سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کشورهای عربی

حوزه/ این پروهش می گوید: وقت آن رسیده کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فرصت را برای ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی تدریجی مغتنم بشمرند و و به سوی ایجاد سلطنت های قانونی گام بردارند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز سلطنتی مطالعات "چاتم هاوس" انگلستان پیش بینی کرده تغییراتی سیاسی در کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ دهد. این مرکز گفته است ساختار اقتصادی و اجتماعی این کشورها در معرض تحولات ریشه ای قرار دارد که می تواند تغییرات سیاسی را نیز بر ساختار حاکمیتی این کشورها تحمیل کند.

این پژوهش پیش بینی کرده منطقه از نو شکل بگیرد و در این میان خلیج فارس از این اتفاقات و تغییرات در امان نخواهد بود و در طول ده سال پیش رو این کشورها نیز دچار تغییرات سیاسی خواهد شد.

*آینده سیاسی عمان و عربستان

خانم جن کیننمونت، محقق مرکز چاتم هاوس می گوید: روند فشارها برای ایجاد تغییرات سیاسی در ده سال آینده در کشورهای خلیج رو به افزایش است و قطر  امارات به خاطر ثروت خود با خطر کمتری روبرو هستند، اما در آینده نزدیک در عربستان و عمان شاهد برخی فشارها در مورد شیوه مدیریت سیاسی این کشورها خواهیم بود.

این پژوهش بر این باور است اعتراضات بحرین، گذرا نیست و با گذر زمان چالش های جدی را بر روند سیاسی دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تحمیل خواهد کرد. این پژوهش در ادعای خود به پایگاه های اینترنتی و مطالب شبکه های اجتماعی اشاره می کندو  می‌گوید: مردم در این فضاها خواستار سلطنت قانونی و پارلمان های منتخب مردمی هستند و این مطالبات می تواند در آینده به اتفاقات سیاسی بزرگی منجر بشود.

*جوانان اوضاع را تغییر می‌دهند

از سوی دیگر نایل کولیام، رییس برنامه خاور میانه و شمال آفریقای این مرکز می گوید: به سبب افزایش میزان جمعیت جوان در کشورهای خلیج فارس، و استفاده این جوانان از تکنولوژی های روز، این تغییرات توسط جوانان انجام خواهد شد و من بر این باورم تغییرات این کشورها به دست نسل جوان آنها اتفاق خواهد افتاد.

این پژوهش همچنین بر این باور است تغییرات سیاسی مورد انتظار در کشورهای خلیج فارس، غرب را نیز وادار خواهد ساخت روابط خود با این کشورها را تغییر دهد به ویژه در رویارویی با افراط و طرح مسایل حساس مانند آموزش دینی در عربستان و بنای روابط با کشورهای حاشیه خلیج در زمینه های غیر دفاعی و امنیتی و ایجاد روابط جدید در زمینه حقوق بشر.

*اصلاحات سیاسی را بپذیرند

بر پایه این گزارش وقت آن رسیده است کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، فرصت را برای ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی تدریجی مغتنم بشمرند و و به سوی ایجاد سلطنت های قانونی گام بردارند و در این زمینه کشورهای غربی نیز نباید روابط خود را به حاکمان سیاسی این کشورها محدود سازند، بلکه با نسل جدید این کشورها نیز در ارتباط باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha