پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام اعرافی

حوزه/ رئیس جامع المصطفی گفت:تعاملات میان مذهبی، اهتمام به امور بانوان و توجه به نخبگان و دانش آموختگان، از راهبردهای اصلی المصطفی به شمار می آیند.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در نیجر،  که  در سازمان مرکزی جامعة المصطفی، در قم برگزارشد با تبریک ایام مبارک دهه فجر، آفریقا را سرزمینی بکر و مستعد برای فعالیت های علمی و فرهنگی دانست و اظهار داشت: کار در آفریقا به سرعت نتیجه محسوس دارد و بی تردید، این قاره در آینده سهم بیشتری در معادلات جهانی خواهد داشت.

وی در ادامه به معرفی حرکت جهانی جامعةالمصطفی العالمیه پرداخت و گفت: المصطفی نهادی حوزوی، علمی و بین المللی است که مأموریت پرورش علما، مبلغان دینی و اسلام شناسان از ملیت های مختلف را بر عهده دارد. تولید فکر جهت آشنایی ملل مختلف با معارف الهی و گفتمان انقلاب اسلامی در قالب های تعریف شده و قانونی، از وظایف اصلی المصطفی به شمار می آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ، با اشاره به ارتباط مستمر المصطفی با دانش آموختگان خود، ابراز داشت: دانش آموختگان المصطفی در بیشتر کشورهای دنیا، به عنوان مبلغ مذهبی، مدیران و اساتید مدارس و دانشگاه ها، محقق و مترجم، اصحاب رسانه و دیگر عناوین فرهنگی، اجتماعی و دینی حضور فعال دارند. در حقیقت اکنون شبکه های علمی، پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دانش آموختگان المصطفی شکل یافته و این نتیجه چند دهه فعالیت المصطفی است.

وی افزود: حرکت بسیار شفاف و واضح المصطفی امروز تا عمق کشورها امتداد یافته و جریانات همسوی فراوانی در کشورهای مختلف ایجاد شده است. یکی از نتایج این منابع انسانی ارزشمند، چندین هزار خروجی علمی و تحقیقاتی با موضوعات متنوع علوم انسانی و اسلامی است.

رئیس المصطفی در ادامه به معرفی آخرین فعالیت ها و دستاوردهای المصطفی در تأسیس و توسعه رشته ها و گرایش های جدید، آموزش مجازی، برگزاری دوره های کوتاه مدت، تدوین متون آموزشی، تشکیل گروه های علمی و فرهنگی، انتشار کتاب و مجلات، حمایت از محققان و مترجمان و ... پرداخت و یادآور شد: حرکت المصطفی مبتنی بر اسناد تعریف شده و راهبردی است و ده ها طرح جامع، فعالیت های المصطفی را به پیکره ای منسجم و منظومه وار مبدل ساخته است.

وی، سیاست اصلی المصطفی برای حضور در کشورهای مختلف را شفافیت، رسمیت و فعالیت در چهارچوب قوانین خواند و ادامه داد: تعاملات میان مذهبی، اهتمام به امور بانوان و توجه به نخبگان و دانش آموختگان، از راهبردهای اصلی المصطفی به شمار می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، تأمین آینده شغلی برای دانش آموختگان را یکی از نکات مورد توجه در المصطفی دانست و گفت: ارائه مدارک معتبر و رسمی، تنوع رشته ها و گرایش ها، ارائه آموزش های مهارتی و کاربردی و پشتیبانی از فعالیت های علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی دانش آموختگان، گام هایی است که المصطفی در این راستا برداشته است.

وی، با اشاره به سازماندهی جدید نمایندگی المصطفی در نیجر، شرایط این نمایندگی را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: هم اکنون مسائل مربوط به مجوز و مدارک در نمایندگی نیجر رفع شده است و نمایندگی المصطفی در دو بخش برادران و خواهران به فعالیت علمی خود به شکل مناسبی ادامه می دهد.

رئیس المصطفی در ادامه، ارتقای واحدهای آموزشی، ایجاد تنوع رشته ای، ارائه تحصیلات تکمیلی و آموزش های مهارتی، هدایت دانش آموختگان به سوی جایگاه های موثر علمی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی، توسعه سخت افزاری و ارتباطات علمی و فرهنگی و نیز حرکت در مسیر تقریب و وحدت اسلامی را از اولویت های کنونی نمایندگی المصطفی در نیجر برشمرد.

وی در پایان ضمن تقدیر از خدمات  حجت الاسلام والمسلمین کارگر ، نماینده المصطفی در نیجر و آقای محمد نیکخواه ، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در این کشور، تصریح کرد: ما همواره به نمایندگان خود در کشورهای مختلف توصیه می نماییم با سفرای جمهوری اسلامی ایران بهترین سطح همکاری را داشته باشند و خوشبختانه جناب آقای کارگر در این زمینه بسیار خوب عمل نموده است.

شایان ذکر است در این دیدار، سفیر جدید ایران در نیجر خاطرنشان کرد: فعالیت های ارزشمند جامعة المصطفی العالمیه در بخش بین الملل، زمینه و زیرساخت بسیار مناسب و ویژه ای را برای جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش همکاری های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با دولت های مختلف فراهم نموده است.

آقای میگونی در پایان، با اظهار علاقه برای گسترش ارتباط و هماهنگی با نمایندگی جامعةالمصطفی در نیجر، عرصه های آموزشی، مترجمی، اقتصادی، فرهنگی و.... را زمینه های مساعد برای افزایش همکاری ها میان سفارت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی المصطفی در این کشور دانست.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha