شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد فاضل لنکرانی

حوزه/عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار ارتباط گسترده طلاب و فضلای حوزه های علمیه با کتب و مقالات علمی به روز زبان عربی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله محمد جواد فاضل پیش از ظهر امروز در سمینار تخصصی «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط » در جمع اساتید و طلاب حوزه های علمیه در مدرسه معصومیه قم اظهارداشت: بعضی از مباحث کتاب‌های ادبی در اجتهاد دخالت ندارد، با این حال طلبه ها برای داشتن استنباطی خوب باید ادبیات عرب را بدانند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز طلبه های ما باید تلاش بیشتری برای فراگیری ادبیات عربی داشته باشند و تردید نداشته باشید، کسی که بر ادبیات احاطه نداشته باشد، نمی تواند دین شناس باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشکر از کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: باید در زمینه فراگیری ادبیات عرب وارد شد و این کانون هم در همین راستا به دنبال پاسخ به سوالات، شناسایی آسیب ها و همچنین نشان دادن راه کارها، باید ها و نبایدها می باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با طرح این سوال که چرا طلبه‌های ما از مطالعه ادبیات عرب خسته می شوند؟ بیان داشت: برای رهایی از این مشکل باید موضوع را از ابتدای فقه بررسی کرده، هر آنچه با ادبیات عرب مرتبط است، به صورت یکجا و کلاسیک در کتاب‌های ادبی وارد شود و بعد تاثیر آن را ببیند.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: مباحثی مثل قرآن ، احادیث و روایات را در متون کاربردی کرده، به طور عملی به طلبه‌ها نشان داده و اشکالات آن را هم دفع کنید، بنابراین با این امور می‌توان در ادبیات تحول ایجاد کرد که از این تحول نتایج ارزشمندی حاصل خواهد شد.

وی گفت: امروز در حوزه‌های علمیه، طلبه با کتاب‌های عربی زیادی می خواند ، با این حال چرا نمی تواند، مکالمه عربی را به خوبی انجام دهد، البته ندانستن مکالمه، لطمه ای بهقدرت اجتهاد و فهم دین نمی زند، ولی دانستن ادبیات به فهمیدن مراد و مقاصد متون کمک فراوانی می‌کند و منجر به درست بررسی کردن متون می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که مقصد امروز ما صرفاً اجتهاد و فهم دین نیست، تاکید کرد: امروز توسط نویسندگان بسیاری از شبهات در کتا‌ب‌ها مقاله‌های مخالف مطرح می شود، بنابراین اگر از ادبیات عرب اطلاع نداشته باشیم چگونه می توانیم مسائل را فهمیده و به آن پاسخی مطلوب دهیم.

وی افزود: ارتباط با منشورات روز دنیای عرب بر طلاب لازم است و ما می توانیم با ارائه آثار فقهی و تفسیری در کتاب‌های ادبی، نسبت به تسهیل در فهم ادبیات عرب، به طلاب علوم دینی کمک شایانی کنیم.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha