جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غایة المرام

حوزه/ کتاب «غایۀ المرام» در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در گروه تصحیح و تحقیق به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، علامه سید هاشم بن سلیمان بحرانی متوفای 1107 ق. این کتاب را در یک مقدمه، دو مقصد و یک خاتمه سامان داده است.

در مقدمه، پاره ای مصادر و جوامعِ عامّۀ را که روایات این کتاب را از آن ها گزارش داده است، معرفی می کند.

در مقصد اول کتاب که 67 باب دارد، احادیثی از جمله: احادیث خاصۀ و عامّۀ در روز غدیر، حدیث منزلت، حدیث ثقلین و حدیث سفینه آمده است.

مقصد دوم در 248 باب به فضایل، مناقب و صفات امامان علیهم السلام اختصاص دارد. احادیث این بخش، دربارۀ آیۀ تطهیر، آیۀ إنذار، آیۀ مودّت، و مناقب حضرت علی علیه السلام در قرآن است. 114 باب دیگر از این مقصد به مسایل گوناگونی چون: امامت امام عصر علیه السلام، فضایل امام علی علیه السلام، بحث های امام صادق علیه السلام با منصور دوانیقی و فضایل شیعیان می پردازد.

در پایان کتاب نیز دو رساله از جاحظ در امامت حضرت علی علیه السلام پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و ناشایستگیِ خلفا برای این مقام نقل شده است.

این کتاب را شیخ محمد تقی بن علی دزفولی با دستور ناصرالدین شاه قاجار به فارسی ترجمه کرده و کفایۀ الخصام نامید. وی افزون بر ترجمه، دو رساله را از جاحظ به آن ضمیمه کرد و احادیث دیگری بر آن افزود.

کتاب «غایۀ المرام» نخستین بار در سال 1272 ق. در تهران و در قطع رحلی چاپ سنگی شد. دیگر بار، دارالقاموس بیروت و مؤسسه أعلمی از چاپ ابتدایی آن اُفسِت کردند.

نشر معارف اسلامی، قسمتی از این کتاب را در یک جلد و بدون نام محقق، تاریخ و نسخه های مورد استفاده چاپ کرد؛ اما چاپ اخیر با تعلیقات و تحقیقات جدید در ده جلد منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha