سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام حکیم الهی

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی گفت: هر چند که انقلاب از حوزه علمیه ریشه گرفته است، اما حوزه علمیه نیز مورد تأثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت و اهداف انقلابی خود را پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلین عبدالمجید حکیم الهی ، در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با اشاره به ابعاد انعکاس انقلاب اسلامی ایران در غرب، اظهار داشت: محققین علوم سیاسی، با وقوع هر پدیده  سیاسی در جهان، علت به وجود آمدن، ماهیت و هویت آن پدیده و میزان تأثیرگذاری آن بر جهان معاصر را مورد توجه قرار می دهند. بر این اساس، نگاه خاصی به انقلاب اسلامی ایران داشته اند و آن را از زوایای متعدد مورد نقد و بررسی قرار داده اند.

وی با بیان این که محققین سرشناس غربی، انقلاب اسلامی ایران را متفاوت از انقلاب های رایج در قرون اخیر در جهان دانستند، افزود: احیای هویت دینی، نخستین تحولی بود که امام خمینی(ره) در بین ملت ایران به وجود آوردند. قبل از پیروزی انقلاب، دین را افیون جامعه می دانستند و آن را منافی با حکومت داری معرفی می کردند، اما انقلاب ایران ثابت کرد که حکومت دینی تا چه اندازه می تواند در اداره امور ملت ها و تغییرات جامعه شناختی دارای کارایی باشد.

معاون بین الملل جامعة المصطفی راه اندازی مساجد در دانشگا های اسلامی حتی در کشورهای عربی را نیز از برکات انقلاب ایران برشمرد و اذعان نمود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد کشورهای اسلامی خالی از جمعیت بود، اما همراه با انقلاب ایران، مسلمانان نیز پی به نفوذ و تأثیرگذاری دین در زندگی خود بردند و مساجد را مزین به حضور خود کردند.

حجت الاسلام والمسلین حکیم الهی، با اشاره به پیام وحدت و تقریب مذاهب انقلاب، اضافه نمود: ایجاد هفته وحدت و انس در بین جوامع اسلامی از ابتکارات و تلاش های امام خمینی(ره) بود که هر چند با تلاش دو چندان دشمن برای فروپاشی این همدلی همراه گردید، اما ثمرات و برکات آن را می توان به عیان در جوامع کنونی اسلامی مشاهده کرد.

وی احیاء سازی تمدن ناب اسلامی توسط انقلاب ایران را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران آرمان های اصیل اسلامی در کشور نهادینه گردید و بر اساس قوانین دین مبین اسلام با مردم جامعه رفتار گردید.

معاون بین الملل جامعة المصطفی بیان نمود: همزمان با پیدایش پیشرفت های در خور توجه غرب در علوم، القاء شد که پس از عهد رونسانس و دوری غرب از دین، این پشرفت و تعالی در جوامع غربی به وجود آمد. مسلمانان نیز در باطن خود پذیرفته بودند که تعالی علوم، همراه با بی دینی به دست می آید. اما انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت های علمی آن این اندیشه را پایمال نمود.

حجت الاسلام والمسلین حکیم الهی ادامه داد: طرح و ایجاد حکومت اسلامی نیز از ثمرات انقلاب اسلامی ایران بود که در گذشته سابقه نداشت و اکنون نیز ادعای دولت اسلامی داعش ثابت می کند که تفاوت الگوی حکومت اسلامی امام راحل با الگوی این گروه منحرف تا چه اندازه است.

وی جمع بین دین و دموکراسی، ایجاد فرهنگ استکبارستیزی، احیای نقش جنبش های آزادی بخش در جهان و احیای فرهنگ حجاب در بین ملل اسلامی را از دیگر ثمرات انقلاب اسلامی ایران دانست و یادآور گردید: برای نمونه، بانوان مصر، ترکیه و بسیاری از کشورهای عربی، تا قبل از پیروزی انقلاب ایران، هویت خود را در بی حجابی می دیدند، اما افتخار کنونی آنها این است که مزین به حجاب کامل اسلامی هستند و به آن می بالند.

معاون بین الملل جامعة المصطفی، در پایان، انقلاب اسلامی ایران را مولود حوزه علمیه دانست و تأکید کرد: هر چند که انقلاب از حوزه علمیه ریشه گرفته است، اما حوزه علمیه نیز مورد تأثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت و اهداف انقلابی خود را پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha