پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حاج علی اکبری

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: بیماری باعث می شود بارهای سنگین گناه که کمر روح و روان انسان را خم کرده، سبک شود تا روح او بتواند پرواز کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، در جلسه شرح و تفسیر صحیفة سجادیه در ادامة بررسی مضامین دعای پانزدهم این کتاب شریف، ضمن مرور سخنان گذشته خود و اشاره به جایگاه سلامت و عافیت در مسیر رسیدن به کمال و سعادت، نقش بدن و جسم در ترفیع درجات معنوی و نیز این نکته که دعای یک مؤمن همیشه درخواست عافیت و سلامتی است؛ به شرح عبارت«ام وقت العلة التی محصتنی بها، و النعم التی اتحفتنی بها تخفیفا لما ثقل به ظهری من الخطیئات و تطهیرا لما انغمست فیه من السیئات، و تنبیها لتناول التوبة، و تذکیرا لمحو الحوبة بقدیم النعمة» از دعای مذکور پرداخت و گفت: "نکته ای که از دعای امام سجاد علیه السلام بر می آید این است که در خود بیماری هم نعمت  هایی هست. نشانه اش هم شکری است که در ابتدای دعا از زبان امام می شنویم. منتها نعمت در بیماری نعمت مخفی است. امام می خواهند ما را به دیدار این نعمت ها ببرند. چرا که هنر انسان مؤمن آن است که در متن سختی ها و مشکلات هم به دنبال رشد و کمال باشد و از این شرایط فرصت سازی کند. که البته این امر تنها در پرتو نگاه توحیدی امکان پذیر است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در ادامه به نحوة پاک سازی روح انسان از گناهان اشاره کرد و بیان داشت:« بیماری باعث می شود بارهای سنگین گناه که کمر روح و روان انسان را خم کرده، سبک می شود تا روح او بتواند پرواز کند. بیماری مثل حمامی است که در آن انسان می تواند کثیفی‌های روحش را پاک کند:« تخفیفا لما ثقل به ظهری من الخطیئات و تطهیرا لما انغمست فیه من السیئات»

وی با بیان این نکته که موضوع کلیدی محل بحث این است که بیماری به خاطر سختی هایش انسان را پاک می کند، ادامه داد: ولی اینجا سخن بالاتر است و قرار است حسنه هم برای فرد مریض نوشته شود اشاره کرد:«حدیثی از امام صادق علیه السلام است که می فرماید مؤمنی که یک روز مریض شود و شکایت هم نکند، خدا در روز قیامت او را در همسایگی ابراهیم خلیل الله قرار می گیرد و با سرعت برق از پل صراط عبور می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، با ذکر این مطلب که اگر دیدیم یک عالمی بیماری طولانی مدت داشت باید بدانیم که خدا آنقدر او را دوست دارد که می خواهد پاک پاک باشد، یا درجات او را رفعت ببخشد ادامه داد:«نکته بعد اینجاست که آیا بالاتر از آن صبر جمیل هم درجه ای هست. می فرمایند بله. بالاتر از آن مقام رضاست. چنان چه گفت: اگر با دیگرانش بود میلی/ چرا ظرف مرا بشکست لیلی» این جا یک قدم مانده به قله و مرحله فنا فی الله است. یعنی نه تنها شکایت نمی کند بلکه راضی هم هست و می گوید الحمدلله. این است که برایش حسنه می آورد وگرنه صرف بیماری که فقط موجب تطهیر است. اگر می گوید هر دو فرشته برای او حسنه می نویسند برای این صبر و رضایتی است که مؤمن از خود نشان می دهد.»

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، در پایان با توجه به نزدیکی میلاد حضرت رسول اکرم با اشاره به روایت« ما من مسلم يبتلى في جسده إلا قال الله عزوجل لملائكته: اكتبوا لعبدي أفضل ما كان يعمل في صحته» یعنی وقتی یک مؤمنی مریض شد. به واسطة بیماری، نمی تواند برخی از کارهای خوبی که می کرد، انجام دهد.: مثلا نمی تواند به مسجد برود یا نماز شب بخواند یا برای هدایت و کمک به مردم  از خانه بیرون برود، گفت: اینجا خداوند به فرشتگانش امر می کند ثواب همان کارها را به او بدهند.

لازم به ذکر است: جلسات شرح صحیفه سجادیه هر هفته روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد هفتاد و دوتن مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha