پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علمای بلاد

حوزه/ اشاره؛حوزه های علمیه ، جامعه مدرسین و مراجع معظم تقلید زمینه و بستری فراهم کنند که همه کشور از وجود روحانیون و مبلغین بهره مند شوند و اگر خروجی اجلاس ها منجر به تقویت امر تبلیغ در نظام روحانیت باشد، ما به بخش مهمی از اهداف خود رسیده ایم..

خبرگزاری «حوزه»، در واپسین ساعات برگزاری نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، فرصتی دست داد تا با تنی چند از حضار در این همایش بزرگ، گفت و گوهای کوتاهی داشته باشیم. آنچه در ادامه می آید، مهم ترین نقطه نظرات این افراد در رابطه با دستاوردهای اجلاسیه و نیز برخی بایسته ها برای برگزاری هر چه بهتر اجلاس های آتی است؛

لازمه اثرگذاری بیشتر اجلاسیه در آینده نزدیک

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر باقری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه با ابراز خرسندی از کلیت برگزاری این دوره از اجلاسیه در شهر مقدس قم ابراز داشت: صحبت های بسیار خوبی در این اجلاس مطرح شد و به خصوص علما و مراجع عظام تقلید مواضع خود را به صورت شفاف بیان نمودند که قطعاً با پیگیری آن ها شاهد اثرگذاری بیش از پیش اجلاس در آینده نزدیک خواهیم بود.

برکات همفکری و هم اندیشی علما و حوزویان

حجت الاسلام سید محمد جعفری، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس نیز با اشاره به این که از جمله برکات اجلاسیه اخیر، همفکری علمای بلاد و علمای شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در موضوعات کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور بود، گفت: امروز سبک زندگی یکی از امور محوری جامعه ماست که در این اجلاس نیز به طور خاص بدان پرداخته شد و حقیقت نیز آن است که باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، حوزویان و علمای بلاد در راستای تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی، گام های جدی تری بردارند.

تحرک مضاعف در عرصه اقتصاد و فرهنگ

حجت الاسلام و المسلمین احسانی، استاد حوزه علمیه قم نیز با بیان این که حقیقتاً مباحث خوب و نوینی راجع به موضوعات روز از سوی آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی و دیگر شخصیت ها در این اجلاس مطرح شد، اظهار داشت: نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملي و مديريت جهادي، زمینه و بستر بسیار مناسبی را فراهم کرده بود تا در این اجلاسیه به صورت خاص بر مباحث اقتصادی و فرهنگی پرداخته شود و انصافاً هم مصوبات خوبی به دست آمد.

هیئتی مأمور اجرایی شدن مصوبات شود

حجت الاسلام و المسلمین خرسند، امام جمعه کازرون با اشاره به این که نفس اجتماع علمای بلاد از سراسر کشور و شخصیت های جامعه مدرسین و همفکری با یکدیگر، کاری مقدس و مبارک است، خاطرنشان کرد: برای این که این اجلاس ها و همایش ها اثرگذارتر و پربار تر شود؛ باید هیئتی مامور شده و در جهت اجرایی شدن مصوبات با دستگاه ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی همکاری و تعامل کند.

لزوم همتی عالی در راستای ساماندهی امور تبلیغی

وی با اشاره به این که در گزارش کمیسیون تبلیغ به درستی بر لزوم ساماندهی بحث تبلیغ در سراسر کشور پرداخته شد، گفت: الآن مشکل بزرگی که ما در استان ها داریم، ناظر به مساله کمبود شدید روحانی و مبلغ است و حال آن که در قم به حالت اشباع رسیده است.

امام جمعه کازرون تاکید کرد: باید راهکارهایی در راستای ایجاد انگیزه مورد توجه قرار گیرد تا علما و حوزویان به شهرهایشان هجرت کنند و ما از این وضعیت که در استان ها داریم و رنج می بریم ، خارج شویم.

60 هزار جمعیت و فقط یک روحانی!

وی همچنین بیان داشت: به عنوان مثال ما در شهرستان کازرون بخشی داریم به نام بالاده با بیش از 60 هزار جمعیت و 90 روستا که امام جمعه آنجا تنها روحانی حاضر در منطقه است که متکفل همه برنامه های دینی و تبلیغی است و حال آن که نیازها بسیار گسترده می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین خرسند یادآور شد: حوزه های علمیه ، جامعه مدرسین و مراجع معظم تقلید زمینه و بستری فراهم کنند که همه کشور از وجود روحانیون و مبلغین بهره مند شوند و اگر خروجی اجلاس ها منجر به تقویت امر تبلیغ در نظام روحانیت باشد، ما به بخش مهمی از اهداف خود رسیده ایم.

بستری برای هم افزایی و همفکری علمای بلاد

حجت الاسلام و المسلمین احمد هادی ، نماینده طلاب استان البرز در حوزه علمیه قم نیز با اشاره به این که دستاوردهای این اجلاسیه در آینده بیشتر خود را نمایان خواهد ساخت، گفت: اگر علمای بلاد و مناطق مختلف کشور ، از این دست گردهمایی ها بیشتر داشته باشند بهتر با نظرات هم آشنا شده و با هم افزایی و همفکری می توانند در گره گشایی از مشکلات یاری گر هم باشند.

حجت الاسلام و المسلمین علی شهیدی، مبلغ پیشکسوت حوزه علمیه خراسان نیز با ابراز خرسندی از طرح دیدگاه های علما و شخصیت ها در این اجلاسیه بیان داشت: این همفکری ها و تبادل نظرها بسیار ارزشمند است و باید تداوم داشته باشدچرا که این اجلاسیه جزو جلساتی است که در نظام جموری اسلامی ایران دارای برکات بسیاری است.

ایجاد دبیرخانه اجلاس برای پیگیری مصوبات

حجت الاسلام و المسلمین گرجیان ، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: بنده شخصاً از روز اول اجلاسیه در برخی کمیسیون ها حضور داشته و شاهد تلاش های خوبی ا از سوی اعضا در طرح دیدگاه ها و تصمیم گیری ها بودم و با این وجود ، به نظرم اگر دبیرخانه ای ایجاد شده و پیگیر تصمیمات باشد و در سه قوه شخصی به نمایندگی از حوزه وجود داشته باشد، مصوبات اجلاس ضمانت اجرایی بهتری خواهند داشت و ما شاهد ارتقای مضاعف سطح کارآمدی اجلاسیه خواهیم بود.

دغدغه علما و حوزویان در جبهه فرهنگی

حجت الاسلام و المسلمین جواد حاجی زاده ، امام جمعه شهرستان اهر با بیان این که اجتماع علمای بلاد فی نفسه ارزشمند است و توام با دستاوردهایی است، اظهار داشت: در این همایش موضوعات کاربردی کشور همچون اقتصاد مقاومتی و امر به معروف و نهی از منکر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به خصوص درباره مباحث فرهنگی نقطه نظراتی مطرح شد که با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن از طریق ماهواره ها و اینترنت ، بسیار می تواند مثمر ثمر باشد.

وی اضافه کرد: بی شک نظام روحانیت و حوزه های علمیه رسالت سنگینی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بر عهده دارند که با بهره گیری از این نظرات در کل شهرها و روستاهای کشور می توان دست به تحولات بسیار ارزنده ای زد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالفضل اصغری IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    با سلام خسته نباشید ،اجلاس جامعه محترم مدرسین وعلمای بلاد کاری ارزنده وبسیار مفید وسازنده می باشد ،ولازم است ازدست اندرکاران و برگزارکنندگان آن تشکر وتقدیر شود ،اما در دعوت از علمای بلاد گزینشی ویا ....انتخاب شدند واز کسانی که نقش بسیار مهم فرهنگی وتبلیغی درشهرستان ومنطقه داشتن دعوت بعمل نیامد که امید میرود درشناسایی علمای بلاد ودعوت از علمای که از نخبگان علمی وتبلیغی و فرهنگی منطقه وبلاد بشمار میایند اقدامات لازم مبذول ودر اجلاس های آتی از آنان دعوت بعمل آید متشکرم