جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

حوزه/ امروز طراحی شیاطین روی اوقات فراغت جوانان است و این چت ها و وب گردی ها و ولگردی های مجازی وسایر مشابهات بچه ها را مشغول کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در جلسه  درس هایی از مضامین یازدهمین فرازصحیفه سجادیه گفت: این دعا که جزو دعاهای کوتاه صحیفه است مضامین عالی وسازنده ای را در خود جای داده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، با اشاره به سه رکن اساسی تأثیرگذار در خوشبختی و ختم به خیرشدن عاقبت انسان ها اظهارداشت: ما تا نفس می کشیم در معرض خطریم وچشم امید ما عبورسلامت از این دنیاست این متن نورانی با ارکان «ذکر»، «شکر» و «طاعت» و «سعادت» انسان آغاز می شود واین ها محوری‌هایی هستند که اگردر زندگی وشخصیت ما مستقر شود، مبانی خوشبختی وحسن عاقبت در انسان فراهم می شود.

استاد اخلاق حوزه  تهران ادامه داد: امام سجاد علیه السلام این سه رکن را در سه قالب فوق العاده بدیع آورده اند که اگر کسی ذکر وتوجه به پروردگارمتعال پیدا کرد خودش به شرف می رسد، به اوج می رسد،اشراف به نفس و محیط پیرامونی می یابد.ذکر حق به خود ذاکر شرف و اعتبار می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه  با تأکید بر لزوم برنامه ریزی و مدیریت اوقات فراغت برای رسیدن به سعادت گفت: مسئله دیگر مسئله فراغت است بعد از آن سه محور اساسی «ذکر» «شکر» و «طاعت» تامین کننده سعادت وخوشبختی و پایان نیک برای زندگی ماست.

 وی ادامه داد: به شکل طبیعی درزندگی مان فراغت هایی داریم.که اوقات فراغت تعبیر می شود که اشتغال جدی درآن نداریم یا خوابیم یا درحال تفریح هستیم.فراغت پنجره آسیب ها در زندگی است اگر مدیریت نشود وبسیاری از آسیب هایی که ما به آن مبتلا می شویم از رهگذر فراغ های مدیریت نشده است لذا یکی از رموز موفقیت در زندگی این است که انسان فراغت اش مدیریت شود.

نمایندۀ مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان ، با بیان این که فراغت برای پشتیبانی از لحظات  اشتغال جزو ضرورت هاست، افزود: شما اگر همه اش اشتغال داشته باشید فرسوده می شوید فراغت فلسفه اش عبارت است از پشتیبانی برای اشتغال.لذا در روایات فراوانی فراغت مذمت می شود کسی که عمر خود را تلف می کند مذمت شده،امام علیه السلام در این فراز از صحیفه می فرمایند خدایا این فراغت را برای من نقطه ای سلامت قرار بده تا از این نقطه فراغت آسیب نبینم.

وی با تشریح آسیب هایی که ازراه عدم مدیریت اوقات فراغت برای انسان حاصل می شود، اظهارداشت: آسیب این است که انسان درفراغت مرتکب معصیت یا کاری شود که تبعات داشته باشد وباید پاسخ آن را بدهد.دوم این که فراغت ما گرفتار وضعیتی نشود که برای ما رنج وخستگی وملامت به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به طراحی های گسترده دشمنان و بدخواهان انقلاب برای انحراف بخشی به اوقات فراغت جوانان گفت: امروز اوقات فراغت در دنیا یک صنعت بسیارمفصل با یک دامنه بسیارگسترده شده  وسرمایه گذاری اصلی شیاطین برای تسخیر دل ها و ذهن ها از پنجره فراغت زندگی شان است.

وی  ادامه داد:  اموری که در فراغت صورت می گیرد ممکن است تدریجا تکراری شود. مثلا ساعاتی درشبانه روزبه عنوان فراغت تعیین می کنیم وسریال یا فیلمی نگاه می کنیم، به تدریج اختصاص این ساعات دراوقات فراغت تکراری می شود ولذا پس ازتماشای آن فیلم تا مدت ها ملالت، خستگی ذهنی وآشفتگی نصیب مان شده وهر چیزی شبیه این هم ممکن است.لذا حضرت در این فراز،بسیار دقیق یکی از آن پرتگاه های زندگی ما را به ما نشان می‌دهد که در فرصت فراغت، مراقب باشید ساقط نشوید.

وی تصریح کرد: نشستن به غیبت یا معصیت درقالب گعده ها، از جمله این پرتگاه هاست. کسانی که همانند طلاب مسئولیت های تربیتی دارند باید توجه کنند این مسئله که ما به مخاطبان جوان ومومن خودمان مهارت استفاده ومدیریت فراغت ها را نشان دهیم از بزرگترین خدماتی است می توانیم انجام دهیم.

استاد اخلاق حوزه های تهران ادامه داد: جوان طبعش به فراغت و تفریح زیاد است و بنابراین آسیب های زیادی او را تهدید می کند لذا باید ازابتدای جوانی از پنجره های فراغت استفاده درست کنیم تا مسیرسعادت جوانان هموار شود به ویژه که امروز طراحی شیاطین روی اوقات فراغت جوانان است و این چت ها و وب گردی ها و ولگردی های مجازی و سایر مشابهات بچه ها را مشغول کرده است چراکه فرهنگش از جای دیگری آمده ومسلما این ها فرصت های خطرناکی هستند وگناه وخستگی و ملالت را برای مان به ارمغان می آورد.

امام سجاد علیه السلام هم به درستی در صحیفه براین نکته اهتمام جدی دارند.فراغت های آشفته وبی حساب و رها ومدیریت نشده مشکلات زیادی به بار می آورد.امروز اگر نتوانید ذائقه فرزندتان را به شکل صحیح مدیریت کنید در دست اندازهای فراغتی می افتد ولو وقت اشتغالش منظم باشد، بازهم درآن فرصت های فراغتی در آن چاله ها وپرتگاه ها خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: شما طلاب که مسئولیت تربیتی و مشاوره ای منطبق با رسالت تان برعهده دارید درقبال این مسئله در روزگار امروز و درقبال این پنجره های فراغتی وپرتگاه ها برای تربیت صحیح نسل مان مسئولیت سنگینی دارید وبایستی سعی کنید نهایت تأثیرگذاری را داشته باشید.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: امروز آسیب های جدی ازعدم مدیریت و آشفتگی درمسئله فراغت می بینیم و این است که در جامعه شاهد آشفتگی های عجیبی در این بخش هستیم. این وظیفه ما طلبه هاست که مسئولیت روشنگری، صیانت رهبری فکری و ارائه مدل زیست سعادت آفرین را داریم ولذا این امر وظیفه ما را دراین روزگار وانفسا سنگین تر می کند. 313/34

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha