جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام نواب

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور از اجرای آزمایشی نظام جدید آموزشی حوزه با محتوای جدید درسی، از سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، شب گذشته در نشست اساتید و مدیران حوزه علمیه قزوین، در دفتر نماینده ولی فقیه در این استان، گفت: سیستم نظام آموزش سنتی حوزه امروزه جوابگوی نیازهای جامعه و طلاب نیست و با توجه به اینکه در حال حاضر در حوزه های علمیه کشور افراد مختلفی با مدارک سیکل، دیپلم و کارشناسی و بالاتر مشغول تحصیل می باشند، نیازمند متون جدید و نظام آموزشی جدید مطابق با این مسائل هستیم.

وی تاکید کرد: نظام آموزشی حوزه باید آن قدر منعطف و متنوع باشد که برای افراد با مدارک تحصیلی و سنین مختلف دارای برنامه بوده و برنامه آموزشی متناسب با علایق و اهداف آنان را ارائه دهد.

*اجرای آزمایشی نظام آموزشی جدید

مسئول دبیر خانه شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: مطابق با این نیازها، شورای عالی حوزه اجرای نظام آموزشی جدید را در سال 91 به تصویب رساند که از سال  تحصیلی 95-94 به صورت آزمایشی در دو مدرسه کشور اجرا و پس از بررسی و تایید نهایی، این شیوه آموزش و متون درسی آن وارد حوزه های علمیه کشور خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب یادآور شد: در نظام آموزشی جدید، تعداد واحدهای درسی مشخص شده و همچنین خروجی برنامه ها و نقش طلبه بعد از فارغ التحصیلی و توانایی های وی در جامعه هم مورد توجه قرار گرفته است.

*لزوم تربیت تخصصی مدیر مدرسه

وی با تاکید بر این که مدیریت مدارس، مسئولیتی پر زحمت و تخصصی است، بیان کرد: در سیستم آموزشی حال حاضر حوزه، دوره های تربیتی مختلفی مثل تربیت مبلغ و مدرس برگزار می شود و از برگزاری دوره های مدیریت مدارس که مسئولیتی تخصصی است، غفلت شده و به جزء برگزاری چند کارگاه آموزشی، برنامه دیگری در این مورد انجام نمی شود که این مسئله نوعی آسیب در سیستم حوزه است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه افزود:  با توجه به اهمیت این موضوع، شورای عالی، برگزاری دوره های تخصی تربیت مدیر مدرسه را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: تدوین سرفصل ها و چارچوب های اصلی این دوره تخصصی، مراحل نهایی تنظیم را می گذراند و در صورت برگزاری این دوره، دیگر شاهد اداره مدارس از طریق آزمون و خطا نخواهیم بود.

*ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی در اداره مدارس

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با تاکید بر توجه به اصل اقتصاد مقاومتی، گفت: در وضعیت فعلی اقتصادی کشور، مدیران باید فعالیت های مدارس را با توجه به وضعیت اقتصادی کشور انجام دهند و در کنار استفاده از امکانات مرکز مدیریت، از امکانات استانی هم در اجرای برنامه ها استفاده کنند.

*بررسی طرح تحول متون درسی حوزه

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به طرح تحول متون درسی حوزه، بیان کرد: طرح تغییر متون درسی حوزه که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، در شورای عالی در حال بررسی است، چون این مهم نیاز به زمان و کار کارشناسی دارد.

*استفاده از نظرات اساتید در برنامه ریزی ها

وی با اشاره به این که شورای عالی حوزه در دوره ششم رویکردهای جدیدی را در پیش گرفته که تشکیل شوراهای استانی از جمله این رویکرد هاست، افزود: در دوره  جدید با توجه به تشکیل شوراهای استانی، از نظرات اساتید و مدیران که نزدیک ترین افراد به طلاب و آشنا به مسائل و مشکلات حوزوی هستند، نیز استفاده می شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha