جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 343367
۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
صلوات

حوزه/ خداوند متعال در آیه 56 سوره احزاب با تأکید بر این که خداوند و ملائکه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، صلوات می فرستند، به اهل ایمان دستور می دهد تا بر پیامبر خاتم صلوات بفرستند. این امر نشان دهندۀ آن است که صلوات بر پیامبر أعظم از جایگاه رفیعی برخوردار می باشد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، آثار صلوات برای فرستادگان آن را در احادیث بسیاری برشمرده اند.

هر صلوات بر پیامبر ده صلوات برای گوینده به همراه دارد

* قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ عَشْراً وَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ عَشْراً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ مِائَةَ مَرَّةٍ.

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: کسی که بر من یکبار صلوات بفرستد، خداوند ده بار بر او صلوات می فرستد و کسی که بر من ده صلوات بفرستد، خداوند بر او صد صلوات می فرستد.           

*صلوات مانع عذاب الهی

* مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مِائَةَ مَرَّةٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ مَرَّةٍ وَ مَنْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ مَرَّةٍ لَا يُعَذِّبُهُ اللَّهُ فِي النَّارِ أَبَدا.

کسی که بر من صد صلوات بفرستد، خداوند بر او هزار صلوات می فرستد و کسی که خداوند بر او هزار صلوات بفرستد، ابداً او را در آتش عذاب نمی کند.

باز شدن درِ عافیت

* قَالَ صلی الله علیه وآله مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَاباً مِنَ الْعَافِيَةِ

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: کسی که بر من یکبار صلوات بفرستد، خداوند بر او دری از عافیت را باز خواهد کرد.

*پاک شدن گناهان

* قَالَ صلی الله علیه وآله مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً لَمْ يَبْقَ لَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ ذَرَّة

رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: کسی که یکبار بر من صلوات بفرستد، ذرّه ای از گناهان برای او باقی نمی ماند.

*برترین مردم در روز قیامت

* رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله قَالَ أَوْلَى النَّاسِ بِي فِي يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلَاةً.

ابن مسعود از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت کرده که آن حضرت فرمود: برترین مردم به من در روز قیامت کسی است که زیاد بر من صلوات بفرستد.

*صلوات خدا بر گوینده صلوات

* عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ مَنْ صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ مَنْ صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ لَمْ يَبْقَ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ شَيْ‏ءٌ إِلَّا وَ يُصَلِّي عَلَيْه.

انس بن مالک از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کرده که آن حضرت فرمودند: کسی که یکبار بر من صلوات بفرستد، ملائکه بر او صلوات می فرستند و کسی که ملائکه بر او صلوات بفرستد، خداوند بر او صلوات خواهد فرستاد و کسی که خداوند تعالی بر او صلوات بفرستد، چیزی در آسمان ها و زمین باقی نمی ماند مگر این که بر او صلوات می فرستند.

توضیح: لازم به تذکر است که مسلّماً افرادی مشمول این احادیث شریف هستند که علاوه بر عمل به ظاهر حدیث به حقیقت آن نیز عمل نمایند.

‏ جامع الأخبار، ص: 59-58

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha