جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی

حوزه / رئیس جامعة المصطفی گفت: چالش ها و تهدیدهای پیشرو در برابر اسلام، می­طلبدکه نهاد­ مقدس حوزه، طراحی کلان و وسیعی، برای مقابله با این تهدیدها انجام دهد و با تربیت فقیه و شناسایی طلاب نخبه این چالش های را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، امروز در جمع ­اساتید، طلاب و فضلای مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) بُناب تبریز که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی اوقاف واقع در امامزاده شاه سید علی(ع)  قم برگزار شد، به تشریح وظایف روحانیت در عصرکنونی و در مواجه با چالش ها و موانع تبلیغی و مبانی دینی پرداخت.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه افزود: روحانیت به عنوان مقدس ترین نهاد در جامعه با دشواری ها، موانع و تهدیدهای زیادی در عرصه انتقال و ابلاغ پیام دینی به مردم دنیا مواجه است.

وی ابراز داشت: حوزه برای مقابله با این تهدیدها، نیازمند روحانیونی باسواد، فقیه، بزرگ در همه ابعاد اخلاقی و علمی است. و این وظیفه­ای است که برعهدۀ شما طلاب جوان گذاشته شد، تا با استفادۀ ازظرفیت عظیم حوزه، موجب درخشندگی و پویایی جهان اسلام شوید.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در ادامه به بیان سطوح مختلف موانع و تهدیدهای پیش روی حوزه و روحانیت در عرصه ابلاغ ارزش های اسلامی پرداخت و اظهارداشت: بعضی از موانع مانند جریانات انحرافی و شیاطین ،عمومی اند و در همه زمانها و حتی زمان انبیاء نیز وجود داشته اند و چالشی برای نفوذ کلام وحی بودند.

 امام جمعه قم گفت: سطح دوم چالش ها در عصر ر­نسانس ایجاد شد. در 5 قرن پیش، تمدن اسلامی به دست غربی ها فرو ریخت و هم زمان با فروریختن دولت عثمانی، خیزش بیداری­ها در فناوری علمی در غرب که صرفا ماهیتی مادی، دنیایی و سکولاری داشت، از سوی فلاسفه و دانشمندان غرب شکل گرفت و مانعی برای پیشرفت اسلام شد.

 رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: غربی ها معتقد بودند که اصالت با ماده است و پیشرفت علم و زرق و برق دنیا را، در برابر دین، علم کردند و می خواستند به مردم بگویند فن آوری، پیشرفت های علمی و لذت که نتیجه آن سکولار است بهتر از دین اسلام است و با این تفکرات، انحرافی بزرگ در جهان ایجاد کردند.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ادامه داد: تهدید سوم در دوران معاصر در برابرآموزه­های اسلام ایجاد شد و گسترش یافت، فرو ریزی حصار­های اطلاعاتی و یا چار چوب های اطلاعاتی بشر در قالب شبکه های مجازی و رسانه ای بود. در این عرصه غربی ها بهترین بهره را از این تکنولوژی برده اند.

وی اظهار داشت: در یک زمانی روحانیت، تنها نهاد تأثیرگذار درجامعه بود و همه این نهاد ارزشمند را به عنوان الگو قبول داشتند، اما با پیدایش الگوهای جدید، مانند هنر­مندان و ورزشکاران، دیگر مانند روحانیت نمی تواند تأثیر­گذار باشد. زیرا این عوامل سدّی در برابر این ارزش شده اند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه افزود: ظهور انقلاب اسلامی، نیز اگرچه فواید زیادی برای جامعه اسلامی داشت و افق های جدیدی را بر روی امت اسلامی باز کرد، ولی با پیشرفت علمی و ظهور تکنولوژی در عصر کنونی، انقلاب اسلامی به چالش دیگر  برای دشمنان تبدیل شده است.

 وی گفت: دشمن با بهره­گیری از­ ابزار و تکنولوژی پیشرفته رسانه، موج  اسلام هراسی، فتنه و انواع عرفان های کاذب را به راه انداخت و موجب مقاومت مردم در برابر حاکمیت دین شد.

امام جمعه قم در  پایان گفت: با وجود این چالش ها و تهدیدهای پیشرو در برابر اسلام، می­طلبدکه نهاد­ مقدس حوزه، طراحی کلان و وسیعی،  برای مقابله با این تهدیدها انجام دهد و با تربیت فقیه و شناسایی طلاب نخبه، این چالش ها را از بین ببرد.

انتهای پیام کد:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha