جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرکز نور

جمعی از کارشناسان و متخصصان امور اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست که با حضور جمعی از مدیران پژوهشی مرکز نور همراه بود، مدیر بخش ارتباطات و تبلیغات مرکز نور در این بازدید ضمن معرفی مجموعه به تاریخچه تاسیس مرکز نور اشاره کرد.

در ادامه میهمانان با حضور در معاونت پژوهشی مرکز نور از نزدیک با فعالیت های برخط آن آشنا شدند.

سپس مدیر پایگاه مجلات تخصصی نور با اشاره به روند فعالیت پایگاه نورمگز گفت: قدمت مجلات نورمگز به 135 سال گذشته بر می گردد.

حجت الاسلام مهدی امینی مقدم  اظهارداشت: در حال حاضر این پایگاه دارای بیش از 1300 عنوان نشریه در بیش از 54هزار شماره نشریه است.

وی، تعداد مقالات این پایگاه را 880 هزار مقاله عنوان کرد و افزود: تاکنون 228عنوان مجله به زبان عربی دراین پایگاه قرار گرفته است که  کهن ترین آن مربوط به سال 1255 و مجله المقتطف چاپ مصر و نمونه فارسی آن نشریه ارمغان که اولین شماره آن مربوط به  1299شمسی می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی متنی- تصویری است که در راستای تسهیل و ترویج امر پژوهش، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

حجت الاسلام امینی مقدم بیان داشت: "دسترسی سریع و آسان محققان حوزه و دانشگاه به منابع پژوهشی "، " ایجاد گسترده‌ترین و کامل‌ترین مرجع مجلات و مقالات علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی"، " ترویج و اشاعه اطلاعات علمی"، "گسترش و ارتقای خدمات اطلاع‌رسانی به محققان"، "سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی و افزایش اثربخشی تحقیقات"، "جلوگیری و پرهیز از تحقیقات موازی" از جمله ویژگی های این پایگاه تخصصی می باشد.

وی به تاریخچه این پایگاه اشاره کرد و گفت: پس از کسب تجربه موفق عرضه مجلات دینی در پایگاه حوزه نت در سال 1377برنامه ریزان و محققان معاونت پژوهشی مرکز نور در سال 1382 پس از بررسی و امکان سنجی وتحلیل به مدت یکسال در سال 1384 پایگاه مجلات تخصصی نور به صورت رسمی تاسیس و به ترتیب در سال های 1391 راه اندازی نسخه 1.5و سال 1393 راه اندازی نسخه 2این پایگاه تخصصی را شاهد بودیم.

حجت الاسلام امینی مقدم تصریح کرد: "هوشمندسازی"، "پژوهش محوری"، "یکپارچگی سیستم"، "خدمات به نشریات" از جمله مهمترین ویژگی های این پایگاه می باشد.

وی به امکانات و قابلیت های دیگر این پایگاه اشاره کرد و افزود: "موتور جستجوی هوشمند "، "عنوان‌های هم‌سان؛ کشف هوش‌مند عنوان‌های هم‌سانِ مقاله‌ای از انبوه مقالات "، "پیشنهاد کاربران؛ کشف هوش‌مند مقالات مرتبط بر اساس بازدید کاربران پیشنهاد پدیدآوران با مقالات مرتبط"، " امکان بارگزاری فایل نشریات توسط صاحبان نشریات"، " ارائه اطلاعات آماری مجله مانند :تعداد دفعات مشاهده مجله، یا تعداد دفعات دانلود مقالات و ...." از جمله قابلیت های دیگر نورمگز است.

وی ادامه داد: "امکان مدیریت صفحه اطلاعات نشریات توسط خود انها اختصاص آدرس مشخص برای هر نشریه"، "خدمات به نشریات"، " ایجاد فهرست علاقه‌مندی از مقالات، مجلات و پدیدآوران"، " اطلاع‌رسانی از انتشار شماره جدید نشریات و پدیدآوران منتخب"، "گزارش از فعالیت های کاربر شامل: دانلود و جستجو و"، " یکپارچگی سرویس‌های مختلف جهت ارائه هدفمند و هوشمندانه محتوا"، "اتصال به سامانه جامع کاربران نور" از جمله دیگر امکانات فنی و پژوهشی این پایگاه می باشد.

در ادامه نیز کارشناسان و متخصصان امور اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی گزارشی از فعالیت های حوزه کاری خود در مرکز اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس ارائه کردند و خواستار تعامل و همکاری سازماندهی شده با مرکز نور شدند.

انتهای پیام  313/17

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha