شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 346008
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
18

حوزه/ این کتاب در معرفی مرجعیت دینی شیعه نجف اشرف و به طور خاص حضرت آیت الله سیستانی و تاثیر ایشان بر جهان و تحولات نوین عراق نگاشته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کتاب "المرجعية لدينية والعراق الجديد، جدلية الدين والسياسة" از جمله کتاب هایی است که در معرفی مرجعیت دینی شیعه در نجف اشرف و به طور خاص حضرت آیت الله سیستانی و تاثیر ایشان بر جهان نگاشته شده است.

مؤلف این کتاب خانم نجوی الجواد است که این کتاب را در سال 2009 یعنی همزمان با یکی از مراحل مهم و پیچیده تاریخ جدید نوشته، در جهانی که هنوز مرجعیت شیعه را به خوبی نمی شناخت.

هدف از نگارش کتاب این بوده که جهان غرب را با مرجعیت دینی نجف اشرف آشنا سازد، مرجعیتی که توانست غرب را بلرزاند. نویسنده این کتاب را در آمریکا و به زبان انگلیسی به عنوان رساله کارشناسی ارشد خود در رشته پژوهش های خاور میانه دانشگاه رسمی وین در ایالت میشیگان نوشته و سپس کتاب را به زبان عربی ترجمه نموده است.

این کتاب از سویی به تعریف کلی مرجعیت شیعه پرداخته و از سویی به تعریف بینش و دیدگاه سیاسی فقهای شیعه و مرجعیت معاصر و شرح کامل نقش مرجعیت و تبیین سیر تاریخی تاسیس و تحول مرجعیت شیعه و تاریخ آن می پردازد و سپس با بیان نظریات شیعی معاصر درباره مرجعیت شیعه به تبیین نظریه ولایت فقیه با روشی قابل فهم می پردازد و در ادامه به شبهات و نظریات منکران اصل ولایت سیاسی فقیه و نظریه جدایی مرجعیت شیعه از حکومت پاسخ می دهد.

نویسنده در ادامه بحث خود با اشاره به مرجعیت آیت الله سیستانی به عنوان محور توجه جهان می گوید: "سیستانی" شخصیتی مورد توجه تحلیلگران سیاسی جهان غرب و مایه شگفتی آنها از شخصیتی است که در ظاهر از ابزارهای قدرت و رهبری مردم بی بهره است و این به خاطر تواضع و زندگی ساده ایشان و اجتناب ایشان از زرق و برق زندگی دنیا و ظهور در رسانه ها می باشد.

نویسنده در ادامه به اظهار نظر برخی نویسندگان و تحلیلگران غربی درباره شخصیت آیت الله سیستانی اشاره می کند؛ اظهار نظرهایی که به واسطه غربی بودن و غیر مسلمان بودن صاحبان آن از هرگونه شائبه احساس و تعصب به دور است. نویسنده غربی بینیت پس از توصیف زهد آیت الله سیستانی می گوید: با این وجود او قدرتمند ترین شخصیت عراق است و شهرت او در میان متدینین و غیر متدینین به یک اندازه می باشد.

همچنین وایتلو نویسنده آمریکایی درباره ایشان می گوید: چگونه است که موضع گیری های این شخصیت آرام می تواند پایه های آمریکا را بلرزاند در حالی که امریکا عراق را به اشغال خود در آورده است.

همچنین فتاح نویسنده غربی در باره آیت الله سیستانی می نویسد: یکی از عوامل پیچیده بودن شخصیت ایشان برای رسانه ها و رهبران آمریکا این است که ایشان با رسانه ها و آمریکایی ها دیدار نیم کندو در جمعیت مردمی ظاهر نمی شود و اجازه عکسبرداری و فیلمبرداری از خود را نمی دهد و بیش از شش تصویر رسمی از ایشان در دسترس نمی باشد و همین باعث شده مدیران آمریکایی نتوانند نظریات ایشان را پیش بینی کنند.این کتاب به خاطر اشتمال بر این اظهار نظرها و تنوع منابع آن و مصداقی بودن بیشتر مباحث آن از کتاب ها و آثار کم نظیری است که درباره آیت الله سیستانی نگاشته شده است.

این کتاب همچنین تلاش کرده به بسیاری از پرسش ها درباره آیت الله سیستانی و نفوذ ایشان به ویژه در زمینه مسایل سیاسی پاسخ دهد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha