پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة‌ المصطفی گفت: با تلاش­ های آیت ­الله­ العظمی کوه­ کمری اکنون، دانش ­آموختگان غیرایرانی جامعة ­المصطفی گفتمان انقلاب اسلامی ایران و جریان گسترده دینی را در کشورهای خود به وجود آوردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در شصت و چهارمین سالگرد ارتحال آیت­ الله­ العظمی سید محمد حجت کوه ­کمری، که به همت اداره فرهنگی  هنری مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار گردید، با اشاره به سبقه مذهبی شهر مقدس قم، اظهار کرد: هجرت خاندان اشعری به قم و استقبالی که از معارف الهی و اسلامی و اهل­ بیت(علیهم­ السلام) شد، این شهر را به یکی از پایگاه­ های الهی و اندیشه ناب اهل ­بیت(علیهم­ السلام) تبدیل کرد.

وی با بیان این که به برکت قم، جویبار معارف الهی در ایران خشک نشده است، افزود: در فروردین 1300ش، قم، شاهد ورود آیت­ الله حائری، بنیانگذار حوزه­ علمیه قم بود که موجب شکل­ گیری فصل جدید و پرفروغی در تاریخ حوزه­ های علمیه گردید. 

امام جمعه قم، با اشاره به جمعیت هزار نفری قم در هنگام فوت آیت ­الله حائری، اذعان نمود: ایشان پانزده سال پس از ورود به قم و تأسیس حوزه علمیه قم رحلت نمودند، اما با وجود اوج فشار دستگاه پهلوی به حوزه تازه شکل ­گرفته این شهر، حوزویان و عالمان هجرت کننده به این دیار رشد و بالندگی فراوانی نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، با اشاره به راحتی و آسایش پس از هر سختی در آموزه ­های دینی، اضافه نمود: آیت­ الله حائری در این پانزده سال با وجود سختی ­های بسیار، ده ­ها مرجع تقلید همچون آیت ­الله حجت را در قم پرورش دادند.

رئیس جامعة­المصطفی ادامه داد: درس بزرگ اخلاقی که در ماجرای هجرت آیت ­الله حائری به قم می ­توان گرفت، استقبال و از خودگذشتگی مراجع تقلید وقت در مقابل آیت­ الله حائری بود تا شاهد شکل­ گیری حوزه علمیه قم به دست ایشان باشند.

وی، با اشاره به عصر مرجعیت مرحوم آیت­ الله ­العظمی بروجردی، خاطرنشان کرد: در دوران حضرت آیت­ الله بروجردی نیز درس بزرگ اخلاقی دیگری را از مرحوم آیت­ الله ­العظمی حجت را شاهدیم که با از خودگذشتی در مرجعیت تام آیت­ الله ­العظمی بروجردی تلاش کردند تا اعلام مرجعیت ایشان موجب اعتلای دین گردد.

امام جمعه قم، حوزه قم را همچون آبشاری دانست که از چشمه­ های متعدد اسلامی خروش کرد و بیان نمود: از این رو، حوزه علمیه قم، مجمع گرایش­ های فکری فقهی، اصولی، فلسفی و کلامی در کشورهای مختلف گردید که مرحوم حجت(ره) نیز شاخه ای از این چشمه­ بودند که در مکتب فقهی آیت­ الله میرزای نائینی در نجف اشرف رشد کردند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، بنیانگذار مدرسه حجتیه قم را یکی از ارکان بین­ المللی شدن حوزه علمیه قم و جذب طلاب غیرایرانی به این حوزه معرفی و ابراز کرد: با تلاش­ های این عالم مجاهد بود که اکنون، دانش ­آموختگان غیرایرانی جامعة­المصطفی، جریان­ های گسترده دینی در کشورهای خود به وجود آوردند و گفتمان انقلاب اسلامی ایران را به میان مردم خود صادر کردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha