سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
علمای بلاد

حوزه/ این برنامه ها خالی از حواشی و اتفاقات نبود، در روز اول همایش، برخی ناهماهنگی ها برای ورود خبرنگاران مشکلاتی را ایجاد کرد البته در خصوص همایشی در این سطح چندان غیر طبیعی نبود و صد البته که برخورد تیم امنیتی با خبرنگاران و میهمانان، بسیار مطلوب‌تر از برخی همایش های دیگر بود.

خبرگزاری «حوزه» نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد به مدت دو روز در سالن همایش‌های مدرسه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد خبرنگار خبرگزاری حوزه برخی حاشیه‌های این اجلاسیه را قلمی کرده است.

این همایش در روز اول بر خلاف برنامه از پیش اعلام  شده، در افتتاحیه‌ای مختصر و بدون حضور اکثر رسانه ها( به جز خبرگزاری رسمی حوزه و برخی رسانه های دینی) و با سخنرانی آیات مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین و حسینی بوشهری، معاون این جامعه آغاز شد.

*نشست کمیسیون‌ها در روز نخست

پس از این دو سخنرانی، مراسم با برگزاری کمیسیون های  تخصصی در سه حوزه فرهنگی، اقتصادی و تبلیغی رسماً کار خود را آغاز کرد.

این برنامه ها خالی از حواشی و اتفاقات نبود،  در روز اول همایش، برخی ناهماهنگی ها برای ورود خبرنگاران مشکلاتی را ایجاد کرد البته در خصوص همایشی در این سطح چندان غیر طبیعی نبود و صد البته که برخورد تیم امنیتی با خبرنگاران و میهمانان، بسیار مطلوب‌تر از برخی همایش های دیگر بود.

روز اول همایش، علی رغم اعلام قبلی و با تغییر برنامه بدون برگزاری مراسمی مفصل کمیسیون های سه گانه کار خود را با حضور علمای بلاد و بزرگان حوزه آغاز کردند که به دلیل مطرح شدن برخی از مسایل و ارایه راهبردها، این جلسات به شکل غیر علنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

حضور گسترده علمای بلاد از سراسر کشور، ائمه جمعه، نمایندگی های ولی فقیه در استان ها و دانشگاه ها، علمای متنفذ و تاثیرگذار، مدیران حوزه های علمیه و اساتید برجسته حوزه از نکات جالب توجه این همایش بود.

*فعالیت خستگی‌ناپذیر آبات مقتدایی و حسینی بوشهری

 فعالیت خستگی ناپذیر آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله مقتدایی از نکات بسیار جالب این همایش بود؛ حضور جدی مدیر حوزه های علمیه در تمام بخش‌ها و سعی در استفاده حداکثری از زمان و نظرات علما با وجود کسالت جسمی، نمونه ای از مدیریت جهادی را تداعی می‌کرد.

حضور حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در این همایش، بارها مورد توجه خبرنگاران خصوصاً عکاسان رسانه‌های مختلف قرار گرفته بود

از نکات دیگر این همایش، پاسخ های مکرر آیات حسینی بوشهری، یزدی و مقتدایی نسبت به آثار و نتایج این اجلاسیه بود که در نوع خود جالب بود؛آیت الله حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که جمع شدن علما در یک محل برکاتی برای کشور و حوزه دارد، از تلاش برای اجرایی شدن مصوبات کمیسیون های تخصصی در کشور خبرداد.

*نظارت بر فیلم ها با موضوع روحانیت

نظارت بر فیلم ها و سریال هایی که حوزویان را به تصویر می کشد، از جمله مباحث مهم کمیسیون فرهنگی بود؛ حوزویان تاکید دارند، فیلم هایی که در این حوزه ساخته می شود، نخست باید شان حوزویان را حفظ کند؛ دوم، چهره غیر واقعی و دون شان آنها را ارایه نکند؛ سوم در انتخاب بازیگران از شخصیت هایی که در جامعه چهره منفی یا لوده ای در ذهن مردم باقی مانده استفاده نکنند؛ چهارم این که حتما حوزه باید در جریان ساخت این فیلم ها قرارداده شده و نسبت به این پروژه ها نظارت داشته باشد تا جریان وهن به روحانیت ایجاد نشود.

*اقتصاد مقاومتی محور بحث کمیسیون‌ها

تاکید بر اقتصاد مقاومتی، تقریبا از بخش های اصلی سخنرانی اکثر علمای بلاد و بزرگان حوزه و مراجع تقلید بود؛ ارایه سند اقتصاد مقاومتی علمای اصفهان در 110سال پیش در تحریم کالاهای غیر ایرانی و همچنین وجوب مصرف کالای داخلی و عزم راسخ برای تبلیغ در این حوزه، از نکات جالبی بود که بسیاری از علما و به خصوص مراجع عظام روی آن تاکید داشتند.

مباحث اقتصادی و فرهنگی در این همایش به طور کلی محور اصلی بود؛ رونق تولید، از بین رفتن کارخانجات در‌استان ها، جلب سرمایه گذاری های خصوصی، دوری دولتیان از واگذاری غیر واقعی سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی، سوق دادن مردم به تحریم کالاهای خارجی، تاکید بر اقتصاد مقاومتی و اهمیت سرفه جویی در مصرف از نکاتی بود که علمای بلاد روی آن تاکید داشتند.

اینترنت یکی دیگر از مشکلات این همایش برای خبرنگاران رسانه های خبری بود؛ به رغم این که در نشست خبری همایش گفته شده بود که در این همایش مشکل اینترنت برای انتقال اخبار خبرنگاران وجود نخواهد داشت، ولی در سالن اصلی همایش اینترنت وجود نداشت و خبرنگاران برای ارسال اخبار خود مجبور بودند بیش از 25سخنرانی را یک به یک در سالن همایش تایپ کرده و سپس برای ارسال به کردیور بیرون از سالن که آنتن WIFIهمایش قابل دریافت بود رفته و خبرها را ارسال کنند؛ البته مسئولین به قول خود برای وجود اینترنت عمل کرده بودند، ولی اتاق اینترنت دار، در سالنی روبروی سالن اصلی بود که این امر کار خبرنگاران را با مشکل روبرو ساخته بود.

*توضیحات آیت‌الله مکارم در خصوص تامین اعتبار احداث مدرسه امام کاظم(ع)

سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون مشکلات و معضلات کشور در بخش های مختلف؛ به خصوص توضیحات ایشان درباره ساخت مدرسه امام موسی کاظم(ع) ( محل برگزاری اجلاسیه و همچنین کنگره جهانی علیه گروه های تکفیری) جالب بود. ایشان تاکید داشتند که انگیزه ایشان از ساخت این مرکز، مشکل و معضلی بود که از زمان طلبگی در حوزه حس می کردند که همانا کمبود مدرس های آموزشی برای طلاب و همچنین ساخت کتابخانه عظیم و سالن همایش های آبرومند برای حوزه بود؛ ایشان در ضمن تاکید کردند که کسی نباید فکر کند که این مرکز با پول بیت المال یا جایی دیگر ساخته شد؛ بلکه هزینه این مجتمع وزین از سوی خیرین و علاقه مندان به فرهنگ تشیع تقبل شده و هزینه بسیار کمی از بیت المال در آن خرج شده که ثمرات این مرکز بیش از صد یا صدها سال برای حوزه، نظام اسلامی و مکتب تشیع باقی خواهد ماند.

*آنهایی که به سخنرانی نرسیدند

تعداد کثیری از علمای حوزه های علمیه مختلف کشور نیز در این همایش قصد سخنرانی داشتند که به دلیل کثرت تقاضاها، وقت اندک و اینکه حتما این مراسم باید پیش از اذان مغرب به اتمام می‌رسید، نتوانستند به ارایه سخن بپردازند.

 از معدود همایش‌هایی بود که  همکاری با خبرنگاران بسیار مطلوب بود و آنها مشکل خاصی در عبور و مرور نداشتند؛ ضمن این که خبرنگاران نیز به شکل مطلوبی اخبار این همایش را در رسانه های ملی پوشش دادند و این خبر یکی از مهمترین خبرهای صداوسیما و رسانه های مکتوب شد.

خبرگزاری حوزه با پوشش تمامی اخبار این همایش و اعزام تیم خبری برای مصاحبه باعلمای بلاد در زمینه های مختلف، نقش مهمی در پوشش حداکثری خبری این همایش داشت.

سخنرانی جالب آیت الله العظمی سبحانی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در مراسم اختتامیه و هشدار جدی ایشان در خصوص تدریس برخی کتب با گرایش وهابی در بعضی از حوزه های علمیه اهل سنت، از نکات جالب این همایش در روز پایانی بود

*تکبیرهای مکرر برای مصوبات کمیسیون‌ها

نتایج کمیسیونهای سه گانه در مراسم اختتامیه قرائت شد و بیانیه پایانی که با تکبیرهای مکرر حاضران در همایش همراه بود توسط آیت الله حسینی بوشهری قرائت شد از نکات جالب این بیانیه بیان صریح محکومیت هتک حرمت به پیامبر اکرم(ص)، تلاش برای توسعه امر به معروف و نهی از منکر، تاکید بر التزام به اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی و... بوده.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha