سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اعرافی

حوزه/ رییس جامعه‎المصطفی،حضرت آیت الله جوادی آملی را ایدئولوگ انقلاب اسلامی نامید و گفت: نگاه تمدنی که ایشان دارند نیاز امروز ماست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین اعرافی چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی اظهارداشت: جامعه المصطفی پنجره ای در درون حوزه های علمیه به جهان است.

وی افزود: وظیفه استادان و فعالان این جامعه آن است که پنجره ای به عالم بگشاییم و ذخایر بلند و تراث عظیم حوزه های علمیه را به جهان معاصر عرضه کنیم.

حجتالاسلام والمسلمین اعرافی گفت: در عرصه فعالیت المصطفی در بیش 100کشور هم اکنون بیش از 30هزار نفر در حال تحصیل هستند و هزار نفر از همسران و خانواده های این طلاب معارف الهی را نیز فرا می گیرند.

رییس جامعهالمصطفی خاطرنشان کرد: این گستره عظیم معرفتی برای اولین بار در حوزه های علمیه روی می دهد که به برکت انقلاب و امام و شهداست؛ این حرکت الهی در پرتو اندیشه امام و رهبری عظیم الشان و مراجع عظام و با اتکای به سرمایه های حوزه های علمیه شکل گرفته  و پیش خواهد رفت.

وی افزود: المصطفی بر وحدت امت اسلامی و معارف اهل بیت(ع) و قرآن و نشر آنها در جهان تاکید می کند؛ برافراشتن پرچم قرآن را برای جهان بر خود فرض می داند و طلاب ما در جهان، مبشر این پیام انسانی و آزادی بخش هستند.

حجتالاسلام والمسلمین اعرافی گفت: در دهه فجر انقلاب اسلامی بیستمین جشنواره با حضور طلاب از ده ها کشور قرآنی برگزار می شود که بیانگر اهتمام این جامعه به قرآن و اهل بیت(ع) دارد.

رییس جامعهالمصطفی خاطرنشان کرد: هر سال سعی کردیم که الگویی از علم و تقوا به طلاب خود ارایه کنیم که این همایش مزین به حضور آیت الله العظمی جوادی آملی است؛ ایشان با همه وجود از پذیرش این برنامه امتناع کردند؛ ولی ایشان را مجاب کردیم که تجلیل از شخصیت شما، نیاز شما نیست؛ بلکه نیاز ماست.

وی افزود: حضرت آیت الله  جوادی آملی در حوزه اندیشه فلسفی و کلامی میراث تاریخی حوزه های علمیه را در خود دارند؛ تسلط و تبحر ایشان بر نحله های گوناگون کلامی و فلسفی و عقلی که در حوزه های علمیه شکل گرفته است، احاطه به متون پیچیده فلسفه و تفکرات فلاسفه اسلامی و عرفان، همت بلند و حرکت در روزگار و شناخت اندیشه های معاصر و تولیدات فلسفه غرب، از ویژگی های علمی و فلسفی ایشان است.

امام جمعه قم  گفت: توجه به مسایل نوین کلامی و معرفت شناسی جدید و فلسفه های مضاف، از نشانه های اندیشه ورزی ایشان در این عرصه هاست.

رییس جامعهالمصطفی خاطرنشان کرد: خلاقیت ایشان در بازسازی اندیشه حکمی اسلامی برای پاسخ به پرسش های جدید معرفت شناسی در جای جای اندیشه ایشان موج می زند؛ حوزه های کلامی و فلسفی با همه تنوع شاخه ای که دارد و نگاهی ناقدانه به قلمروهای جدید از جمله تلاش های علمی ایشان بوده است.

نیاز امت اسلام  به اندیشه استوار مبتنی بر وحی

وی افزود: امت اسلام در روزگار ما نیازمند یک اندیشه استوار علمی و عقلی عمیق مبتنی بر وحی دارد؛ بسیاری از انحرافاتی که در جای جای دنیا به چشم می خورد به حسب دوری از همین عرصه است.

حجتالاسلام والمسلمین اعرافی گفت: اندیشه قرآنی و تفسیری ایشان از ابعاد بسیار مهم ایشان است؛ اندیشه فلسفی ایشان در پرتوی قرآن شکل گرفته است؛ عقل و فلسفه ای که در حوزه شکل می گیرد اندیشه الهی و قرآنی است؛ جامعیت روش ایشان در منهاج و منابع و قلمروهای اندیشه قرآنی است.

 

رییس جامعهالمصطفی خاطرنشان کرد: بشر امروز نیازمند بازگشت به قرآن است و این تنوع و روش اجتهادی تفسیری ایشان و تفسیر قرآن به قرآن قابل تامل است؛ ایشان هم مهارت بسیار بالایی در تفسیر ترتیبی دارند که برگرفته از شاگردی علامه و ابتکارات بی نظیر خودشان است.

وی افزود: جوشش لطایف و اشارات و درخشش حکمت های قرآنی و نکته ها و نکته سنجی های قرآنی درکلام ایشان الهام بخش است و باید به همه ما درس بدهد.

حجتالاسلام والمسلمین اعرافی گفت: در حوزه فقهی ایشان، نگاه اجتماعی، سیاسی و منظومه ای ایشان به فقه از نکات برجسته است؛ ایشان میراث تاریخی فقه را حفظ کردند، و نگاه های نویی در این حوزه افزودند.

رییس جامعهالمصطفی خاطرنشان کرد: آثار واندیشه های الهام بخش آیت الله العظمی جوادی باید سرلوحه حوزه آموزشی المصطفی باشد؛ کمتر جایی است که این عمق و ژرفایی اندیشه قرآنی را بتوان پیدا کرد.

امام جمعه قم با اشاره به طی مراتب سلوک از آیت الله جوادی آملی افزود:ا زدیگر خصوصیات خاص این عالم بزرگ، می توان به  ادبیات قوی و نکته سنجی های دقیق، شاگردپروری و مدیریت منابع انسانی و  همت بلند و پشتکاری خستگی ناپذیر اشاره کرد.

رییس جامعهالمصطفی ادب وافر را از خصوصیات استثنایی آیت الله العظمی جوادی آملی ذکر کرد و گفت: در کنار نقد منصفانه ایشان، این استاد را در حوزه های علمیه برجسته کرده است؛ ایشان همیشه سعی کردند که آداب پیامبری را در همه حال به خصوص حوزه نقد رعایت کنند؛ایشان انقلابی هستند و در عین حال حکیم و نکته سنج و دقیق؛ ایشان در ترویج اندیشه های امام کوشیده اند و همیشه همراه و یار رهبرانقلاب بوده اند.

حجتالاسلام والمسلمین اعرافی ایشان را ایدئولوگ انقلاب اسلامی نامید و گفت: نگاه تمدنی که ایشان دارند نیاز امروز ماست؛ نگاه بین المللی و توجه به قلمرو و آفاق عالم که از خصوصیات دیگر ایشان است ضرورت امروز ماست.

نامه مقام معظم رهبری در دنیا باید نشر پیدا کند

وی گفت: دولت های عالم باید بدانند که این اندیشه برای آنها نیز نجات بخش است، ولی متاسفانه مقاومت می کنند؛ بیان مقام معظم رهبری در نامه به جوانان غربی برگرفته از همین تراث اسلامی است که این پیام باید توسط طلاب به ویژه طلاب المصطفی(ص) در دنیا نشر پیدا کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha