چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
1

حوزه/ کتاب «حركت حبي» اثر حجت الاسلام والمسلمین عبدالطیف عالمی عنوان برگزیده کتاب سال شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» در این رساله ذيل  دو مطلب «هويت و چيستي حركت» و «نقش ايجادي آن در ظهور تعيّنات» بررسي شده است.

حركت حبي، از آموزه‌هاي بنيادين عرفان اسلامي است که در این رساله دو مطلب «هويت و چيستي حركت» و «نقش ايجادي آن در ظهور تعيّنات» مورد بررسی قرار گرفته، در مطلب نخست، اطلاق حركت بر حركت حبي به همان معناي فلسفي و به لحاظ روح معناي حركت است. حرکت حبي از احوال و شئون ذاتي حضرت حق و لازمه ذاتي مطلق تعين است. پس در هر تعيني ساري است و هر حرکتي مطلقا حبي خواهد بود. حرکت در اولين تعين، از حب حضرت حق به کمال اسمایي پديد مي‌آيد و حب به کمال جلاء و استجلاء، موجب ظهور حق در تعينات مي¬شود و به مقتضاي هر مرتبه، با اوصاف و قيود آن، ظهور مي-کند.

در مطلب دوم، این پرسش مطرح است که وجود مطلق مبرّا از هر حكم، اسم و وصف چگونه در تعينات ظهور مي‌کند و احکام هر مرتبه را ظاهر مي‌سازد؟ نگارنده در پاسخ، چنین آورده است که اولين تعين و ظهور، تعين مطلق احاطي و لازمة ذاتي اطلاق مقسمي است كه با نسبت علميه يعني علم حق سبحانه بذاته ¬في ¬ذاته ظاهر ميشود. همه احكام و اعتبارات وجود، با همين تعين اول حاصل ميشود. به موجب همين علم، علم به كمال مستجن در غيب كه همان كمال جلاء و استجلاء و صورت انسان كامل است، شكل ميگيرد. در پي اين علم، رقيقة عشقيه و محبت براي متحقق شدن اين کمال، به وجود ميآيد و باعث پيدايش حركت حبي ايجادي و اظهاري مي‌شود؛ لکن چنين مطلوبي در تعين اول محقق نمي‌شود؛ چون قابلي وجود ندارد. با نبودن قابل، تجلي حبي به موطن اصلي خود بر مي‌گردد و اين دور، باعث ظهور حق در سِمَت ايجادي و فاعليت براي محقق کردن مطلوب خود ميشود و در نتیجه، تعين ثاني يعني مرتبة الوهيت پديد مي‌آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha