پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
11

حوزه/کتاب ارزیابی اخبارقضاوت های امیرالمومنین (ع) اثرحجت الاسلام مصطفی صادقی که ازسوی انتشارات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به چاپ رسیده درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه درگروه علمی حدیث،درایه و رجال به عنوان اثرشایسته تقدیر شناخته شده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»،نویسنده با عنایت به معانی واژۀ قضا، کاربردهای آن را در روایات معصومین - علیهم السلام - بررسی کرده و معتقد است الزاماً همۀ قضاوت‌هایی که شهرت دارد، در تاریخ رخ نداده؛ بلکه برخی از آنها صرفا حکمی است که از امام(ع) دربارۀ واقعه‌ای صادر شده است.

رویدادهای فراوانی از زندگی امیر مؤمنان علی - علیه السلام - در تاریخ گزارش شده که حضرت در آن وقایع، با قضاوت‌های خود، گره‌ از کار مسلمانی گشوده یا حکمی الهی را اجرا کرده است. این قضاوت‌ها، در منابع مختلف نقل شده و به دلیل جذابیت‌های آن، مورد استقبال عمومی قرار گرفته؛ اما به نقد و بررسی و راستی‌آزمایی آنها کمتر توجه شده است.

اثر حاضر، تلاش می‌کند با نگاه جدیدی، به بررسی این اخبار بپردازد و روایات قضاوت‌های امیر مؤمنان علی - علیه السلام - را با معیارهای حدیثی و تاریخی بسنجد.

نویسنده با عنایت به معانی واژۀ قضا، کاربردهای آن را در روایات معصومین - علیهم السلام - بررسی کرده و معتقد است الزاماً همۀ قضاوت‌هایی که شهرت دارد، در تاریخ رخ نداده؛ بلکه برخی از آنها صرفا حکمی است که از امام دربارۀ واقعه‌ای صادر شده است. بنابراین، بخشی از این روایات، خارج از شأن قضایی آن حضرت است و دادرسی یا اجرای حکم به شمار نمی‌رود.

هدف از ورود به چنین مباحثی، تقویت و ترویج نگاه علمی و مبتنی بر بررسی اخبار مذهبی و تاریخی است. این رویکرد، می‌تواند چهرۀ واقعی تشیع و سیرۀ درست ائمه - علیهم السلام – را به تصویر بکشاند و تعارض را از این‌گونه اخبار بزداید.

کتاب حاضر، بیش از 130 قضاوت‌ نقل‌شده از حضرت علی - علیه السلام - را با استفاده از ملاک‌های ارزیابی حدیث (منبع، سند، متن) و با تکیه بر شواهد و قراین تاریخی بررسی کرده و کوشیده است قوت‌ها و ضعف‌های هر یک از روایات را نشان دهد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha