پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام قهرمانی

حوزه/ مدير حوزه علميه آذربايجان غربي، عملياتي ساختن بخشنامه وزير كشور به استانداران در راستاي توجه به توسعه حوزه هاي علميه و احياي ارزش هاي ديني را در گرو همت و انسجام مسئولين استاني عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از اروميه، حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد قهرماني امروز، در نشست خبري با ارائه گزارشی از عملکرد  حوزه علمیه استان آذربایجان غربی اظهارداشت: ارزيابي و توسعه علمي و كمي حوزه علميه آذربايجان غربي در طول مديريت 4ساله نشان از ظرفيت و توانمندي حوزه علميه براي جهش و ارتقاي شاخص هاي معنوي در استان است.

انسجام عملي رمز رشد شاخصه هاي علمي و كمي در حوزه علميه است

وي با ارائه آمار مقايسه اي و پيشرفت هاي صورت گرفته در بازه زماني 4ساله خاطرنشان كرد: ارتقاء تعداد 7 مدرسه علميه به 11 مدرسه در سطح استان، اشتغال به تحصيل طلاب از 350 نفر به يك هزار طلبه همچنين افزايش چشمگير تربيت اساتيد برجسته از 30 استاد به 100 نيروي متخصص و كادر آموزشي نشانگر مجاهدت، بنيه قوي و وجود نيروي متعهد در استان است.

وي، از افزايش ساخت پروژه هاي عمراني و آموزشي در حوزه علميه استان خبر داد و افزود: مشكل نبود استادسرا از ديگر مسائل آموزشي در سطح مدارس استان بود كه امروز با برنامه ريزي هاي صورت گرفته تكميل و ساخت، تعداد 60 استاد سرا در سطح استان وجود دارد، همچنين ارتقا پايه هاي علمي از ديگر برنامه هايي است كه توانسته در پيشرفت و تعالي حوزه علميه مفيد واقع شود كه امروزه شاهد تحصيل طلاب و ارتقاسطح علمي از پايه ششم به پايه 9 حوزه علميه هستيم اميد است در آينده نزديك زمينه فراگيري علوم ديني در سطوح عالي را مهيا سازيم.

مدير حوزه علميه آذربايجان غربي به فعاليت دوره كوتاه مدت سفيران هدايت در استان اشاره كرد و افزود: راه اندازي سفيران هدايت در حوزه علميه خوي از ديگر اقدامات موثر در زمينه تبليغ و توسعه فرهنگ ديني بوده كه پيش بيني مي شود دو مدرسه ديگر به اين تعداد اضافه شود.

حوزه های علميه،  مرزبانان مكتب اسلام هستند

وي با تاكيد بر ظرفيت ها و پتانسيل هاي ارزشمند براي توسعه و گسترش حوزه علميه آذربايجان غربي اظهارداشت: رشد و بالندگي حوزه هاي علميه به عنوان نهاد غير دولتي و اثر گذار در اشاعه فرهنگ اسلامي نشان از ايستادگي و مجاهدت روحانيون و مديريت حوزه علميه است چراكه حوزه علميه در هر برهه از زمان به عنوان مرزبانان مكتب مبين اسلام از آرمان ها و ارزش هاي انقلاب اسلامي با وجود كاستي حمايت و تبعيت كردند كه اين مهم از وظايف و رسالت حوزه هاي علميه است.

حجت الاسلام والمسلمين قهرماني با بيان همكاري حوزه علميه با اداره كل آموزش و پرورش استان افزود: امروزه شاهد فعاليت 400 نفر از طلاب حوزه علميه در آموزش و پرورش هستيم كه اين برنامه ها منحصر به برپايي نمازهاي جماعت نمي شود بلكه اجراي طرح مدارس امين در 30 مدرسه با حضور 30 مبلغ صورت مي پذيرد كه در اين راستا نقش معنوي خودشان را ايفا مي كنند.

وي راه اندازي اردوهاي منسجم و جمعي، المپيادهاي علمي، مسابقات قرآن و راهيان نور را از اهم برنامه هاي معنوي، تهذيبي و شاداب سازي طلاب در سطح استان عنوان كرد و افزود: راه اندازي اردوهاي علمي و اخلاقي با رويكرد ديني و فرهنگي و افزايش بنيه هاي علمي و تربيتي توانسته در افزايش انگيزه طلاب و كسب معيارهاي علوم ديني و پژوهشي پويا و فعال عمل كند.

تبديل آذربايجان غربي به قطب تبليغ ديني

وي با اشاره به موقعيت استراتژيك و جغرافيايي آذربايجان غربي خاطرنشان كرد:این استان بدليل قرار گرفتن درموقعيت حساس جغرافيايي و هم مرزي با سه كشور خارجه مي تواند از اين موقعيت به عنوان فرصت در راستاي تبليغ فرهنگي ديني بهره مند شود، در اين ميان طي ملاقات هاي صورت گرفته با معاون بين الملل حوزه هاي علميه كشور جهت ايجاد ظرفيت تبليغ گسترده ديني در منطقه و آغاز فعاليت مركز بين المللي جامعه المصطفي در آذربايجان غربي به عنوان قطب تبليغي و معنوي همچنين اعزام مبلغ به كشورهاي همسايه مي تواند بركات بسياري در ترويج فرهنگ ديني دربرداشته باشد.

مدير حوزه علميه آذربايجان غربي تصريح كرد:‌ هم اکنون  12 پروژه نيمه تمام داریم كه به دليل نبود اعتبارات كافي روند اجرايي آنان با مشكل مواجه شده است كه تكميل و بهره برداري از اين طرح ها نيازمند بالغ بر 250 ميليارد ريال است.

نبود امكانات آموزشي مانع از بهره گيري فرصت جذب طلبه مي شود

حجت الاسلام والمسلمين قهرماني افزود: نبود زيرساخت هاي آموزشي و اعتبارات لازم مانع از جذب و پذيرش علاقمندان در حوزه علميه مي شود چنانكه امسال از ميان هزار و50  متقاضي ثبت نام كننده تنها قادر به پذيرش 200 نفر طلبه شديم همچنين براي براي پذيرش سال 94_95 تا به امروز بيش از 500 نفر ثبت نام كردند كه آخرين مهلت آن 15 فروردين ماه سال 94 است، اميدواريم با تكميل پروزه هاي نيمه تمام بتوانيم 300 نفر از اين تعداد علاقمند را جهت فراگيري علوم و معارف اسلامي پذيرش نماييم.

 اجراي بخشنامه وزير كشور نيازمند اهتمام مسئولين دولتي است

وي با تاكيد بر بخشنامه وزير كشور به استانداران در رابطه با توسعه و ارتقا امكانات حوزه هاي علميه افزود: تلاش در جهت رشد و بالندگي حوزه هاي علميه كمك به سعادت و رشد معنويت در جامعه اسلامي است چراكه حوزه علميه به عنوان نهاد ديني و طلايه دار صيانت از ارزش هاي معنوي وظيفه خطيري در ترويج و توسعه فرهنگ ديني و ابطال توطئه هاي فرهنگي و جنگ نرم دشمن در بردارد.

غفلت از سلامت روحي منجر به خطر افتادن جسم و روان انسان مي شود

مدير حوزه علميه آذربايجان غربي تاكيد كرد: حمايت مالي و معنوي استاندار، اعضاي شوراي شهر و شهردار اروميه مي تواند بر مشكلات آموزشي و عمراني حوزه علميه پايان دهد چراكه تا امروز با حمايت ها و پشتيباني امام جمعه اروميه توانستيم در روند اجرايي طرح هاي عمراني با جهش مطلوبي حركت كنيم.

وي سلامت جسماني را در كنار سلامت روحي براي انسان مورد نياز دانست و گفت:‌ نبود آگاهي هاي لازم و غفلت از ابعاد روحي و معنوي در انسان موجب بروز آسيب هاي اجتماعي همچون افزايش آمار طلاق، بزه و اعتياد در جامعه مي شود بنابراين تربيت و تامين نيروي مبلغ و روحاني در مراكز آموزشي، تفريحي و اداري زمينه ساز مصونيت افكار و تزكيه روحي_ رواني در جامعه شده و سلامت جسمي را در گرو سلامت روحي بيمه و واكسينه مي كند.

انتهاي پيام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha