سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت‌الله مصباح

حوزه/عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ظهور انقلاب اسلامی موجب تحولات عظیمی در فلسفه اسلامی و معرفت شناسی حوزه‌های علمیه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز، در جمع هیأت مدیره و اعضای انجمن علمی معرفت شناسی حوزه علمیه قم که در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تاریخچه علم فلسفه و معرفت شناسی اظهارداشت: در گذشته نگرش های مختلفی از جمله مارکسیسم و ایده آلیسم با موضع گیری مقابل اسلام قرارگرفتند، اسلام هم برای بیان عقاید حق خود، در برابر نگرش ها و عقاید منحرف  برای نقض آنها، معرفت شناسی را که مادر تمام معارف است به ما نشان می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اولین کتابی را که پیرامون فلسفه و معرفت شناسی مورد مطالعه قرار داده ام کتاب  " روش رئالیسم" علامه طباطبایی(ره) می باشد، افزود: آن چه مبرهن است نقش و سهم شهید مطهری(ره) در نگارش این کتاب کم نیست و این دو بزرگوار حق عظیمی بر گردن جامعه اسلامی و فلسفه اسلامی دارند؛ اگر این حرکت انجام نمی شد، امروز فلسفه ما ضعیف بوده و ما توانایی پاسخ گویی به شبهات مکاتب دیگر را نداشتیم.

*انقلاب اسلامی یک موهبت الهی

استاد برجسته حوزه علمیه قم انقلاب اسلامی ایران را موهبتی الهی توصیف کرد و ادامه داد: اگر این انقلاب وجود

 

نداشت به نظرتان آقایان طباطبایی(ره) و شهید مطهری در چه وضعیتی بودند و نظرات ایشان به کجا رسیده بود؟

آیت الله مصباح تصریح کرد: انقلابی که در رأس آن امام خمینی (رحمة الله علیه) قرار داشت، جان دوباره‌ای به اسلام،

حوزه های علمیه و مکاتب و علوم اسلامی بخشید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اگر امام (ره) نبود، معلوم نبود که امروز وضعیت حوزه و طلاب ما چگونه پیش می رفت و ما چگونه می توانستیم در برابر این هجمه های علمی، فرهنگی، سیاسی، عتقادی و.. ایستادگی کنیم.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در دوران گذشته کسانی که در حوزه فلسفه می خواندند و از فلسفه مطلع بودند، در اقلیت به سر می بردند و دانستن فلسفه، یک عیب ونقیصه به شمار می آمد اما در حال حاضر به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی این تحول در حوزه رقم خورد و دیدگاه‌ها تغییر کرد.

ایشان ادامه داد: اگر حوزه 50 سال پیش را ببینید و مورد مطالعه قرار دهید، خواهید یافت که در آن زمان حوزه ای منجمد، خاموش و بی تحرک داشته ایم، ولی امروز به برکت جوانان پویا، خلاّق و مستعد علوم اسلامی با شاخه های متعدد رشد خوبی داشته است.

*مباهات به پیشرفت های حوزه در علوم اسلامی

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: همان گونه که بر بالندگی و پیشرفت های علمی، نظامی، دفاعی کشور به خود می بالیم ، باید به پیشرفت های علمی حوزه های علمیه درشاخه های مختلف علوم اسلامی نیز به خود ببالیم، چرا که امروز توانایی دفاعی و مقابله ای در برابر هجمه های مختلف دشمن در زمینه علوم اسلامی و شبهات عقیدتی را داریم.

انتهای پیام    313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha