پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجتبی کلباسی

حوزه/ مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه با بیان این که امروز مراقبت از مرزهای اعتقادی، بسیار ضروری است گفت: باید جهانی فکر کنیم؛ چراکه در غیر این صورت، در یک محدوده تنگ خود را حبس کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کلباسی امروز در سومین گردهمایی دانش آموختگان مرکز تخصصی علم کلام(سطح 3) در موسسه تخصصی کلام امام صادق(ع)، اظهار داشت: قرآن کریم بهترین عمل را دعوت به خدای متعال دانسته و در آیه 125 سوره نحل فرموده است: «ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ/ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است».

وی ابراز داشت: در پرتو  عنایات حضرت آیت الله سبحانی، مجموعه تخصصی کلام امام صادق(ع) شکل گرفته و شعبه بسیار مهمی در این زمینه راه اندازی شده، که از مهمترین مباحث تبلیغی می باشد.

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مراقبت از مرزهای اعتقادی در دورانی که در شرایط ویژه قرار داریم، بسیار مهم و ضروری می باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، با اشاره به سه عامل نیاز، تخصص و کمبود مراکز تخصصی، گفت: در موضوع نیاز تردیدی وجود نداشته و امروز هر مطلب مستدل و مبرهن، مورد نیاز دنیا بوده و باید جهانی فکر کنیم؛ چراکه در غیر این صورت، در یک محدوده تنگ خود را حبس کرده ایم.

وی در مسئله تخصص، اظهار داشت: امروز به دلیل توسعه مرزهای دانش و سرعت انتقال اطلاعات و ارتباط میان مفاهیم و دانش ها، رشته ها بسیار متنوع شده و شاید در خود علم کلام بیش از 100 رشته تخصصی می تواند شکل بگیرد.

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه یادآور شد: امروز در کشورهایی غربی بعضی از گرایش‌های کلامی به عنوان رشته مطرح و بر روی آن کار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی محدودیت مراکز تخصصی را یکی از مشکلات امروز دانست و گفت: مراکز تخصصی باید در جایگاه خود از لحاظ علمی، کاربردی و بهره برداری قرار بگیرند که قدم هایی در این زمینه برداشته‌ایم و نظرات و پیشنهادات استقبال به عمل می‌آوریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha