جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب آتش

حوزه/ کتابخانه، اهل سنت و کتابخانه لاتین کلیسا که 265 سال قدمت دارد و کتابخانه موزه موصل که قدمت برخی اموال و آثار آن به 5000 سال قبل از میلاد بر می گشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، هفت قرن پیش مغول ها میلیون ها جلد کتاب ارزشمند را از کتابخانه بغداد به دجله ریختند به گونه ای که رنگ دجله بر اثر مرکب این کتاب ها سیاه شد و یک سوار مغول می توانست از روی این کتاب ها به طرف دیگر رودخانه برود.

جنایتی که در حق بشریت صورت گرفت

داعشی ها که مغول های زمان هستند، به تازگی ده ها کتابخانه تخصصی و دانشگاهی را در شهر موصل (استان شمالی نینوا) و منطقه المقدادیه (استان دیالی) به آتش کشیدند. این اتفاق در برابر چشمان مردمی رخ داده که بیشتر آنها در برابر این اقدام چاره ای جز سکوت نداشته اند.

داعش دیوان های شعر و تاریخ و تالیفات ادبی را از کتابخانه های تخصصی جمع آوری کرده و همه را در مقابل چشمان مردم به آتش کشیده است.

ساکنان این مناطق می گویند؛ افراطیون قفل های این کتابخانه موصل را شکسته و حدود 2000 جلد کتاب را از آن بیرون آوردند. یکی از افراد مسلح به ساکنان گفته که این کتاب ها ترویج کننده کفر و گناه است و باید سوزانده شود.

داعش از زمانی که بر مناطقی از عراق و سوریه مسلط شده، هر چه با تفسیر آنها از اسلام سازگار نباشد را از بین می برند و در این راستا بسیاری از آثار باستانی به بهانه بت پرستی نابود کرده و حتی آثار اسلامی را نیز بت پرستی به شمار می آورند و به تازگی نیز به نابودی کتاب ها روی آورده اند.

برخی از منابع آگاه می گویند؛ در میان کتاب های سوزانده شده در کتابخانه مرکزی موصل، مجموعه ای شامل روزنامه های عراق وجود داشته که تاریخ آنها به اوائل قرن بیستم باز می گردد و همچنین نقشه ها و کتاب های مربوط به امپراتوری عثمانی و مجموعه ای از کتاب ها که توسط 100 خانواده قدیمی موصل به کتابخانه هدیه شده بود.

استاد تاریخ دانشگاه موصل می گوید: افراطیون در ماه گذشته کتاب های کتابخانه های عمومی را از بین بردند و خسارت های زیادی به اموال کتابخانه های مختلف وارد کردند از جمله کتابخانه، اهل سنت و کتابخانه لاتین کلیسا که 265 سال قدمت دارد و کتابخانه موزه موصل که قدمت برخی اموال و آثار آن به 5000 سال قبل از میلاد بر می گشت.

داعش همچنین ده ها اثر تاریخی از جمله ضریح های موجود در برخی مساجد را که از زمان حضرت شیث و جرجیس و  یونس بنا شده بود ویران کرده است.

در دیالی نیز بیش از هزار جلد کتاب به آتش کشیده شده که این کتاب ها از خانه های مردم مصادره شده. دلیل داعش برای سوزاندن این کتاب ها این است که این کتاب ها شامل مضامین و افکاری است که با اعتدال منافات دارد!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha