 با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور آغاز به کار کرده بود.

 *حضور معاون اول رئیس جمهور و چهار وزیر

مدعوین بیست و سومین اجلاس اکثرا طلبه و روحانی و میهمانان ویژه نیز همان علمای برخی استان های کشور بودند! اما در این میان حضور جمعی از رؤسای عالی رتبه کشوری همچون معاون اول رئیس جمهور و چهار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، نیرو و ورزش و جوانان تنوع بخش این همایش بود که الحق و الإنصاف نکات خوبی در رابطه با ترویج فرهنگ نماز بیان کردند! البته بنا به گفته جمعی از ائمه جمعه، سخنان خوبی به شرط عملی کردن اظهاراتشان، بیان کردند و إلا در غیر این صورت شعارهایی سطحی بیش نبوده اند.

 *این نوع تبلیغ به درد نمی خورد!

بنا بر این گزارش، همواره یکی از ویژگی های حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در سخنرانی ها استفاده از لطیفه های ملیح و ملموس برای اثرگذاری بیشتر در دل مخاطب است، که در این اجلاسیه نیز همین رویه برقوت خویش باقی بود، اما با تفاوت هایی چشم گیر و حساس...

 با نگاه به چشمان خیره شده طلاب و روحانیان می شد به عمق مطالب استاد قرائتی پی برد که تا چه میزان مهم و حساس هستند! تا جایی که وقتی به طلاب گفت "این تبلیغ های شما به درد نمی خورد"، رنگ از رخسار آنها پرید... !

 رئیس ستاد اقامه نماز با بیان این که تبلیغی که همراه با بیان مطالب سطحی باشد، به درد نمی خورد، گفت: چرا در منابر برخیآمبلغین همه حرفی می زنند!؟ باید هر آنچه را می گویید از کتاب خدا «قرآن» باشد. پس با مطالعه روزانه و مستمر قرآن و تفاسیر، به شبهات و سؤالات جوانان پاسخ قرآنی دهید.

 *بازار داغ عکاسان و خبرنگاران و اعتراض سخنران

از نکات قابل توجه و جالب این اجلایس، حضور پرشور خبرنگاران و عکاسان کشوری و استانی در این همایش بود. جنب و جوش و البته سر و صدای آنها به اندازه ای زیاد بود که داد یکی از سخنرانان را درآورد و گفت: "از خبرنگاران و عکاسان محترم تقاضا می کنم بساطشون رو بردارند و مصاحبه های خود را در بیرون از سالن بگیرند!" که این حرف با خنده و صلوات حضار همراه بود و البته ضدحالی بزرگ برای خبرنگاران...!

 *تواضع بزرگان

تواضع علماو بزرگان حاضر در اجلاس، همواره یکی از نکات بارز بود؛ به گونه ای که هرگاه علما می خواستند برای اهدای جوایز و لوح تقدیر وارد جایگاه سخنرانی شوند، این تواضع آنها برای پیش قدم کردن یکدیگر نمایان بود.

 * خاطره جالب 40 سال پیش استاد قرائتی

در بخش تقدیر از خدمتگذاران به نماز، استاد قرائتی به جلوی جایگاه آمده با گرفتن میکفروفن مجری، به بیان خاطره ای از یک پیرغلام عرصه نماز پرداخت و گفت: به یاد دارم که چهل سال پیش من طلبه جوانی بودم و آقای بلادیان که هم اکنون دبیر ستاد اقامه نماز خوزستان است، معلم جوانی بود، من برای تبلیغ به شهرستانی رفته بودم که در قطار ایشان به من رسید و یک پاکت به من داد! از او پرسیدم این پاکت چیه!؟ که ایشون گفت "دوهزار تومان حقوق یک ماه معلمی من است و می خوام برای کارهای قرآنی هزینه کنید". این نکته را گفتم چون انگیزه، بسیار در پیشبرد کارها مؤثر است و ایشان نیز انسانی با انگیزه هستند.

 *گعده های طلبگی علما

پس از اتمام سخنان رئیس ستاد اقامه نماز کشور، جمعیت حاضر در اجلاس آماده اقامه نماز شده و پس از اذان ظهر و عصر دور علما حلقه زدند و این حلقه زدن که همزمان با صرف ناهار بود، فضای خاصی به محفل سراسر معنوی آنها داده بود! به طوری این معنویت را می شد در خنده های ملیح آنها حس کرد.

 *سخن پایانی...

در پایان بیست و سومین اجلاسیه سراسری نماز که در شهرک نفت اهواز برگزار شد، بنا به گفته بسیاری از علمای حاضر در اجلاس، آثار و پیامدهای خوبی را به همراه داشته است؛ اما با این حال باید منتظر اجرایی کردن مباحث و مسایل مطرح شده در آن بود تا انشاءالله زمینه های کاهش معضلات اجتماعی فراهم شود.

گزارش: علی زمان زارعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ااااااا IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    با تشکر از گزارش زیبای اقای خبرنگار. متاسفانه برخی آقایون نمی دانند نمی فهمند یا مغرضانه با خبرنگاران برخورد دارند. اگر خبرنگاران نیایند و نباشند چه کسی می خواهد حرف های شماها رو به گوش مردم برسونه؟ باید قدردان زحمات این قشر پرتلاش باشید نه این که اون ها رو مسخره کنید و بقیه ابلهان هم بخندند. من به جای خبرنگاران بودم جلسه رو ترک می کردم و پوشش خبری نمی دادم. زحمت یک خبرنگاراست که تو را مشهور می کند و تو در واقع ازخبرنگار به عنوان پله ترقی استفاده می کنی تا مشهورشوی. امثال شما ها رو کی می شناخت؟ دوربین و ضبط خبرنگاران و عکاسان مطرح تان کرد. به خبرنگاران توهین نکنید ...