جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 343393
۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
جوانان کار

حوزه/ رسول اكرم (ص)فرمود: اگر جوانی براى معاش خود كار مي‌كند كه در زندگى محتاج دیگران نباشد و از مردم مستغنى گردد او با اين عمل در راه خدا قدم بر مي‌دارد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، متن روایت پیامبر اسلام به نقل از کتاب الحدیث بخش روایات تربیتی را منتشر می‌کند

كان صلّى اللَّه عليه و آله جالسا مع اصحابه ذات يوم فنظر الى شابّ ذى جلد و قوّة و قد بكّر يسعى فقالوا ويح هذا لو كان شبابه و جلده في سبيل اللَّه فقال صلّى اللَّه عليه و آله:لا تقولوا هذا فانّه ان كان يسعى على نفسه ليكفّها عن المسألة و يغنيها عن النّاس فهو في سبيل اللَّه و ان كان يسعى على ابوين ضعيفين او ذرّيّة ضعافا ليغنيهم و يكفيهم فهو في سبيل اللَّه و ان كان يسعى تفاخرا و تكاثرا فهو في سبيل الشّيطان. «1»

  روزى رسول اكرم ص با اصحاب خود نشسته بود، جوان توانا و نيرومندى را ديد كه اوّل صبح بكار و كوشش مشغول شده است. كسانى كه در محضر آن حضرت بودند گفتند: اين جوان شايسته مدح و تمجيد بود اگر جوانى و نيرومندى خود را در راه خدا بكار مي‌انداخت. رسول اكرم فرمود: اين سخن را نگوئيد اگر اين جوان براى معاش خود كار مي‌كند كه در زندگى محتاج دیگران نباشد و از مردم مستغنى گردد او با اين عمل در راه خدا قدم بر ميدارد، همچنين اگر كار مي‌كند بنفع والدين ضعيف يا كودكان ناتوان كه زندگى آنان را تأمين كند و از مردم بى‏نيازشان سازد باز هم به راه خدا ميرود، ولى اگر كار مي‌كند تا با درآمد خود به تهيدستان مباهات نمايد و بر ثروت و دارائى خود بيفزايد او به راه شيطان رفته و از صراط حق منحرف شده است.

الحديت-روايات تربيتى، ج‏1، ص: 221

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha