جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

حوزه/ استاد اخلاق حوزه تهران با بیان این که مطابق روایات، درتقسیم بندی اوقات، «فراغت» نقش پشتیبان را ایفا می کند،گفت: این پشتیبان باید برنامه داشته باشد تا فرصت فراغت به گناه تبدیل نشود ویا اسباب خستگی وملال نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری استاد حوزه و رئیس مرکزرسیدگی به امورمساجد کشور در ادامه سلسله جلسات تفسیرفرازهایی ازصحیفه سجادیه که درحوزه امام رضا(ع) تهران برگزار شد با بیان این مطلب افزود: مومن باید دائم درحال استفاده بردن از فرصت های زندگی در ارتباط با عمل صالح باشد.

وی ادامه داد: فراغت، فرصتی آزاد و بی تکلف برای تصمیم گیری است که اگرنباشد انسان دچارخستگی، ملالت و سایش روانی می گردد اما اگر زیاد هم باشد همراه خودش حواشی وآسیب های فراوانی دارد که هشدارهای فراوانی را ائمه اطهار(ع) دراین رابطه به ما داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: ما درمتن کارهای تحصیلی کثرت فراغت داریم و لذا باید برای آن برنامه ریزی مناسبی صورت پذیرد مثلا اردوهای تابستانی حوزه کار خوبی است چرا که درآنجا طلاب و اساتید علاوه بردرس وبحث، مانند اردوهای جهادی فعالیت های فرهنگی را هم درنقطه استقرارخود انجام می دهند.

*اوقات فراغت مانند نمک برای غذاست

وی ادامه داد: فراغت درمتن اشتغال رسمی مثل نمک برای غذاست که زیادی یا کمی آن غذا را نامناسب می نماید،لذا امام سجاد(ع) با بیان زیبایی قواعد یک فراغت مناسب را مطرح فرموده اند که فراغت سالم، توجه به تبعات شرعی وعدم ملال جسمی ازجمله آن هاست.

استاد اخلاق حوزه تهران با بیان این که مطابق روایات، درتقسیم بندی اوقات، فراغت نقش پشتیبان را ایفا می کند،گفت: این پشتیبان باید برنامه داشته باشد تا فرصت فراغت به گناه تبدیل نشود ویا اسباب خستگی وملال نشود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهارداشت: اوقات فراغت نباید به اوقات اشتغال تبدیل شود. کسانی الگوهای موفق هستند که علاوه براشتغال جدی به جریان کارطلبگی وتحصیل علم،ازفرصت های فراغت شان بهترین بهره را برده اند چرا که اوقات فراغت درحقیقت وقت هایی هستند که می توانید استعداد ها ومزیت های خود را شناسایی کنید چون تحت قواعد بیرونی برای تصمیم گیری نیستید و لذا آزادانه تصمیم می گیرید.

وی افزود:فراغت شکوفایی به بارمی آورد چون شکوفایی ها عمدتا درفراغت هاست زیرا به دلخواه است واولویت ها براساس تمایلات خود انسان تعریف می شود لذا دقیق، حساس وقیمتی خواهد بود وتاثیر جدی درمتن وجریان زندگی دارد.

رئیس مرکزرسیدگی به امورمساجد کشورخاطرنشان کرد:خاطرم هست درجلسه ای خصوصی مقام معظم رهبری خطاب به آیت الله العظمی جوادی آملی که ازمفاخرحوزه هستند می فرمود که باید طلاب را با ذوق باربیاورید،چرا که آیت الله جوادی ازبا ذوق ترین طلاب حوزه به شمارمی روند.

وی افزود: طلبه باید خوش ذوق باشد به ویژه درذوق ها وخلاقیت های هنری معنوی.فرصت ها را باید غنیمت بشمارید وذوق های ادبی وشعری را دریابید، به خط وخوشنویسی اهمیت دهید چرا که خط افراد دلالت برشخصیت آنها دارد ونشان گر روح آرام ومتانت وخوش ذوقی افراد است.

*خوشنویسی و خطاطی از تفریح‌های طلبگی است

حاج علی اکبری با بیان این که مقام معظم رهبری علیرغم اتفاقی که برای دست شان افتاده چه قدرزیبا می نویسند،گفت: یکی ازبهترین تفریح های طلبه خوشنویسی وخطاطی است،ضمن آن که باید به ادب،هنر،خط، شعر، نوشتن های آزاد، خاطره نویسی، یادداشت های آزاد اهتمام بورزید که در زندگی شما اثر بخش است.

وی با اشاره به این که فراگرفتن دانستنی های عمومی برای طلاب در اوقات فراغت مفید ولازم است، تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب ازاوقات فراغت خود برای دانستنی ها استفاده مفید نمود وبسیاری کتب سنگین وچند جلدی،رمان ها ومجموعه های ادبی را مطالعه نمودند ومعلومات بسیار بالایی درعرصه های مختلف دارند. لذا شایسته است درزمینه مطالب تاریخی،بین الملل، نجوم، آناتومی بدن وسایرعلوم و دانش ها که برای کارهای تبلیغی وفهم فکری به آن نیاز دارید، توجه جدی داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری درپایان گفت: یکی ازبهترین طراحی های فراغتی ورزش، تحرک بدنی وحرکت درطبیعت وکوه وبیابان وچشیدن طعم طبیعت خدادادی وگعده های دوستی وانجام کارهای فرهنگی است اما باید مراقب بود این پنجره های باز فراغتی ما را به پرتگاه سقوط نکشاند. 34/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha