شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه امروزبا وجود رسانه های مجازی، شرایط اخلاقی مناسبی در کشور وجود ندارد تصریح کرد: امروز تبلیغات سوء و فساد، جوانان را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مقتدایی شامگاه سه شنبه در نهمین نشست هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه های علمیه سراسر کشور که در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزارشد، با تبریک ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: 22 بهمن با سقوط نظام دیکتاتوری و استقرار نظام الهی و اسلامی در کشور مصادف است.

وی با اشاره به اینکه لازم است شور و هیجان ملت را در دهه فجر سال 57 برای نسل های جدید تبیین کرد، ابراز داشت: امام خمینی(ره) هدایت بی نظیر و بی بدیلی داشتند که برگرفته از رهبری های نبی مکرم اسلام و حضرت سیدالشهدا(ع) بود و به همین دلیل رهبری ایشان تاثیرگذار بود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ابراز امیدواری کرد: روحانیت وظیفه خود را در حفظ پیشرفت و تقویت نظام جمهوری اسلامی ایفا کند.

آیت الله مقتدایی بر ضرورت انس و الفت اساتید اخلاق با طلاب تاکید کرد و اظهار داشت: ترویج اخلاق از سوی اساتید با عمل و کردار خود امر بسیار مبارکی است که رضایت امام زمان(عج) را در پی خواهد داشت.

وی با تقدیر از عملکرد حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی گفت: این معاونت فعالیت های خوبی را در زمینه تهذیب و اخلاق داشته است که در حال تداوم می باشد.

*ترویج اخلاق وظیفه حوزویان است  

نائب رئیس جامعه مدرسین افزود: ترویج اخلاق در حوزه، وظیفه و مسئولیت برای حوزویان محسوب می شود که اگر نسبت به این مسئله کوتاهی شود در روز قیامت مسئول خواهند بود.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه طلاب نیازمند اخلاق و درس اخلاق هستند، گفت: اگر حوزه طلاب فاضل داشته باشد در بین مردم تاثیرگذاری بالاتری خواهد داشت.

وی افزود: طلاب در مناطق مختلف کشور می توانند همانند انبیا به ترویج دین بپردازند؛مردم انتظار دارند از روحانیت استفاده علمی کنند و از عملکرد وی نیز الگوبرداری نمایند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در حوزه های علمیه سراسر کشور اساتیدی هستند که برای اخلاق تدریس داشته باشند، گفت: در حوزه های استانها شوراهایی تشکیل شده است و حداقل 7 نفر از علمای صاحب نفوذ ذر منطقه با ریاست نماینده ولی فقیه فعالیت دارند که مدیر حوزه  استانی را پیشنهاد می کنند. 

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه شبکه وسیع و گسترده ای، حوزه ها را به یکدیگر ارتباط می دهد، گفت: از شوراهای استانی برای معرفی و اعزام اساتید اخلاق کمک گرفته شود. 

*شرایط اخلاقی طلاب نسبت به مردم بالاتر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انس و معاشرت اساتید اخلاق با طلاب، تاثیر بسیاری دارد، اظهار داشت: شرایط اخلاقی طلاب نسبت به مردم به مراتب بالاتر و بهتر است.

*جامعه از نظر اخلاقی مطلوب نیست

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه امروز شرایط اخلاقی مناسبی با وجود رسانه های مجازی، اینترنت و تبلیغات سوء دشمنان در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: امروز تبلیغات سوء و فساد، جوانان را تهدید می کند؛شرایط اخلاقی در حوزه ها خیلی بهتر است اما شان حوزه ها بالاتر از وضعیت امروز می باشد.

*اساتید حوزه با عمل خود، رفتار صحیح طلبگی را نشان دهند

آیت الله مقتدایی افزود: اساتید اخلاق با همت خود، اخلاق و رفتار طلبگی را به طلاب نشان دهند.

وی بر لزوم توجه به اخلاق طلاب در حوزه تاکید کرد و گفت: اساتید و بزرگان گذشته حوزه از تواضع و اخلاق مثال زدنی برخوردار بودند و همواره مراقب رفتارهای طلاب بودند.

*اساتید اخلاق صرفا به تدریس اکتفا نکنند

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اساتید اخلاق در حوزه های استانی مستقر شوند تا طلاب رفتارهای آن ها را مشاهده کنند و صرفا به تدریس اکتفا نشود.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه اساتید اخلاق در بیان تذکرات اخلاقی برای ممانعت از انحراف نقش چشمگیری دارند، گفت: عمل اساتید اخلاق به مراتب از آن چه گفته می شود بالاتر است. 

وی با بیان اینکه رفتار و کردار با اخلاص اساتید  به طلاب منتقل می شود و آن ها الگوگیری می کنند، تصریح کرد: اگر اساتید  به حرف و قول خود عمل نکنند، تاثیر منفی در طلاب دارد و به همین دلیل باید اساتید نیز از رفتارهای خود مراقبت کنند.

*تربیت طلبه مهذب جامعه را اخلاق مدار می کند

نائب رئیس جامعه مدرسین افزود: تربیت طلبه مهذب علاوه بر اینکه برای اساتید اخلاق منفعت معنوی دارد، در ترویج اخلاق جامعه و مردم نیز سهم به سزایی دارد.

آیت الله مقتدایی با اشاره به نقلی از امام خمینی(ره) ابراز داشت: ایشان می گفتند من خجالت می کشم افرادی که تحت تاثیر منابر و نصیحت ها قرار می گیرند بهشتی شوند اما ما جهنمی شویم. 

*تقدیر از مطالب اخلاقی نشریه افق حوزه

وی در پایان با تقدیر از مطالب نشریه افق حوزه، اظهار داشت: مطالبی که این نشریه در خصوص شرح حال علما، رفتار و اخلاق اساتید بزرگ حوزه منتشر می کند خیلی موثر و مناسب است که می تواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha