پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نفیع الله عشیروف

مفتي روسيه گفت: جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت از مسایل اسلامی حمایت می کند و در این راه هیچ تردیدی ندارد، این در حالی است که کشورهای دیگر گاه منافع سیاسی را بر منافع اسلامی ترجیح می دهند

شيخ نفيع الله عشيروف، مفتي روسيه در مصاحبه با سرويس بين الملل خبرگزاري «حوزه»به تشريح وضعيت مسلمانان روسيه و چالش ها و فرصت های پیش روی آنها پرداخت و نيم نگاهي هم به نقش جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان اسلام داشت:

* به نظر مي رسد بعد از فروپاشي شوروي، از حیث دینی شرايط جديدي در روسيه حاكم شده. شما اين شرايط را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و تغییرات سیاسی کشور، گام‌های بلندی برای مسلمانان برداشته شده. مساجد جدیدی ساخته شد و برخی مساجد نیز بازسازی گردید و مدارس و مراکز متعددی تاسیس شد، اما در هر صورت توقع مسلمانان همیشه بیش از امکانات موجود است. مثلاً یکی از مشکلات مسلمانان روسیه ممنوعیت حجاب در مدارس دولتی و دانشگاه ها است، حتی در دانشگاه پزشکی این محدودیت وجود دارد. تاسیس مدارس غیر دولتی هم نیازمند بودجه و اعتبار مالی است که مسلمانان این توانایی را ندارند. از این رو این گونه مسایل مشکلات روزانه مسلمانان است. یکی دیگر از مشکلات ما کمبود مسجد در روسیه است؛ به عنوان مثال در مسکو روزهای جمعه بیش از 15 هزار نفر خارج از مسجد‌های موجود در شهر مجبور می‌شوند نماز به جار آورند، چون مساجد به اندازه کافی نیست.

* و معمولا اين تعداد در عيد قربان و عيد فطر به اوج مي رسد.

بله، در اعیاد اسلامی حدود 150 هزار نفر در خیابان ها نماز را به جا می آورند، این مساله به طور طبیعی مزاحمت هایی را نیز برای شهروندان روسی در پی دارد و گاه موجب اختلاف و دشمنی هم می شود. در صورتی که اگر به ما اجازه ساخت مسجد دهند، نیازی نیست که این تعداد نمازگزار در یک مسجد جمع شوند به ویژه در مسکو این امر به ما کمک فراوانی می‌کند این در حالی است که دولت برای ساخت سی معبد یهودی مجوز صادر کرده اما دو میلیون مسلمان فقط چهار مسجد در اختيار دارد، این نوعی سیاست دوگانه در دادن آزادی به ادیان است و این نفاق تقریبا در تمام کشورهای مدعی تمدن وجود دارد.

* آيا اماري از مسلمانان روسيه داريد؟

روسیه جمعيتی صد و چهل میلیون نفري دارد که از این تعداد بین 25 تا 30 میلیون نفر از مسلمانان تشکیل می‌دهند..

* شما به برخي چالش ها و محدوديت هاي مذهبي براي مسلمانان روسيه اشاره كرديد. پيش بيني شما از اين اوضاع در آينده چيست؟

این مساله به همت مسلمانان و تعداد آنها بستگی دارد، چرا که تعداد آنها می تواند تعیین کننده باشد، ان شاءالله اوضاع بهتر می‌شود. ما در زمینه قوانین مشکلی نداریم. قوانین موجود تمام حقوق را محترم دانسته لذا مشکل ما این است که قوانین مذکور اجرا نمی شود.

* شما بارها به ایران سفر کرده اید و شاهد حضور شما در برخي كنفرانس ها از جمله کنفرانس وحدت بوده ایم. به نظر شما جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه در ایجاد و تحکیم وحدت امت اسلامی موفق بوده است؟

برگزاری چنین همایش هایی بسیار مفید بوده و موجب می شود تا تمام شرکت کنندگان اندیشه وحدت را با خود به کشورهایشان منتقل نموده و منتشر کنند، اما در عین حال دروغ ها و شایعاتی که در مورد ایران منتشر می شود، حجم بیشتری دارد و با اینکه من سالانه به ایران می آیم و از نزدیک شاهد اوضاع ایران هستم و با برادران ایرانی دوست هستم گاهی تحت تاثیر این تبلیغات منفی قرار می گیرم  و دچار تردید می شوم! زیرا آنها تبلیغات زیادی برای تخریب چهره ایران و مذهب جعفری انجام می دهند. البته باید گفت که در مقابل برخی شیعیان هم هستند که به اهل سنت دشنام می دهند و از قبیح ترین کلمات علیه آنها استفاده می کنند و از طرف اهل سنت هم چنین افرادی هستند. من هنگامی که با جوانان صحبت می كنم به آنها می گویم نتیجه این حرف ها این است که شیعه و سنی به جان هم بیافتند، و بیشتر این درگیری ها هم سیاسی بوده و ربطی به مذهب یا دین ندارد، چون هر کدام از آنها می خواهند قدرت را به دست بگیرند، برای رسیدن به هدف خود مساجد را هم منفجر می کنند، در حالی که نه قرآن و نه احادیث شریف این رفتار را تایید نمی کند. خطرناک ترین نکته در مورد درگیری های مذکور این است که وانمود می کنند این جنگ میان مذاهب است. من به آنها می گویم شما گمان می کنید با این کارها می توانید شیعه را از بین ببرید؟ هرگز.

* شما راه حل را چه مي دانيد؟

تنها راهی که داریم گفتگو و اتحاد بر سر مشترکات است و اینکه هر کدام از ما بر عقیده خود باشیم و  البته اصول ما مشترک بوده و البته فروع اختلافی هم اجتهاد علما است و بشر جایز الخطا می‌باشد. پیامبر(ص) هنگامی که یکی از صحابه ایشان مشرکی را که از ترس جان خود اسلام آورده بود، کشت، خشمگین شد و فرمودند: تو یک مسلمان را کشتی. پس هر کس شهادتین گفت مسلمان است و مؤمنان با هم برادرند.

*از یک سو به ايران هراسي و شيعه هراسي در سطح رسانه اي و دست هاي پشت پرده سياسي از تفرقه افكني ها از سوي ديگر اشاره كرديد. به نظر شما علت اصلی تبلیغات رسانه ای برای تخریب چهره ایران چیست؟

علت اصلی ترس و هراس آنها از وحدت مسلمانان است و چون می بینند، جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت از مسائل اسلامی حمایت می کند و در این راه هیچ تردیدی ندارد در حالی که کشورهای دیگر گاه منافع سیاسی را بر منافع اسلامی ترجیح می دهند از اين رو به مخالفت با جمهوري اسلامي بر مي خيزند و سعي مي كنند که چهره آن را نزد ديگران برعکس جلوه دهند.

گفت و گو: حسن صدرايي عارف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha