پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مهدی نادری - اصفهان

حوزه / مبلغ فعال بین الملل گفت: امروز با توجه به اشتیاق مردم جهان برای آشنایی با اسلام ناب و انقلاب اسلامی، باید مبلغانی زبان های بین المللی را فرا گرفته و به تبیین احکام الهی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، در سند چشم اندازی که برای مرکز مبلغان بین‌المللی در حوزه علمیه قم طراحی شده، مخاطب اصلی غیرمسلمانان خواهند بود علت این انتخاب آن است که معمولا مبلغان، شبکه های ماهواره ای و مراکز اسلامی تبلیغ خود را معطوف به مخاطبان مسلمان کرده اند و کمتر کسی به طور تخصصی برای غیرمسلمانان تبلیغ می کند.

 در عرصه تبلیغ بین‌الملل حضور افرادی فاضل زباندان و متخصص ضروری است، مبلغان فعال در عرصه بین المللی باید به اندازه‌ای اطلاعات دینی داشته باشند که بتوانند چهره اسلام ناب محمدی(ص) را به مردم معرفی کنند. به همین دلیل فرصت را مغتنم شمرده و با یکی از این مبلغان به گفتگو می نشینیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

 مهدی نادری هستم که از سال 1377 وارد حوزه علمیه اصفهان شده و در مدرسه علمیه دارالحکمه حضرت امام باقر(ع) تا پایه 10 مشغول به تحصیل بودم.

از چه سالی وارد حوزه علمیه قم شدید؟

بعد از تحصیل در پایه 10 وارد درس خارج حضرت آیت الله مظاهری شدم و در سال 1389 به قم آمدم و سال 1393 نیز به حوزه علمیه اصفهان بازگشتم.

نحوه ورود شما به عرصه بین المللی چگونه بود؟

با توجه به اینکه بحث زبان آموزی در دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان فعال بود، سال 1388 به دلیل علاقه به زبان آموزی وارد این عرصه شدم.

نخستین اعزام شما در عرصه بین الملل چه سالی و به کدام یک از کشورها بوده است؟

با توجه به اینکه مدت 4 سال طول کشید تا بحث زبان آموزی را فرا بگیرم، برای نخستین بار در سال 1392 از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشور آلمان اعزام شدم و به مدت 3 هفته برای افراد بومی آن منطقه که مسلط به زبان انگلیسی بودند، اقدامات تبلیغی را انجام می دادم؛ البته در این مدت فعالیت هایی چون آموزش احکام، تلاوت قرآن، حضور در جمع مسلمانان سنی مذهب و همچنین برپایی نماز جماعت با آنها و آموزش دینی و مذهبی به کودکان آلمانی، را انجام می دادم.

 بیشتر فعالیت های شما فقط در مساجد کشور آلمان انجام می شد؟

خیر برنامه تبلیغاتی ما فقط معطوف به این مکان نبود، در برخی از منازل نیز به دعوت  اهالی آن منطقه، در خصوص دین اسلام و مباحث آن سخنرانی و تبلیغاتی انجام می شد.

اقدامات تبلیغی شما چه ثمراتی در برداشت؟

این اقدامات بسیار موفقیت آمیز بود. به طوری که یکی از افرادی که در مسائل دینی با شبهات زیادی مواجه بود، تشویق شده و در آخر به مذهب تشیع مشرف شد.

آیا اقدامات تبلیغی خارجی شما هنوز ادامه دارد؟

بله خوشبختانه تبلیغاتی که انجام شده فقط به صورت حضوری نبوده بلکه در فضای مجازی هم این کار ادامه دارد. بنده در شبکه های اجتماعی با افراد در ارتباط بوده و در خصوص مسائل دینی با ایشان مباحثه می کنیم.

استقبال مردم آلمان از دین اسلام چگونه است؟

موج اسلام خواهی در کشور آلمان بسیار زیاد بود، افرادی که در این کشور به دین اسلام علاقه مند هستند معتقدند که استفاده از فضای مجازی یکی از بهترین ابزارها برای معرفی دین اسلام است.

توصیه شما به طلاب جوان مبلغ چیست؟

توصیه بنده به طلاب  این است که علاوه بر نیاز به فضای داخلی، نباید از بحث فضای خارجی هم غافل شویم مطابق با فرمایشات رهبر معطم انقلاب و امام راحل باید برای دنیای بیرون از کشور هم کاری انجام داده و نباید صحنه را خالی گذاریم اگر صحنه را خالی بگذاریم، موج عدالت خواهی که در دنیا راه افتاده و کسانی که مدعی این عدالت محوری هستند، فضا را پر کرده و اسلام ستیزی را رواج می دهند.

در فضای داخل چگونه می توان تبلیغ دین اسلام را برای غیرمسلمانان انجام داد؟

ما می توانیم پیام اسلام را از طریق کتاب و بروشورهای تبلیغاتی به گردشگران خارجی که وارد ایران می شوند، منتقل کنیم، البته این یکی از ابتدایی ترین راه‌ها است ، راه های بسیار دیگری هم وجود دارد.

و سخن آخر؟

با توجه به وضعیت امروز جهان که صدای انقلاب اسلامی ایران به تمام دنیا رسیده و خیلی از کشورها مشتاق هستند تا پیام انقلاب ما را که همان بیداری اسلامی بوده، بشنوند، بنابراین بحث استکبار ستیزی انقلاب اسلامی که نشات گرفته از فرهنگ عاشورایی است، وسیله بسیار کارآمدی برای مسمانان بوده و این مهم نیازمند وجود کارشناسان دینی آشنا با زبان های بین المللی است تا بتوان با آنها رابطه برقرار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha