پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسئولان روحانیون نهادها

حوزه/ طلاب و فضلای حوزه که دارای افق اندیشه فاخر و به روز هستند، باید در مراکز و نهادهای مهم کشور از جمله دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به فعالیت بپردازند و این حضور بی شک همراه با برکات فراوانی خواهد بود.

خبرگزاری «حوزه»، اهمیت و ضرورت حضور روحانیون در دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور و نظام اسلامی ، آن چنان بدیهی است که شاید چندان نیاز به توضیح بیشتر در این باره نباشد، با این حال نقش آفرینی و کارکردهای روحانیت در جای جای کشور به ویژه در نهادها و ارگان ها ما را بر آن داشت  تا با تنی چند از مسئولان و روحانیون فعال در مراکز فرهنگی، نظامی، آموزشی و اجتماعی گپ و گفت کوتاهی داشته باشیم . آن چه در ادامه می خوانید، پاسخ این افراد به یک سوال خبرگزاری حوزه است؛ « به نظر شما مهم ترین بخش و نهادی که نیاز به حضور روحانیت در آن بیشتر احساس می شود کدام است؟!»

اول، نهادهای آموزشی، بعد مراکز نظامی

حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان ای که امروز یکی از ضروری‌ترین عرصه های حضور روحانیت، مراکز آموزشی کشور است، ابراز داشت: این حضور فعالانه باید بیش از پیش در ارگان ها و دستگاه هایی چون وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، دانشگاه آزاد و دیگر مراکز آموزشی نمود و جلوه بارز داشته باشد.

وی همچنین افزود: بعد از مراکز آموزشی، مراکز نظامی از بسیج و سپاه گرفته تا ارتش و نیروی انتظامی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است و حضور پررنگ و فعالانه روحانیون عزیز در این نهادها و مراکز، بی شک توام با خیرات و برکات فراوانی خواهد بود.

نشر معارف الهی؛ رسالت مهم روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که یکی از وظایف جدی نظام روحانیت شیعی، پیاده کردن احکام الهی در سطح جامعه و نشر معارف حقه اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مهم ترین جایگاه هایی که نیاز به حضور فضلا و روحانیون احساس می شود، ناظر به مساله قضاوت است البته در ابعاد و عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور نیز این ضرورت وجود دارد و انصافاً هم روحانیون حضور ارزشمندی در این عرصه ها دارند.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت کار دستگاه قضایی در امر خدمت رسانی به مردم گفت: قضاوت، احقاق حقوق مردم، اجرای احکام و قوانین شرعی و اسلامی در دادگاه ها از چنان اهمیتی برخوردار است که فضلا و مجتهدین حوزه های علمیه باید عهده دار آن باشند.

تقویت حوزه، تقویت نظام اسلامی است

مدیر حوزه علمیه همدان همچنین بیان داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، حوزه علمیه مادر انقلاب است و اگر حوزه های علمیه تقویت نشوند، نظام تقویت نمی شود و لذا باید برای تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هر چه بیشتر از توان و ظرفیت حوزه های علمیه و نهاد روحانیت بهره بُرد.

برکات و دستاوردهای حضور روحانیون

حجت الاسلام و المسلمین محمد قاسم وفا، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: حضور روحانیون در همه عرصه های جامعه لازم است، به ویژه در نهادهایی مثل آموزش و پرورش، دانشگاه ها ، نیروهای مسلح و از جمله مساجد که این حضور منشا آثار و دستآوردهای بی شماری می باشد.

مساجد را از یاد نبریم!

وی اضافه کرد: غالباً حضور توده های مردم در سطح مساجد پررنگ است و به همین خاطر نقش آفرینی روحانیون در مساجد دارای کارکردهای اخلاقی و تربیتی و اجتماعی فراوانی است که نباید از آن غفلت کرد.

همه عرصه ها مهم است اما فرهنگ مهم تر!

حجت الاسلام و المسلمین بنایی ، معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم با اشاره به اهمیت و حساسیت مقوله فرهنگ در نظام اسلامی ابراز داشت: اهمیت حضور روحانیت در بخش قضاوت کاملاً بدیهی است، در امور اجرایی نیز کارها به سامان می رسد، اما در بخش فرهنگی هنوز تعریف کامل و جامعی نداریم؛ به ویژه با عنایت به این حقیقت که حضور روحانیون در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری تاثیرگذاری بسیاری به همراه دارد.

وی با بیان این که ما در دانشگاه ها و مراکز آموزش و پرورش نیازمند حضور جدی و پررنگ تری هستیم، گفت: حضور روحانیون در این بخش ها نه از بعد اداری، بلکه از حیث ارتباط تنگاتنگ با انبوه مخاطبانی که تشنه معارف دینی هستند حایز اهمیت است، همچون نقشی که روحانیون در گذشته داشته اند.

نیاز جدی کشور به فعالیت پررنگ روحانیون

آیت الله عالمی ، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان این که اقتضائات و نیازهای امروز جامعه ایجاب می کند تا در عرصه های بسیاری نیاز به حضور روحانیت احساس شود، تصریح کرد:جدای از دستگاه قضایی که نیاز به روحانیون مهذب، باسواد و آشنا به احکام قضایی در آن ضروری است، در سازمان حج و دیگر نهادهای اعزام مبلغ به منظور انجام امور تبلیغی خارج از کشور و نیز وزارت جهاد کشاورزی ، نیاز به حضور و فعالیت عزیزان روحانی کاملاً احساس می شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کشاورزی از نگاه آموزه های دینی ما افزود: در فرهنگ اسلامی و شیعی، کشاورزی اساساً به عنوان عبادت معرفی شده، قبل از آن که یک حرفه یا شغل باشد.

اهمیت کشاورزی را برای مردم تبیین کنیم

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید این مساله را برای آحاد جامعه معرفی و تبیین کنیم، لذا در این باره نیاز است تا روحانیون و فضلای بزرگوار وارد شده و به ایفای رسالت مهم خویش بپردازند، البته باید روحانیون در این باره آموزش های لازم را دیده و خود اهل مطالعه و تحقیق باشند.

وی تاکید کرد: بی شک روحانیت به خوبی می تواند در جامعه تاثیرگذار باشد به خصوص آن که بیش از پیش مجهز به اصل تهذیب و اخلاق باشد.

 نیاز عرصه فرهنگ به روحانیون فاضل و به روز

حجت الاسلام والمسلمین نیک ملک، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت با اشاره به اصل مهم نیازسنجی در توجه به مسایل جامعه به خصوص در امر مهم فرهنگ بیان داشت: امروز ما بیش از هر زمان دیگری به حضور و فعالیت روحانیون فاضل و صاحب نظر در حوزه فرهنگ نیاز داریم که به زبان روز مسلط باشند، نیازهای جامعه را بدانند و بر اساس این نیازها ، برنامه داشته و بتوانند با ارایه راه کارها به حل مشکلات کمک کنند.

وی تاکید کرد: همه نهادهای فرهنگی کشور نیاز به یک نوگرایی و تحول مطلوب در عرضه دیدگاه ها و بیان راهکارها دارند تا انشاالله به نتیجه مورد نظر در مقوله فرهنگ دست یابیم.

رسالت دینی و فرهنگی؛ مهم ترین کارکرد نظام روحانیت

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها نیز با بیان این که برای حضور روحانیت در همه بخش های نظام باید یک تعریف دقیقی صورت گیرد، ابراز داشت: بی گمان اصلی ترین عرصه حضور روحانیت، حضور تربیتی ، فرهنگی و معنویت افزایی است که هویت اصلی روحانیت در این بخش تعریف می شود.

وی افزود: اگر امور اجرایی نیز به عنوان رسالت و ماموریت روحانیون در این مجال تعریف شود، باز هم نقش آفرینی بهتر روحانیون در همین عرصه های فرهنگی و تربیتی است.

چرا نقش آفرینی در دانشگاه ها مهم است؟!

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز آموزشی کشور در راستای تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی به عنوان آینده سازان نظام اسلامی گفت: طلاب و فضلای حوزه که دارای افق اندیشه فاخر و به روز هستند، باید در مراکز و نهادهای مهم کشور از جمله دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به فعالیت بپردازند و این حضور بی شک همراه با برکات فراوان خواهد بود.

گفتگوها از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha