پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ حسین تریکی

حوزه/ ما لندن را به نجفِ غرب تشبیه می کنیم. چون بسیاری از مراکز مهم اسلامی، حسینیه ها، عالمانی در سطح اجتهاد، دانشگاه ها و دانشکده های مهم اسلامی در اینجا حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن تُرِیکی از روحانیون فعال در انگلیس است که علاوه بر شیعیان نسبت به سایر مذاهب اسلامی موجود در انگیس هم دغدغه دارد. او مسول فرهنگی موسسه ابرار و امام جمعه مرکز اسلامی دارالإسلام است. تریکی در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به وضعیت مسلمانان در انگلیس و علت مهم بودن لندن در بین جوامع اسلامی اشاره کرده است.

* مسلمانان در غرب با چه مسائلی مواجه هستند؟

باتوجه به تلاش گروه های تکفیری که چهره اسلام را تحریف کرده و چهره ای منفی از اسلام در همه جوامع انسانی به نمایش گذاشته اند مسئولیت عموم مسلمانان به ویژه طلاب دینی و علمای مسلمانی که در غرب زندگی می کنند بسیار سنگین است. وظیفه آنها این است که به جوامع انسانی اعلام کنند این گروه ها نماینده اسلام نبوده و با تمامی مبانی اسلام مخالف هستند.

از طرف دیگر باید چهره واقعی و درستی از اسلام را برای مردم  تبیین کنند. اسلامِ رحمت و عدالت و اسلامی که همگان را به سوی خیر و همکاری در امور نیک حتی به غیر مسلمانان دعوت می کند. اسلامی که اهل کتاب را به سوی برپا داشتن ارزش های انسانی دعوت می کند؛ ارزش هایی که هر انسان آزاده ای آنها را قبول دارد.

* تعداد مسلمانان در انگلیس و همزیستی آنها با یکدیگر چگونه است؟

چیزی نزدیک به چهار میلیون نفر که تعداد قابل توجهی است و مسلمانان را در رده دوم مذاهب بعد از مسیحیت قرار داده است.

زندگی و تعامل مسلمانان با یکدیگر خوب است. بسیاری از مسئولین دولتی و اساتید دانشگاه ها حتی ولیعهد انگلیس دیدگاه و برداشت خوبی از اسلام دارند. آنها در مناسبت های گوناگون از جمله در عرصه خانواده و پشتیبانی از نظام خانواده و تربیت فرزندان، خواستار استفاده از تعالیم اسلام هستند.

طبیعتِ مردم انگلیس، دینداری است و با سایر کشورهای اروپایی که به اباحه گری و امور غیر اخلاقی می پردازند متفاوت است به همین دلیل تعامل مسلمانان با سایر مردم در این کشور خوب است. البته اقدامات گروه های تکفیری سبب ایجاد حالت بدی نزد برخی از مردم شده است.

* تعداد شیعیان چقدر است؟

شیعیان حدود یک چهارم مسلمانان را تشکیل می دهند.

* درباره فعالیت های موسسه ابرار توضیح دهید.

یک سری فعالیت های عمومی مثل اقامه نمازهای روزانه و نماز جمعه و برگزاری مراسم در اعیاد و وفیات و ماه محرم و ماه رمضان داریم. همچنین همایش ها و سمینار هایی با هدف حفظ هویت مسلمانان به ویژه نسل جدیدی که در غرب متولد شده اند برگزار می کنیم و فرهنگ اسلامی را از این طریق به آنها منتقل می کنیم.

* ارتباط شما با سایر موسسه های اسلامی چگونه است؟

رابطه خوبی با آنها داریم. هر موسسه برنامه و اهداف مشخصی دارد و در برگزاری آنها با هم هماهنگ هستیم. همایش های سالانه داریم که هر سال در یکی از این موسسات برگزار می شود.

مراکز اسلامی در بیشتر شهر ها به ویژه شهر های بزرگ مثل لندن، بیرمنگام، منچستر و گلاسکو فعال هستند و در لندن به خاطر وجود تعداد بیشتری از مسلمانان، تعداد مراکز اسلامی هم بیشتر است.

* چرا در جوامع اسلامی و حتی بین علما لندن جایگاه خاصی دارد؟

چون لندن قلب اروپاست. و ارتباط نزدیکی با جهان اسلام دارد. تنها جایی که میزبان همه مسلمانان از تمامی کشور هاست لندن است. حتی بسیاری از دیدارها بین مسلمانان در لندن انجام می شود. لندن مرکز ملاقات های سیاسی در جهان است و بیشتر قرارها در لندن هماهنگ می شود.

ما لندن را به نجفِ غرب تشبیه می کنیم. چون وجود بسیاری از مراکز مهم اسلامی، حسینیه ها، علمایی در سطح اجتهاد، دانشگاه ها و دانشکده های مهم اسلامی سبب شده لندن مقصد بسیاری از مسلمانان باشد که برای تحصیل و امور دیگر می آیند.

* از این ظرفیت چگونه بهره برداری می کنید؟

هدف اول ما حمایت و پشتیبانی از مسلمانان به ویژه جوانان است تا هویت اسلامی و فرهنگ دینی را حفظ کنند. علاوه بر این همایش‌هایی در زمینه تقریب بین مذاهب اسلامی برگزار می کنیم. ما در بسیاری از کشورهای اسلامی نمی توانیم چنین همایش هایی را برگزار کنیم ولی در اینجا منتدی الوحده الإسلامیه را تاسیس کرده ایم و تاکنون هشت همایش سالانه برگزار کرده ایم که در آن از علمای کشورهای اسلامی دعوت می کنیم تا به اینجا بیایند و با آزادی صحبت کنند. چون ما در سایر کشور ها به استثنای جمهوری اسلامی ایران نمی توانیم آزادانه صحبت کنیم.

گفتگو: مرتضی سعیدی نجفی

انتهای پیام 20/313

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha