جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مبلغی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که انقلاب اسلامی طلوعی بزرگ بود با تازه ها وتازگی هایی مهم، گفت: شعارها، اهداف، افکار، مبانی و رهبری در انقلاب 22 بهمن جدید بود و جهان اسلام را تحت تاثیر تحولات خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم جشن دهه مبارکه فجر در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: "استقلال خواهی آزادی مدار"، "مردم محوری اسلام مدار"، " اندیشه محوریِ دین مدار" و "پیشرفت خواهی معنويت مدار" از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه تکیه بر عوامل حدوث انقلاب راز ماندگاری بلکه پویایی آن است، اظهار داشت: همانگونه که انقلاب به هنگام حدوث،  امواج جذاب اندیشه های آن، توجه جهانیان را به خود جلب کرد، برای بقاء نیز باید  بر تقویت همین امواج، تکیه جدي نمايد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: تکیه بر بعد اندیشه ای انقلاب اسلامی می تواند بسیاری از توطئه ها، منفی بافی ها و بسیج شدن دشمنان را خنثی نماید و حقیقت فکر و صدق فکری خود را به فضاهای اجتماعی نفوذ دهد .

تمایز انقلاب اسلامی با انقلاب های کمونیستی و آزاديخواهانه

استاد حوزه علمیه قم در ادامه انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب کمونیستی و آزادي خواهي متمایز دانست و بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به وقوع پیوست که انقلاب های دیگری در جهان از جمله انقلاب های کمونیستی در کشورهای چین و شوروری و انقلابی با مبنای آزادی خواهي در فرانسه اتفاق افتاد، برخی از این انقلاب ها بر مسائل اقتصادی و بعضی نیز بر ایجاد آزادی تمرکز شدید داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: شعار انقلاب اسلامی در آن شرایط متمایز با این انقلاب ها،  مبتنی بر " استقلال، آزادی و تشکیل جمهوری اسلامی" و به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک شخصیت دینی و روحانی  بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: واژه استقلال برآمده از فضای نفرت از استعمارزدگی و نفرت از وابستگی به خارج بود و مردم با تمام وجود، ضرورت آن را درک و انقلاب را بر این پایه دنبال کردند.

وی ادامه داد: شعار آزادی نیز در آن زمان یک شعار مطرح در سطح جهان بود و برای ملت ایران که سالها با استبداد  مواجه بودند آزادی معنا و جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده بود، قالب و ساختار نیز جمهوری اسلامی بود که جمهوریت آن نشانگر حضور مردم در صحنه  و اسلامیت نیز قرار گرفتن فعالیت ها و شعارها در ظرف اسلام و چارچوب های دینی بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: انقلاب اسلامی نیز برای جهان اسلام که در آن زمان دچار سرخوردگی، استعمارزدگی و استبدادزدگی شده بودند تازگی و پیام های خاصی داشت و در همه ملت های مسلمان شور و شعف خاصی را برانگیخت.

بازتاب های انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در یک زمان کوتاه، با شیوه ها و شعارهای ویژه، بدون اتکا به خارج و با دست خالی به وقوع پیوست و بعد از انقلاب نیز توجه به انقلاب اسلامی جدی تر و جهانی تر شد و شوق در ملت های مسلمان نیز به اوج خود رسید.

ماموریت انقلاب اسلامی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس " جمع بین پیشرفت مادی و معنوی " را از رسالت ها و ماموریت های مهم انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: در جهان تعریف ویژه ای از جمع کردن میان پیشرفت مادی و معنوی وجود ندارد، در حالی که این مهم از مبانی انقلاب اسلامی ایران شده است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف جمع بین پیشرفت مادی و معنوی نیز گفت: پیشرفت مادی و معنوی ابعاد مختلفی دارد: از جمله "جمع بین دنیا و آخرت"، "جمع بین ارتباط با خداوند و ارتباط با خلق خداوند"، "جمع بین سیاست و صداقت"، "جمع بین حقوق فردی و اجتماعی"، "جمع بین حریم خصوصی و حریم اجتماعی"، "جمع بین ارتباط با جامعه اسلامی و رابطه با جهان "، جمع بین اخلاق و حقوق "و .. . هر کدام ازاین ابعاد، دستمایه بحث های دقيق و مفصلی مي تواند باشى که باید مورد توجه ویژه حوزویان و دانشگاهیان از خاستگاه انقلاب بايد قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی پیشرفت مادی و معنوی به عنوان امری معجون شده  دوروی یک سکه شده اند، تصریح کرد: اگر بتوانیم این مقوله های مهم مربوط به انقلاب را  تعمیق بخشیده و آن ها را به انجام و فرجام كامل تري برسانیم انقلاب راه خود را پرتوان تر، شفاف تر، تاثیرگذارتر و جلب کننده تر نسبت به افکار جهانیان به پیش خواهد برد.

وی سیاست صادقانه را از نگاه های مهم انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: در شرایطی که سیاست های جهانی در بسیاری از مواقع بر مبنای نظریه "سیاست فریب بنیاد" ماکیاولیستی استواراست ، جهان تشنه این امر است که سیاست ها با صداقت ها عجین شوند، البته جمع کردن بین سیاست و صداقت نیاز به تئوری سازی و نظریه پردازی دارد چرا که برخی از این مسائل، حرکت کردن بر روی بند است.

وی همچنین اظهار داشت: باید بدانیم این حوزه ها خیلی مهم هستند و تشنه نظریه پردازی می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد:  تعمیق این مباحث از نظر فکری و نظریه ای که شعارها و ویژگی های انقلاب اسلامی است، بسیار ضروری است.

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: ما باید بر جاذبه های اندیشه ای  بیش از سایر وضعیت ها و جاذبه ها تاکید کنیم و به آن اهمیت دهیم، معجزه ای که  اندیشه در زمینه جذب مردم جهان نسبت به انقلاب و فروریزی توطئه ها دارد بسیار بالاتر از هر عنصر دیگری است، تمرکز بر آن نیاز به تعمیق مطالعه در حوزه و دانشگاه دارد.

وی با اشاره به ماموریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می خواهد در بعد قانونگذاری نشان دهد که دین نه تنها مزاحم جامعه نیست بلکه عامل پیشرفت بهتر و بیشتر در فضای حقوقی نیز می باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha