پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله یزدی شاه آبادی

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نقش و تاثیر روحانیت و شخصیت هایی همچون شهید آیت الله شاه آبادی در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، انکارناشدنی است.

 آیت الله محمد یزدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سابقه آشنایی و همکاری خود با شهید آیت الله مهدی شاه آبادی ، فرزند آیت الله شاه آبادی بزرگ و استاد حضرت امام (ره) اظهار داشت: این بزرگوار در دوره اول مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود و به جهت مقام شامخ علمی و فقهی، در کمیسیون قضایی مجلس که بنده مسئول آن بودم عضو بود و فعالیت های بسیار ارزشمندی انجام داد.

وی افزود: ایشان حقیقتاً یکی از وزنه های کمیسیون قضایی و همچنین کلیت مجلس در آن دوران بودند و به ویژه در خود کمیسیون قضایی سایر نمایندگان به ایشان اعتماد و علاقه فراوانی داشتند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در همان زمان از آن جا که بنده نائب رئیس مجلس هم بودم  و با امور مربوط به خانه ملت آشنایی کامل داشتم، به خاطر دارم که ایشان فعالیت ها و برنامه های مجلس شورای اسلامی و نمایندگان اشراف خوبی داشت و در مباحث بسیار فعال بود.

وی با بیان این که یکی از علاقه مندی های خاص مرحوم آیت الله شاه آبادی ناظر به مساله تعلیم و تربیت نسل جوان بود، ابراز داشت: ایشان با وجود آن که منزل کوچک، با امکانات اندکی در اختیار داشت، اما آن را بنای تاسیس یک مدرسه و موسسه علمی قرار داد و حتی از من برای افتتاحیه مدرسه و نیز برنامه های علمی آن، دعوت به عمل آورد.

آیت الله یزدی ادامه داد: این مدرسه در زمان حیات ایشان شکل گرفت و بعد از شهادت آن بزرگوار نیز توسط فرزندانشان مدیریت شد و توسعه یافت.

وی اضافه کرد: برای تقویت این مدرسه هم مردم حضور فعال داشتند و هم این که نظام اسلامی به این فعالیت علاقه مند بود که تشکیلات شهید آیت الله شاه آبادی بتواند بیش از پیش منشاء آثار و برکات باشد.

رئیس اسبق قوه قضاییه یادآور شد: یکی از فرزندان ایشان که در حال حاضر روحانی فاضلی در قم است و دیگری که طلبه نبود به خوبی مدرسه را اداره می کردند و بنده تا مدتی که شرایط کاری ام ایجاب می کرد در آن مدرسه همکاری داشتم تا این که بعد از ارتحال حضرت امام (ره) و آغاز دوران رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) ، در قوه قضاییه مشغول به فعالیت شدم و دیگر نتوانستم در آن مدرسه حضور داشته باشم.

وی افزود: بعد از مدتی ، مسایلی پیش آمد که تصمیم گرفته شد فعالیت های این مدرسه به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شود و البته طوری تمهیدات چیده شد که هم شاگردان مدرسه بتوانند به خوبی به تحصیل خود ادامه دهند و هم خواسته ها و نظرات مسئولان کشور فراهم شود.

آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که آیت الله شاه آبادی نسبت به امام (ره) و انقلاب اسلامی و تشکیلات انقلابی، انس و علاقه بسیاری داشت، گفت: در دوران دفاع مقدس ایشان در فرصت های به دست آمده در جمع رزمندگان اسلام و در کنار آنان در جبهه ها حضور می یافت و امر خطیر نمایندگی، مانع این حضور نمی شد، چرا که با عشق زائد الوصفش بدان مبادرت می ورزید.

وی اظهار داشت: ایشان در آخرین مرحله ای که از مناطق جنگی جنوب بازدید می کرد، در منطقه عملیاتی جزیره مجنون در اثر انفجار و اصابت ترکش در حالی که در جمع رزمندگان اسلام حضور داشت به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که نقش و تاثیر روحانیت و شخصیت هایی همچون شهید آیت الله شاه آبادی در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، انکارناشدنی است، خاطرنشان کرد: بی شک این تجلیل ها و برگزاری همایش ها در نکوداشت این بزرگان، تلاش در مسیر نشان دادن نقش بزرگ روحانیت در انقلاب اسلامی است و پاسخ قاطعی است به کسانی که به دروغ ادعا می کنند روحانیت نقش چندانی در انقلاب نداشته است.

وی در خاتمه گفت: نسل جوان ما باید بداند که میراث دار نعمت عظیم انقلاب اسلامی است که برجای مانده از امام (ره) و شهیدان والامقام می باشد و امروز باید با ولایت مداری و تبعیت از ولایت فقیه، قدردان این نعمت بی نظیر باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha