جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
17

حوزه/ نشست اعضای کمیسیون تخصصی «آسیب شناسی زبان آموزی در حوزه های علمیه و راه های برون رفت از آن» با تاکید بر اهتمام بیشتر حوزه به آموزش زبان عربی به طلاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کمیسیون تخصصی همایش زبان دانان حوزوی با موضوع «آسیب شناسی زبان آموزی در حوزه های علمیه و راه های برون رفت از آن»با حضور کارشناسان و اساتید برجسته زبان انگلیسی، عربی و فرانسه در موسسه زبان و فرهنگ شناسی در قم  برگزار شد.

اعضای این کمیسیون در محورهای «عوامل موثر در بی انگیزه شدن زبان آموزان» و «آسیب های زبان آموزی در حوزه و راه های برون رفت از آن با تاکید بر زبان های عربی، انگلیسی و فرانسه» به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رادمرد به بحث و تبادل نظر و ارائه مقالات پرداختند.

*رویکرد حوزه توجه به آموزش زبان است

وی با بیان این که با تلاش معاونت بین الملل حوزه همایشی با عنوان زباندانان حوزه برگزار می شود، تصریح کرد: برگزاری این همایش اقدام بسیار خوبی است و امروز این جرقه در حوزه شکل گرفته که اهمیت بیشتری به مسئله زبان داده شود.

در ادامه طاهری دبیر کمیسیون و معاون پژوهشی موسسه زبان و فرهنگ شناسی نیز در سخنانی برگزاری همایش زبان دانان حوزه را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: حوزه زمینه ساز دستیابی به اهداف ترسیم شده باشد.

وی تصریح کرد: امام راحل(ره) زبان آموزی را یک عبادت می دانستند که این مسئله نشان دهنده وسعت نظر ایشان نسبت به موضوع زبان است.

سپس حجت الاسلام علی امیرخانی مدیر بخش مطالعات معاونت بین الملل حوزه با اشاره به شاخص ترین موانع فراگیری زبان در حوزه، گفت: بلاتکلیفی و سردرگرمی طلاب زبان آموز یکی از این عوامل است چرا که بحث زبان متولی خاصی ندارد.

در ادامه مظاهر مرامی مدرس موسسه زبان و فرهنگ شناسی عوامل محیطی، کاهش اعتماد به نفس و انگیزه کم برای زبان آموزی را از مهم ترین عوامل موثر بی انگیزه شدن زبان آموزان عنوان کرد و گفت: باید با اشتیاق بیشتری در آموزش زبان آموزان مبادرت ورزید و برای خروج از بی انگیزه شدن زبان آموزان تنوع در تدریس صورت گیرد.

*گرایش بیشتر طلاب به فراگیری زبان انگلیسی

حجت الاسلام قنبری رئیس دانشگاه مجازی المصطفی نیز به گرایش بیشتر طلاب به تعلیم زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: حوزه به زبان های دیگر نظیر کره ای و ژاپنی نیز برای تبلیغ مبلغان نیاز دارد و به همین دلیل باید انگیزه فراگیری زبان های مختلف را ایجاد کرد.

در ادامه حجت الاسلام رحمتی مدرس زبان فرانسه بر ضرورت آموزش زبان فرانسه در حوزه تاکید کرد و گفت: با کمک زباندانان و بدون شتاب زدگی، برنامه ریزی مناسبی برای اهتمام بیشتر به زبان فرانسه در حوزه صورت گیرد.  

حجت الاسلام مدبری مدرس زبان عربی نیز با اشاره به آسیب های زبان آموزی در زبان عربی و راه های برون رفت از آن، اظهار داشت: متاسفانه هنوز برخی از اساتید به نقش زبان عربی برای تبلیغ دین آگاه نیستند و به همین دلیل اهمیت زیادی به زبان آموزی عربی نمی دهند.  

*مباحث همایش زباندانان مستندسازی شود

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی در زیمباوه بر ضرورت مستندسازی مباحث جامع در همایش زباندانان حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: باید در حوزه به زبان عربی بیشتر پرداخته شود و در جهان اسلام، عالمی که به زبان عربی سخن نگوید را عالم اسلامی نمی دانند.

وی تصریح کرد: در دورافتاده ترین مناطق اسلامی، شیوخ از محتوای دین اطلاع چندانی ندارند اما به زبان عربی مسلط هستند.

رایزن سابق جمهوری اسلامی در زیمباوه خاطرنشان کرد: برای مبلغین خارج از کشور زبان آموزی عربی الزامی می‌باشد.

*طلاب ممتاز علمی به اروپا اعزام شوند

سپس حجت الاسلام والمسلمین موسوی از اساتید زبان حوزه و دانشگاه نیز بر ضرورت اهتمام بیشتر به زبان عربی در حوزه تاکید کرد و گفت: برای روحانیون زباندان باید کار تعریف کرد.

وی تصریح کرد: اعزام طلبه ها به اروپا در حالی که اطلاعی از زبان ندارند، اجحاف به حق دیگران است و به همین دلیل باید شرایط طلاب بررسی شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: برخی از طلاب با زبان فارسی نیز توانایی تبلیغ ندارند به همین دلیل نباید بر روی همه افراد سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد.

در ادامه حجت الاسلام ضیایی مدیر ارتباطات داخلی معاونت بین الملل حوزه رسالت این نهاد را کادرسازی عنوان کرد و گفت: نشر آموزه های مکتب اهل بیت(ع) در خارج از کشور یکی از اهداف این معاونت است.

حجت الاسلام آقامحمدی مدیرگروه زبان انگلیسی موسسه زبان و فرهنگ شناسی نیز با بیان اینکه با ارائه چند واحد درس عربی طلاب، زباندان نمی شوند و بهتر است به صورت شش ماهه زبان عربی به طلاب آموخته شود، گفت: در صورتی که طلاب تحت تعلیم زبان عربی قرار بگیرند، در آینده در جایگاه تدریس نیز موفق تر خواهند بود. 

*از ظرفیت طلاب زباندان بهره گیری شود

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین وفایی از موسسه شرق نیز بر ضرورت آموزش زبان عربی طلاب تاکید کرد و گفت: در عربستان به قرآن نیز توجه خاصی می شود و باید نسبت به این مسئله در حوزه اهتمام بیشتری بخشیده شود. 

وی با بیان اینکه از ظرفیت طلاب زباندان باید استفاده کرد، تصریح کرد: حوزه برای زبان های مختلف سهمیه در نظر بگیرد و معاونت بین الملل حوزه نسبت به کادرسازی اهتمام بیشتری داشته باشد.

این مدرس موسسه شرق بر ضرورت حمایت از موسسات زبان آموزی تاکید کرد و ابراز داشت: نسبت به شیوه های آموزشی نیز توجه صورت گیرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه از اهتمام جدی این شورا بر آموزش زبان به طلاب خبر داد و ابراز داشت: طرح جدید نظام آموزشی حوزه برای سال تحصیلی 95-94 در برخی از مدارس به صورت آزمایشی در قم و برخی شهرها اجرایی خواهد شد که نسبت به زبان آموزی عربی و قرآن اهتمام بیشتری بوجود خواهد آمد.

*رویکرد مدیریت حوزه توجه به آموزش زبان طلاب باشد

سپس عبداللهی نماینده مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در سخنانی با اشاره به اینکه بیشتر مقالات مسئولیت مدیریت حوزه را نسبت به آموزش زبان تاکید می کند، گفت: از جانب مدیریت حوزه باید نسبت به زبان آموزی طلاب اهتمام بیشتری بخشیده شود.

وی با بیان اینکه صرف برگزاری همایش مفید نخواهد بود، تصریح کرد: نیازها مشهود است اما مدیریت حوزه باید نسبت به تعلیم زبان های مختلف اهتمام بیشتری داشته باشد.

این عضو بعثه مقام معظم رهبری افزود: با ایجاد ماده واحده از سوی شورای عالی، مشکلات حل نمی شود و اعزام و ضرورت ها بسیار زیاد است.

عبداللهی با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید عنوان جهانی داشته باشد، گفت: این مسئله با زبان آموزی و توجه بیشتر به جایگاه بین الملل حوزه محقق خواهد شد.

وی همچنین از عدم توجه به زبان عربی طلاب انتقاد کرد و گفت: حوزه های علمیه نسبت به آموزش زبان عربی در طلاب توجه بیشتری داشته باشد.

در پایان نشست این کمیسیون حجت الاسلام والمسلمین رادمرد با تقدیر از مباحث مطرح شده در این نشست، اظهار داشت: نظرات اعضا گردآوری و در همایش زبان دانان حوزه که روز پنجشنبه برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313 /33

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha