پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عمار حکیم

حوزه/ سید عمار حکیم: اطمینان داریم مرجعیت شیعه می تواند در شرایط استثنایی اولویت ها را تشخیص دهد و امت اسلام را به جهت صحیح هدایت کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق روز چهارشنبه در مراسم میلاد حضرت زینب علیهاالسلام در دفتر خود در بغداد سخنرانی کرد. وی در سخنان خود خواستار تشکیل قدرتی مشترک در منطقه و برگزاری کنفرانس اسلامی منطقه ای برای مبارزه با تروریسم شد.

ضرورت مبارزه منطقه ای با تروریست ها

سید عمار حکیم گفت: ما امروز بیش از پیش نیازمند تشکیل نیروهای مشترک برای مبارزه با تروریسم هستیم، زیرا تروریسم چالش مشترک کشورهای منطقه است و علاوه بر آن نیازمند تشکیل کنفرانس اسلامی منطقه ای برای بررسی وضعیت موجود و ابزارهای مورد نیاز برای مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات در منطقه هستیم.

وی افزود: تروریسمی که امروز از آن سخن می گوییم و در میدان جنگ با آن روبرو هستیم، تروریسم سیاسی و دینی و طایفی نیست، بلکه پروژه ای تروریستی است که پیکر امت را از داخل می خورد و فرزندان امت را می رباید و هرکه گمان کند این یک درگیری طایفی است، دچار توهم شده و ندانسته به رشد و تقویت این توطئه کمک کرده.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: در برخورد با تروریست ها معقول نیست که کشورها به تنهایی و جدای از هم با تروریست ها بجنگند، چرا که این خلافت گمراهی، بیش از آنکه با ایران مجاور باشد، با ترکیه هم مرز است و مرزهای مشترکی هم با اقلیم کردستان و سوریه دارد و به عراق نیز چنگ انداخته است.

وی افزود: کسانی که گمان می کنند از خطر انحراف و تروریسم تکفیری در امان هستند دچار توهم شده اند و اکنون وقت آن فرا رسیده که جهان به جنایات تکفیری ها به عنوان جنایت هایی ضد بشری نگاه کند؛ چرا که جنایت های نازی ها بدتر از جنایت های داعش نبوده است.

اوضاع سیاسی عراق خوب است

سید حکیم در مورد اوضاع داخلی عراق نیز گفت: دولت عراق شش ماه از عمر خود پشت سر گذاشته و اقدامات زیادی انجام داده و گام های شجاعانه ای در زمینه های مختلف برداشته و توانسته روحیه آرامش و اعتماد را در طرف های مختلف سیاسی ایجاد کند و با توجه به اوضاع غیر عادی کشور باید گفت که فضای سیاسی کشور بسیار خوب می باشد، اما همچنان راهی طولانی پیش روی دولت قرار دارد تا به ساحل امنیت و آرامش برسد.

لزوم حفظ یکپارچگی عراق

سید عمار حکیم در مورد برخی زمزمه ها در مورد تجزیه عراق نیز گفت: عنوان عراق واحد و یکپارچه تنها عنوانی است که می تواند مردم عراق را جمع کند و آنها را به خواسته های خود برساند و هر چیزی غیر از این، نظریاتی ناپخته و ناقص هستند که سرنوشت نامعلومی در پی دارند. ما به خوبی می دانیم که جلوگیری از تجزیه عراق بهای سنگینی دارد، اما مردم عراق این بها را به خاطر حفظ کشور خود و حفظ قدرت آن خواهند پرداخت.

وی افزود: ما امروز فقط دو راه پیش روی خود داریم یا آشوب و نا امنی و یا حمایت از حکومت. و من اطمینان دارم که تروریست های تکفیری و حامیان آنها عامل نا امنی هستند و تمام مردم عراق با طوایف مختلف عامل حفظ حکومت و کشور هستند.

مرجعیت نقش محوری دارد

رییس مجلس اعلای اسلامی سپس خواستار این شد که توصیه های اخیر آیت الله العظمی سیستانی به عنون بیانیه حقوق بشر و سندی اسلامی در زمینه حقوق مدنی و مسالمت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مرجعیت اعلای شیعه وظایف دینی و انسانی بزرگ خود را به خوبی می داند و در این شرایط دشوار که دشمنان از هر سو به اسلام حمله ور شده اند، مرجعیت اعلای شیعه با انتشار این سند تاریخی از اسلام دفاع کرد و آن را از تخریب و انحراف حفظ کرد.

سید عمار حکیم گفت: برخی تصور نمی کردند که مرجعیت دینی چنین نقشی مهم و محوری در این شرایط حساس و دشوار داشته باشد که چنین افرادی از تاریخ مرجعیت و مواضع عظیم مراجع در طول تاریخ بی اطلاع هستند.

وی افزود: برخی گمان می کنند تمسک ما به مرجعیت و پیروی از آنها از روی احساسات یا صرف التزام عقیدتی و اجبار است در صورتی که التزام ما به مرجعیت و رهنمودهای مراجع از این رو است که اطمینان داریم مرجعیت شیعه می تواند در شرایط استثنایی اولویت ها را تشخیص دهد و امت ا به جهت صحیح هدایت کند و امروز شاهد این هستیم که مرجعیت شیعه زمام امنیت و مسالمت اجتماعی و همزیستی میان بخش های مختلف عراق را به دست گرفته و مورد اعتماد اکثر نیروهای جهانی و بین المللی است.

محکومیت محاکمه شیخ سلمان

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به محاکمه شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین گفت: با تاسف پی گیر اخبار محاکمه شیخ سلمان به عنوان یکی از مهم ترین سران و رهبران اعتدال در بحرین هستیم و می بینیم که دادگاه و محاکمه وی در فضایی امنیتی برگزار شد و حتی اجازه فیلمبرداری از محاکمه نیز داده نشد.

وی افزود: ما از جایگاه برادری و عربیت و اسلامیت خود بسیار نگران امور بحرین و وحدت و امنیت و ثبات این کشور هستیم و در مورد اینده بحرین و جریان اصلاحات در این کشور و احقاق حقوق مردم و تقویت امنیت و ثبات در این کشور نگرانیم و امیدواریم که به زودی شاهد اصلاح سیاست های این کشور و بازگشت همبستگی و آرامش و مسالمت به این کشور باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha