شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سعیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را محدود نمی کند بلکه جامعه را از یک پرتگاه عظیم نجات می دهد

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه درسپاه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، امربه معروف و نهی از منکر را یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه اسلامی دانسته و با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که امر به معروف را یکی از عظیم ترین فرایض الهی عنوان نموده اند، اظهارداشت: امربه معروف و نهی از منکر باعث ایجاد امنیت اجتماعی،روانی و اخلاقی نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در جامعه بشری خواهد شد.

وی شناساندن معروف و منکر را در جامعه لازم و مهم خواند وافزود: مفسرین "معروف" را به این معنا می دانند که عقل و شرع حُسن آن را درک کند و منکر به معنای این است که جامعه بدی و قبح آن را از لحاظ عقلی و شرعی درک نماید.

نماینده ولی فقیه در سپاه امر به معروف و نهی از منکر را از وظایف مهم کانون های تربیتی بویژه درخانواده و آموزش و پرورش دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید از ابتدای شکل گیری شخصیت کودک آموخته شود چرا که این امر صرفا مسائل عبادی را در بر نمی گیرد، بلکه ریزترین مسائل تربیتی همانند استفاده نکردن کودک از حوله و وسایل شخصی دیگران تا امر به تحصیل در برمی گیرد، این ها معروف و منکری است که در مدرسه و خانواده به بچه آموزش داده می شود و تا سطح جامعه ادامه می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، احساس مسئولیت کردن درجامعه را دومین اصل برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود:همانطور که در آموزش و توصیه در این فریضه الهی دقت باید نمود، باید در این زمینه نیز احساس مسئولیت کرد و این احساس مسئولیت تنها مربوط به مسجد و محراب و تلویزیون و امثال این ها نمی شود بلکه تک تک آحاد جامعه باید خود را در این زمینه مسئول بدانند .

در زمینه امربه معروف و نهی از منکر فرهنگ سازی نکرده ایم

وی سومین موردی که برای احیای امربه معروف و نهی از منکر لازم دانست، کاربردی بودن آن در جامعه عنوان کرد و افزود:  ما در زمینه امربه معروف و نهی از منکر فرهنگ سازی نکرده ایم،چرا که اگر فرهنگ سازی می شد در جامعه نیزاهمیت آن برای آحاد مردم روشن می گردید. به عنوان مثال قلیان منکر است اما باید قبح عملیش برای فرد روشن شود تا انجام ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی درادامه گفت: دومین مطلبی که درالزامات امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه شود سطح بندی منکر است. منکر کوچک داریم و منکر بزرگ، به عنوان مثال کسی را که مواد مخدر می کشد در واقع یک منکر مرتکب شده اما منکر بزرگتر کسی مرتکب می شود که آن را می فروشد و از آن بزرگتر کسی که آنرا تولید می کند پس باید برای رسیدن به یک نقطه مطلوب در جامعه منکر را سطح بندی و شیوه برخورد با آنرا طرح ریزی و برنامه ریزی کنیم .

وی با بیان اینکه متاسفانه به اندازه اینکه به سلامت جسمی در جامعه توجه داریم اما از سلامت روحی بازمانده ایم اشاره و افزود: ما به عمق نگرش دینی در جامعه توجه نکرده ایم اگر مجاری معنوی برای ما مهم بود سعی می کردیم به طور جدی برای آن برنامه ریزی کنیم و آن را به طور دقیق اجرا نماییم همان طور که وزارت درمان در کشور اختیارات فوق العاده دارند و می توانند به منظور بازرسی در زمینه مواد غذایی وارد مکان های مورد نظر شوند و در صورت بروز خلاف قوانین و مقررات بهداشتی بدون حکم دادگاه آنرا پلمپ نمایند باید در زمینه مسایل معنوی هم این اجازه را به مسیولین مربوطه داده شود تا سلامت معنویت جامعه تضمین گردد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه وظیفه اجرای امربه معروف و نهی ازمنکر برعهده دولت است یادآورشد: افلاطون و ارسطو هم معتقد بودند که مسئولین یک کشور موظف به اجرای معنویت در جامعه هستند. در اسلام حاکمان باید هم دین دار باشند هم دین مدار، سیستم ادارات باید به گونه ای باشد که تمام معروف در آن انجام و منکرات مانند رشوه و غیره در آن وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی درپایان گفت: برخی ازمسئولین و نمایندگان باید بدانند که فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را محدود نمی کند بلکه جامعه را از یک پرتگاه عظیم نجات می دهد در عین حال باید بدانیم هر محدودیتی بد نیست همانطور که درغرب هم محدودیت هایی وجود دارد و به آن عمل می کنند.       

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha