جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلاق

حوزه/ درسبک زندگی غربی ، طلاق به راحتی اتفاق می افتد و اگر می بینیم قبح طلاق تا حدی در جامعه ما از بین رفته به خاطر این است که سبک زندگی اسلامی ما در بسیاری از جاها، تبدیل به سبک زندگی غربی شده است.

خبرگزاری «حوزه»، شاید که نه، بی گمان اگر آیت الله العظمی مظاهری در درس اخلاق چند روز پیش خود، تنها همین یک جمله را بیان می داشت ، برای پامنبری های ایشان در مسجد حکیم دیار نصف جهان و نیز انبوه مخاطبانی که از طریق رسانه ها با کلام این بزرگوار آشنا می شدند، کافی بود که بدانند یک معضل اجتماعی تا چه حد می تواند مرجعیت شیعه را ناراحت و نگران سازد.

دردِدل این استاد بزرگ حوزه، البته کاملاً بجاست چه آن که بنا بر گفته معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي به طور متوسط در برابر هر پنج ازدواج در کشور ، متاسفانه شاهد به ثمر نشستن یک طلاق هستیم و این مبغوض ترین حلال خدا در پایتخت ، یک طلاق در برابر هر 4 ازدواج است!

نکته اسفبار دیگری که این مسئول بیان داشته این است که بيشترين طلاق‌ها در پنج سال اول زندگي رخ مي‌دهد.

عمق فاجعه و آمارهای بهت آور چنان است که نیاز به انکار و توجیه نیست، با این حال خبرگزاری حوزه در راستای رسالت رسانه ای خود و به منظور تبیین و بررسی چرایی ماجرا و به خصوص ارایه راهکارها با خانم مریم معین الاسلام،پژوهشگرو مشاور در امور خانواده که علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه ، مسئولیت موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر را دارد گفتگویی انجام داده که چکیده ای از صحبت های وی در ادامه می آید؛

نگاهی به برخی از دلایل اصلی طلاق

گرچه کارشناسان بیش از 20 علت و دلیل را در این خصوص عنوان کرده اند اما می توان به چند عامل و یا علت اصلی اشاره کرد که شامل مواردی چون ضعف مهارت‌های ارتباطی،عدم توجه به کفویت و همسانی در انتخاب همسر، خشونت، اعتیاد و نیز بدرفتاری‌های عاطفی و اخلاقی می شود.

توقعات نامحدود؛ آفت زندگی جوانان

در کنار این مسایل ، وجود توقعات نامحدود زن ومرد نیز در این خصوص بسیار تاثیرگذار است به ویژه در میان زوج های جوان که متاسفانه برخی از جوان های ما بسیار بلندپرواز و پرتوقع هستند و همین مساله آن ها را در آغاز زندگی و با وجود انبوه مشکلات اقتصادی فعلی جامعه ما با مشکلات جدی روبرو می سازد.

رؤیاپردازی هایی که به طلاق می انجامد!

در واقع آن‌ها احساس می‌کنند با ازدواج می‌توانند به تمام آرمان‌ ها وآرزوهایشان برسند و حال آن که وقتی ازدواج می کنند می بینند واقعیت موجودی که با آن مواجه شده اند کاملاً با چیزی که در ذهنشان تصور می کرده اند تفاوت دارد.

در واقع تصوری که جوانان ما ازدواج دارند با واقعیت ازدواج تفاوت زیاد دارد ، از این رو این مساله باعث می شود که بعضاً توقعات نامحدود پیدا کنند. وقتی هم که وارد زندگی می شوند و می بینند که هیچ کدام از توقعات و رویاهای آنان تحقق نیافته ، شاید این تصور اشتباه و غلط به ذهنشان برسد که باید از یکدیگر جدا شوند.

تجمل گرایی؛ عامل فروپاشی برخی خانواده ها

همچنین نباید از مساله چشم و هم چشمی و رقابت در عرصه تجمل‌گرایی به عنوان یک آفت در این باره غفلت کرد ، چرا که  تجمل‌ گرایی و نگاه صرف مادی و رویاپردازانه به زندگی ، یکی دیگر از عواملی است که سبب ایجاد اختلاف بین زن و شوهر و تشدید آن می شود که بعضاً متاسفانه منتج به طلاق می شود.

این یک واقعیت تلخ است که متاسفانه در شرایط کنونی، اسراف و عدم وجود روحیه صرفه جویی و قناعت در بین برخی خانواده ها ، به عامل بسیاری از مشکلات تبدیل شده است، ضمن آن که برخی نیازهای کاذب و درخواست های غیرواقعی از همسران نیز به بحث طلاق در جامعه دامن می زند.

اَمان از برخی دخالت های نابجای خانواده ها!

از سویی والدین برخی عروس و دامادها نیز متاسفانه از تدبیر لازم برای مواجهه با مشکلات میان فرزندشان با همسر خود برخوردار نیستند و اساساً نمی دانند که در موقع بروز مشکل و تنش ، چطور رفتار کنند که آرامش به زندگی زوج های جوان برگردد. این در حالی است که گذشتگان ما در مواجهه با مشکلاتی این چنینی، تدابیر بسیار خردمندانه و عاقلانه در پیش می گرفتند و حتی الامکان نمی گذاشتند کار به جدایی و دادگاه و این جور بحث ها بکشد.

عدم توجه به نیازهای عاطفی و جنسی

دلیل بسیاری ازطلاق‌ها بر اساس آمارهای موجود ناظر به مساله بی‌اعتنایی به مسائل عاطفی وجنسی است؛ طبعاً مرد ازهمسرش انتظارات خاصی دارد و متقابلاً زن نیز ازشوهرش انتظاراتی دارد. متأسفانه مهارت پاسخ‌گویی به انتظارات جنسی وعاطفی درزنان ومردان ما چندان وجود ندارد که این مساله در صورت خود می تواند یکی از بسترهای وقوع طلاق و یا طلاق عاطفی باشد

سبک زندگی غربی؛ از بین بَرنده قبح طلاق

متاسفانه در بین برخی از خانواده های جامعه‌ ، ‌سبک زندگی غربی جایگزین سبک زندگی دینی شده است.

درسبک زندگی غربی ، طلاق به راحتی اتفاق می افتد و اگر می بینیم قبح طلاق تا حدی در جامعه ما از بین رفته به خاطر این است که سبک زندگی اسلامی ما در بسیاری از جاها، تبدیل به سبک زندگی غربی شده است.

راه نجات ، بازگشت به سبک زندگی دینی است

ما برای رهایی از معضل طلاق های رو به فزونی، چاره ای جز بازگشت به آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی نداریم.

در این میان، شناخت عمیق وهمه‌جانبه ازیکدیگر قبل ازازدواج، استفاده ازمشاوره‌ های مفید قبل ازازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان، پایین آوردن توقعات در زندگی مشترک و نیز تقویت روحیه اخلاقی و معنوی زوج ها به ویژه نسل جوان، از جمله راهکارهایی است که ما با تکیه بر سبک زندگی دینی می توانیم با توجه به آن ها در راستای کاهش آمار طلاق در جامعه گام برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha